AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.605

Ska montera motorvärmare på en e46:a, måste man borra i torpedväggen?

Pe
763
Persson
540IAm Touring -99
Ska imorgon hjälpa min mor att montera motorvärmare på hennes 325 -03 . Har koll på allt utom om man måste borra i torpeden och i sådana fall vart för att få in kupevärmaruttaget?
Vet att på e36 så fanns det ju smodiga gummigenomföringar bakom handskfacket man kunde ta det igenom, finns det något likade på e46?
Ri
461
Rille330
330i Touring -02
Jadå, det fanns en ledig gummigenomföring bakom handskfacket på
min 330-E46 i alla fall. Bara att skära ett litet hål och trycka igenom
kabeln. Jag rekommenderar dig att plocka bort handskfacket så du
kommer åt.
Pe
763
Persson
540IAm Touring -99
Perfekt...tack för det snabba svaret
Hur tar man bort det som skymmer gummigenomföringen? Det räcker inte med handskfacket.

Hälsningar

Anders
Pe
763
Persson
540IAm Touring -99
det sitter ju även ett plastskydd längre in efter handskfacket, detta sitter med någon sorts "haka i" lösning. Jag lossnade den genom att försöka lirka ut den på högersidan först eftersom det sitter en hake som går ner vid mittkonsollen bakom klädseln där. Det kan vara lite trixigt men det går. Sedan är det perforerat i dämpmattan såatt man kan trycka ute en ring och föra igenom kablen.
Pe
763
Persson
540IAm Touring -99
Kom på att jag drog bort gummit ifrån motorrummet och då var det väldigt lätt att trycka bort det perforerade. Då tror jg egentligen inte att man behöver ta bort det innre plastskyddet över huvud taget.
Jag tackar för hjälpen!

Hälsningar

Anders
Mu
205
Murdock
325iM sedan -06
-Persson
Var köpte du din motor/kupévärmar sats någonstans? Funderar också på att fixa det nu när hösten kommer..

/Micke

Min bil: Länk
Pe
763
Persson
540IAm Touring -99
Köpte det på autoexperten......betalde ca 1750:- (efter att jag pratat lite snällt med dom och fått rabatt, annars ca 2050:-) komplett med allt, märket var defa.
Persson:
Nu har jag varit inne på OK för att montera frontuttag och kupéuttag, men gick bet.
Jag vet inte var jag ska sätta det på fronten. Kan man sätta uttaget i den svarta delen till vänster om regskylten. Är det bara plast eller finns det metall innanför?
Jag använder Calix och det är fiffigt gjort. man behöver inte komma åt bakifrån. Man skjuter in en expander utifrån först. Sen skruvas uttag in och expandern expanderar på insidan och fäster uttaget.
Jag såg en 320 där man satt uttaget under den svarta listen, i plasten. Det gick bra för färgen var mörkgrön, och då störde det inte med det svarta uttaget. Men min bil är metallgrå och då ser det amatörmässigt ut.
Jag tittade på den hur man dragit kabeln så nu vet jag. Batteriet sitter ju i bakluckan på denna som på min. Utrymmet i motorrummet för batteri är nu tomt. I detta sitter gummigenomföringen som man ska in genom till kupén. Högst upp i detta utrymme, i väggen som gränsar mot mitten av bilens längdlinje finns en avlång gummigenomföring. Därigenom ska kabeln föras från fronten samt gå ut till motorvärmaren, om man ska ha det.

Hälsningar

Anders
Pe
763
Persson
540IAm Touring -99
Efter att ha haft bilen på lyft (funderade först oxå på att ta den i svarta plasten brevid skylten) så kom jag fram till att det skulle bli bäst att ta den i det lackade bredvid det svarta. Bilen jag monterade på var silver så visst syns det men jag sprayade locket över kontakten i samma färg först så syns det inte lika mycket. Jag kikade lite på denna när jag borrade Länk men var försiktig såatt du inte borrar för högt upp, då får du inte igenom kontakten/kabeln utan böst ska nog vara i jämnhöjd med nederdelen av det svarta där nr.skylten sitter.
Tack än en gång för bra info!

Hälsningar

Anders
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.