AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.216

Bagagelucka e39 touring går ej att öppna!

Mu
5
Mucklan
523i Touring -99
Jag får inte upp bagageluckan, när man försöker öppna så drar den elektroniska stängaren igen luckan men släpper ut den några mm igen. dvs luckan är nog inte helt stängd heller. Har provat att koppla från polerna på batteriet för att se om det skulle lossna men det fukade ej. Tacksam för förslag på åtgärder.

In
126
Ingmar

BMW X3 3.0iA -05
Det finns en nödöppning som du kommer till från insidan , du får krypa in. Sitter bakom en plastlucka där du drar i ett plastband.
// Ingmar

Mu
5
Mucklan
523i Touring -99
Jag har öppnat luckan med nödöppnaren och bytt "öppnar motorn", funkar fortfarande inte. Började väl i fel ände, antar att det kan vara kabelbrott eller ngn sorts styrning som är problemet. Hoppas att någon har tips på vad jag ska leta efter. Är verkligen imponerad av detta forum, har haft hjälp av det flera gånger utan att behöva skriva inlägg. Tack!

JoProPro-medlem
2.290
Johan (AutoPower)
2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport
2007 BMW 335i cabriolet
jag vet inte om E39 är lika utsatt, men på både E34 och E46 så händer det att kablarna till bakluckan pajar i gummigenomföringen. nästan omöjligt att hitta utan en ohm-mätare, där du mäter om kabeln är hel. det brukar vara lite pyssel, men värt jobbet av uppenbara skäl....
annars kan du ju kolla om det kommer spänning till motorn med en voltmätare, samt om jorden funkar som den ska.
lycka till!

mvh Johan
Mu
5
Mucklan
523i Touring -99
Jag har tänkt tanken att kablarna kan vara skadade och skruvat isär och kollat och det ser ok ut. Däremot så vet jag inte hur en ohm mätning ska gå till eftersom jag inte vet var kablarne kommer ifrån. Har även funderat om det kunde vara "öppnarknappen" som är felet men eftersom motorn som drar in luckan funkar verkar det ej troligt. Ett till problem är att när jag kopplar lös motorn för att mäta spänningen så slutar luckbelysningen och motorn som drar in luckan att fungera, dvs allt verkar ihop kopplat dock fanns spänning mellan två av fyra tåtar. Så jag undrar om det är någon sorts styrbox till detta eller vad ska man tro?. Varför har man inte bara använt en vajer????

In
126
Ingmar

BMW X3 3.0iA -05
Hur uppträder problemet exakt?
Mu
5
Mucklan
523i Touring -99
Motorn som ska öppna reagerar inte alls trots att den är ny. Däremot funkar mekaniken perfekt, dvs det går bra att öppna med nödöppnaren.

Mu
5
Mucklan
523i Touring -99
Nu är det fixat, kabelbrott i kablarna till bakluckan(långt in).

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.