AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.041

Termostaten igen eller?

Bj
44
Björsa
Z3 2,8 -97
För 6 mån sedan bytte jag termostat pga för låg motortemp (Mekonomen). Nu har tempmätaren börjat spöka igen. Åker i lugn takt ca 50 km/h då nålen plötsligt börjar klättra uppåt för att stanna när den tangerar rödmarkeringen för att efter någon minut snabbt sjunka till mitten igen. Har inträffat vid ett antal tillfällen senaste veckan, idag åkte jag från Gävle till Stockholm och vidare över Tranebergsbron och plötsligt börjar nålen klättra och röda lampan tänds, tyvärr var det högst olämpligt att stanna där utan jag rullar försiktigt vidare och redan efter ca 500 m har nålen sjunkit snabbt till mitten igen. Jag stannar och kollar så det finns kylvätska. Inga problem sedan förrän i Uppsala då den börjar klättra igen men inte så långt denna gång. Jag har aldrig tidigare varit med om att termostater hänger sig i stängt läge men det kanske är vanligt det också, eller är det något annat fel? Har svårt att tro att det skulle kunna bero på en ev dålig viskokoppling till fläkten när det är så temp på ngr minus ute. Någon som har något tips?

Björsa
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Det har jag fast inte på Bmwen att den hängt sig.
Och varit "trälig" närke dialekt då är det bara att byta.
Det kan också bero på att du får en luftficka precis i termostathuset då öppnar den inte heller pga vattenbrist.Det finns luftskruvar på fyll på kylarvätska i det närmast termostathuset, kan iofs kanske räcka att öppna luftskruven när du märker att det är på gång det inträffar prova dig fram, de är ju lite kinkiga med luften de här bayrarna har jag lärt mig, hade ett elände när jag tappat systemet helt
tog säkert 40 minuter innan all luft var borta med bilen stående med framhjulen på en pelarlyft.
Fick stå och fylla i luftningshålen lite i taget innan termostadeländet öppnade.

MVH
Hasso
Bj
44
Björsa
Z3 2,8 -97
Tack Hasso!

Följde ditt råd och fyllde på glykol i luftskruven. Nyss kört Gävle-Östersund tor dvs 81 mil utan att tempen flyttat sig 2 mm från mittläget trots vissa långsamma partier som tidigare fått tempen att gå upp.

Björsa
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Det var så lite,efter 30 års skruvande så är händerna
helt väck trots 5 operationer pga nervskador kan då inte hjälpa till praktiskt längre, så då får man ta det teoretisk istället. Det är kul när det funkar.

MVH
Hasso
to
726
tommysbmw
BMW 330e xDrive

Hej Björsa
Du har väl kontrollerat vattenpumpen, så inte den har lagt av, jag hade samma problem på min E-39:a men det visades vara vattenpumpen, kolla detta innan bilens topp börjar "vrida " sig.
Vattenpumpen kostar inte mycket, det är utbytes vill minnas runt 500 kronor hos BMW.
Lycka till.

Ps hälsa Östersund nästa gång du anländer dit DS

NoFear
<¤¤00¤¤>
Bj
44
Björsa
Z3 2,8 -97
Vattenpumpen...borde väl betyda mer drastiska symptom så som oljud, läckage eller en nål som åker upp och ned mer aktivt!? Eller har jag fel?

Björsa
to
726
tommysbmw
BMW 330e xDrive

Hej igen Björsa
Nä, det behöver varken synas eller höras om vattenpumpen strular, i mitt fall kunde varken jag eller BMW:s servicekille klart peka ut vatttenpumpen som felaktig, vi tog en "chansning"
Den är så liten och kompakt att den impeller som sitter i den helt enkelt lossat från lagringen och låg lös, när den inte täppte igen låg den lös i pumpen och
" skvalpade ". Men som sagt är Du händig grejar du att byta själv, dock lite "pillande" och sedan som bl.a Hasso skrev viktigt med luftningen.
Lycka till.

NoFear
<¤¤00¤¤>
vattenpumpen kostar runt en 500ing, lite billigare på www.motornord.se

för min del så hade hela turbinen gått av, och fullständigt malts ner, lät inte så bra när bilen var igång, men när man tömmt ut vattnet så kunde man itne känna något konstigt på pumpen alls.

Mycket kan nog hända med vattenpumpen iom att den är av plast. behöver ju inte låta så värst heller.

Inte så svårt att byta heller, tar lite tid, men har man bara verktyg så klarar man det utan några förkunskaper.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.