|
|
|
|---|---|
|
har nyss skaffat en 325ik -88 och den har gått 23000mil jag har sedan hört ryktas om att bmw 6:or har haft problem med toppen och jag undrar då om det är nått jag bör kolla upp eller renovera min topp så att det inte går sönder sen isåfall vad kostar en renovering ? vad står "k" för i 325ik ? vad bör man göra med en nyinförskaffad 325 e30 så att man vet att den är fräsch och kommer att hålla ett tag? . kamremmen är bytt vid 16300mil och den har gått runt 23000 så den behövs väl inte bytas än ? är en trimkam skadlig på nått sätt och vart kan man köpa en och vad kostar dom ? är det värt att chippa bilen ? | |
|
ta loss kamremskåpan och kolla hur kamremmen ser ut, är mkt snabbt gjort. Problem med toppen vet jag inte. Så vitt jag vet är dom väldigt stryktåliga så länge dom får rätt behandling. Låter du dock motorn koka så har du troligtvis ett stycke skev topp i dina ägor. Om du insisterar kan du ju ta bort ventilkåpan och mäta spelen... trimkam? kolla med www.pure-pf.com chip? www.itsfun.nu ska jag iaf köpa av om jag ska chippa min e30. jaja, klockan är mkt, sängen väntar hej. |
|
| Byt kamrem och spännrullar snarast.Bytesintervall 6000mil.Den har ju gått 6700mil sen senaste kamremsbytet.Vore jag du skulle jag inte köra en meter innan kamremmen är bytt.Kan bli dyrt om den går av. | |
|
8000mil är bytesintrevallen. Men eftersom du nyligen skaffat den så skulle jag känna mig mer komfortabel om jag bytte kamremmen. Toppen är säkert helt okej! Kolla tillbaka på historiken och kolla så att oljan är bytt ordentligt. Är oljan bytt regelbundet ska det inte vara nån större fara med topplocket. Min har gått snart 32000 mil och toppen är aldrig lyft. Går som en dröm ännu. Ett tips till hur du får en motor att hålla i evigheter är att inte varva när den är kall samt byta olja/filter ofta. k=katalysator mvh |
|
| Bytesintrevallen är 6000 mil på kamremmen. | |
Hälge |
Senaste rekommendationen är: 5000 mil, eller max 3 år. Och då handlar det om BMW originaldelar. Med piratdelar monterade så förkortas naturligtvis bytesintervallen. |
| Nej 8000mil är det. Men jag vet att det förekommer rekommendationer på 6000mil. Men ofta en ihopblandning med de 4 cylindriga E30:isarna. | |
| 4 cylindriga har 4000 mil. | |
|
6000 ELLER 4 år mil för m20, 4000 ELLER 4 år mil för m40 är intervallen, och därmed basta :) skit i att kolla skicket, byt rem och spännare, passa på att byta vattenpump om den befintliga är glapp! (skruva bort fläkten, 32 mm vänstergängad och känn på axeln, skall vara lite lite glapp men inte jätteglapp.. ang. toppen så är dom känsliga för överhettning, MEN du skall också kolla vilka toppbultar du har...det finns både sexkants och torxbultar, sexkantsbultarna var tydligen för mycket härdade vilket leder till att bultskallen kan gå av och gör den det så kan man gå och lägga sig, typ :) byt till torxbultar omgående isf! MVH Johan K |
|
|
Bmwfreaken. Jag måste fortsätta att vara tvärtemot. =) Men jag har fortfarande kvar sexkantsbulten i topplocket. Å som sagt den har gått 32000 mil snart. Min bmwmek. avfärdade de där som skröna och skitsnack. Men vad vet jag... Men har det hållit så länge så bryr jag mig inte. mvh |
|
|
6000 mil är det! 4000 mil för dom 4cylindriga! |
|
|
Länk står 8000mil i begagnatguiden men det skadar väl aldrig att byta tidigare ... måste ha råd med det bara ... |
|
|
6000 mil på M20/M21 enl. BMWs rekommendationer i TIS och verkstadsmanual. /Johan Tryggvesson -Die Entwicklung stoppte bei 30- |
|
|
Stavros: Men det var ju själva fa...nej var du tvärtemot om du vill :) remmen håller säkerligen 8000 mil eller 4 år, men jag byter hellre en gång för mycket... sen ang. toppbultarna så KAN dom ju gå av, inte så att dom måste gå av...i ditt fall har det ju bevisligen fungerat bra! men jag hade ändå bytt för att vara på den säkra sidan! MVH Johan K |
|
Hälge |
Undrar just hur länge kamremmen håller i antal år, innan den får torrsprickor? Kör endast min gamla E30, Max 500 mil per år. Efter rekommenderade bytesintervallen på tre år, så har remmen endast gått 1500 mil. Undrar just hur länge man törs vänta mellan bytena? Enl BMW verkstaden är kamremmen en "s.k färskvara" som t.om är datum stämplad. |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.