AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.422

Byta bakaxel

ps
42
psx
535i -90
hej,

är det värt att byta till diffad m5 bakaxel på min 535:a.
Är skillnaden i accel. stor?
Hur mkt kan det tänkas öka i bensinförbrukning?

vad har ni för erfarenheter?

tack..
Visa användare
847
Subidius
750 -91

Jag skulle köpt en 530 bakaxel och AGA-diffat :P

//BMW-Kimmo
ps
42
psx
535i -90
utveckla det tack..
Visa användare
847
Subidius
750 -91

Vad är det du vill vinna på att byta bakaxel, vill du ha bättre acc, lägre bränsleförbrukning eller vill du bara ha diffspärren?

//BMW-Kimmo
ps
42
psx
535i -90
"AXXET" o diffen. främst axx..
bensinförbrukningen kommer stiga det vet jag.
Vad har du för erfaranheter.
Vad har jag för utväxling på min manuella 535?
m5 har ju 3:91. Hur mkt kan man kapa på 0-100 tiderna?
Är sugen på lite piggare axx.. 3:91 blir kanske för mkt? elleR?
Visa användare
847
Subidius
750 -91

Asså ska du ha bättre axx så ska du ju ha lägre utväxling, dvs du ska ha en bakaxel från en M30 med lägre utväxling för enkelheten skul ska du välja en från en E34 530 M30 (innan V8an kom) Och vill du ha diff så är det bara att ta loss kåpan på den nya slutväxlen och svetsa diff-kuggarna vilket innebär att du får 0% diff, då får du en piggare motor plus att du får 50-50 drivning på båda hjulen. Detta ska inte vara några problem på besiktningen om dom har någolunda modern utrustning, dvs båda rullarna på bromsprovningen måste starta samtidigt annar får du underkänt på för stor diff på bromsvärkan på bakaxeln..

//BMW-Kimmo
ps
42
psx
535i -90
det är inte tvärt om då.
mailde just en kille som bytt till m5 klump på sin 535.
han fick bättre axx och något högre varvtal än förut vid en viss hastighet.
nån annan som kan komma med lite visdom? =)

Mu
616
Mustang

540iat -94
Högre siffror på utväxlingen = bättre acceleration men högre varvtal vid en given hastighet. Finns ju en tabell här på sidan så man kan kolla vad bilen skulle varva vid olika hastigheter med olika utväxlingar.
Pe
4.290
Pelle Persson
e81 118d-09
e87 123d
e60 550i
e12 525-74
e28 535i
elva mit turbo
sk AGA diff går helt bort på alla bilar om man bortser från rena busbygge (buskbygge)
Du ändrar utv från 3,64 till 3,91 med m5 klumpen och jag tror inte du ändrar bränsleförbrukningen så spec mycket..

/Pelle
Visa användare
847
Subidius
750 -91

Jag kör iaf med 520 utväxling och aga-diff på ena 525an just nu. Bättre ax och väldigt kul när det går lite brätt! :P

//BMW-Kimmo
Paap Reeder
Mekanikens gyllene regel låter så här: "det du vinner i kraft förlorar du i väg"
.. d v s om du nu kör med 3,64 och byter till 3,91 så handlar det om knappa 8% ... d v s du får ut 8% mer till hjulen men förlorar lika många % vad gäller exvis toppfarten vid ett givet varv.

286 DIN + 8% ger 308 DIN ... och samma visa för vridet.
Varvet ökar också 8% vid en given hastighet.

308 - 286 = 22 DIN .... så kommer frågan är det värt det????
Jag skulle inte lägga pullver på detta. Det ger för litet.

Räkneexemplet är räknat på att du skulle få ut 286 till bakre kardanknuten men så är det givetvis inte ... men "pocenten" gäller.

Säga tt du får ut 250 till kardanknuten. + 8% ger istället 270 på pinjongen
... o s v.

Kör du 3,45 blir "vinsten" ca 14 % ... o s v.

Jag gick från 3,07 -> 3,91 = 27 % ökning av effekt och vrid .... då börjar det röra på sig ... men det ökade varvet på motorväg ... blir gärna litet ...tjööötigt.

MVH /// Paap R
//
300
///535power
320d EDE -11
hej jag hade en 535 E34 som vid 3000 varv på 5an gjorde 140 original
och jag bytte till en bakaxel från M5 med 3:91 utvxling och det innebar att bilen på 5ans i 3000varv gjorde 130 i stället och accelartionen var då inte så mycke bättre men diffbroms fickman ju så de så
Visa användare
176
Johnny Bravo
523i touring lci -07
Kort sagt kan man säga att, -ja du får lite bättre acc på en given växel med en LÄGRE utväxling, tex m5. Men som paapreader säger, det innebär också att du når maxhastighet på en given växel tidigare och måste således växla tidigare, vilket försämrar accet något. Så du vinner inte så mycket som du tror med en förändrad slutväxel.
Varvar du inte ur den kommer den dock att kännas ngt piggare.
Diff är klart att föredra för att slippa fånigt innerhjuls-spinn ur kurvorna!

Jakob
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.