AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.160

jag har en fråga om när man har sängt bilen.

*k
158
*kex*
Bmw-535i-91(e34)
hej jo det är så här jag har ju sängt min e34 535i 91års å jag har sängten 60/40. å det är ju fint. Men nu är det så här att nu när jag har haft det så här hella sommaren så har jag ju tittat på hjulen mina å det var ju inte så roligt ju för det var ju bara insidan av däcken som var slut. Så jag undrar om det finns nåt set att årna så att inte bak däcken står så fel som dom gör när man sänker bilen sin.. Så om man står bakom bilen så står ju höger sida åt vänster å vänster sida står ju åt höger ju..
Så finns det nåt set att årna det.

Jag vill inte har duma svar som att det var ju synd att du sänkte bilen å såna svara som kan få ju.. Mvh john

JR
Sp
3.093
Spajjjs
330e Touring -22 Mineral grey
Gör en hjulnställning hos en däckfirma.

Sp
3.093
Spajjjs
330e Touring -22 Mineral grey
Borde hjälpa en aning iaf...

mvh Daniel

*k
158
*kex*
Bmw-535i-91(e34)
kan dom årna så att bak däcken står som dom gör.. för det ju bak som dom står så fel.. Mvh john

JR
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

De två bilar jag har lämnat in för säkning så har hjulinställning ingått med automatik. Har aldrig haft snedslitna däck pga av sänkningarna.

___
//Ulf
*k
158
*kex*
Bmw-535i-91(e34)
okej Får jag fråga hur mycke du har sängt dina bilar??
Men då får jag åka å se om dom kan hjälpa mej med det så det inte är så mycke dom står så fel där bak. mvh john

JR
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Jag har inte sänkt så mycket som du. Kommer inte ihåg exakt men typ 35/20 och 40/30, det är några år sedan...

___
//Ulf
Så vitt jag vet går det väl inte att justera cambervinklar bak på en E34, lr??
Justeringen får bli förändrade stag och infästningar. Rätta mig om jag har fel.
Excentriska bussningar kan vara del av lösning/förbättring kanske.
Mer info här:
Länk
*k
158
*kex*
Bmw-535i-91(e34)
Bornius tack för länken ser om jag hittar nåt där-- så jag kan få löst det felet som jag har.. mvh john

JR
Robban_e
Så vitt jag vet är orsaken till problemet att det är delad bakaxel och ju mer man sänker ju mer slitage, sen tror jag inte att det går att ställa in så speciellt mycke med en hjulnställning rätta mig om jag har fel...

Mvh

-=BMW=-
Visa användare
4.611
christer silvén
330E -20 G20
520D -17 G30
420D cab -17 F33
Jag har lämnat in mina bilar på en fyrhjulinställning, efter jag sänkt dom, har aldrig haft problem med snedslitna däck. Kex, jag ser att du bor i GBg, Jojjens däck i gamlestan är duktiga på fyrhjulsinställning, där lämnar jag alltid mina bilar.

BMW CS #5206
*k
158
*kex*
Bmw-535i-91(e34)
Crister silven.
Okej tack för det tipset då ska jag åka dit i dag å prata lite med dom som jobbar där.. mvh john

JR
Tyvärr blir det svårt med 4hjulsinställning på en e34. Tror att eventuellt m5an har något, annars får det bli execntriska bussningar som kan gör lite nytta. Samma fenomen uppstår vid sänkning av en e30.
Men är inte lite camber positivt för väghållningen??
mi
910
micke80
528i -86
520i -97
635CSi -83

BMW CS #3981
Har hört att det inte är den negativa cambervinkeln som är orsak till ökat däckslitaget i första hand. Det som tydligen är värre är att toe-in vinkeln kraftigt förändras vilket gör att bakhjulen pekar utåt, åt var sitt håll. Vet dock inte hur mycket det ändras på just E34 vid sänkning eftersom jag hade detta problem med en bil av ett annat fabrikat...

Hur som helst så är det nog excentriska bussning som gäller om man inte kan/vill ändra en massa fästpunkter på bilen.
Visa användare
4.611
christer silvén
330E -20 G20
520D -17 G30
420D cab -17 F33
Jag sänkte aldrig min e34:a, och gjorde ingen fyrhjulsinställning heller, så det kanske inte går, själv har jag faktiskt ingen aning.

BMW CS #5206
Visa användare
43
Mando
E46-318-01
Hejsan Kex,
Jag har nyligen sänkt min bil och det är ett "måste" att man göra fyrhjulsinställning, för att när bilen är sänkt då blev det nedtrykt på alla hjul och måste rikta om dom igen som det var från början.
Min bil sänkt 60/40
mvh
*k
158
*kex*
Bmw-535i-91(e34)
Hejsan mando har du provat att göra det?? å hur blev det då?? sen efter dom hade gjort fyrhjulsinställningen. mvh john

JR
Visa användare
43
Mando
E46-318-01
Hej,
Det blev helt ok och känns skönt efter jag sänkte bilen.

mvh, Mando
*k
158
*kex*
Bmw-535i-91(e34)
Då får jag prova det så åfr man se om det bli bättre mvh john

JR
Mando: Var/hur justerades i bakvagnen?? om bilen blev som den var från början? lr justerade man bara framhjulsvinklarna till att bättre matcha bakhjulen?
Jag ställer mig mycket tveksam till att det går att gåra så mycket åt "kobentheten" (klurigt ord) på bakhjulen i en sänkt e30 och e34. Dock går det att åtgärda med typ nya bussningar och justerade infästningspunkter (svetsarbete).
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.