|
Sida 3 av 4
|
|
|---|---|
|
Jag besökte företaget våren 2005 och var chockerad över skicket på de bilar jag var intresserad av. De var onekligen mycket billiga, men jag ville ha en bil i gott skick och inte en bil med plåt-/lacksador och nedgången (sunkig) inredning. Å andra sidan tittade jag då bara på pris och när de billigaste var i undermåligt skick struntade jag i resten och åkte till BMW istället där det stod begagnade bilar i nyskick och bara ngn enstaka tiotusing dyrare. Mitt råd är att man om man vill ha en mycket billig bil och inte bryr sig om dess skick, är det inte helt fel att titta på deras bilar, annars är det bättre att besöka auktoriserade handlare. |
|
andha45 |
Om man då också kan pruta några procent hos BMW-handlaren är det nog ofta bättre...? Jag har blivit tillbakaskickad med gula skyltar i danska tullen i Rödby. Inte roligt och ingen nåd. Det var inte ens idé att försöka smita. Jag fick köra till Sassnitz och ta morgonfärjan 3.45 eller nåt sånt med östeuropeiska långtradare, och blev ordentligt sen hemma... +trött |
|
verkar som att DAT Autohus numera accepterar betalning med Visa, nån som kan bekräfta? Hur är det med Visa, finns det någon maxgräns på belopp man kan betala? /K |
|
|
K: Ring och prata med din bank eller de som utfärdat ditt kort. Mitt SEB Visa ringde jag in och fick uttagsgränsen höjd för x antal dagar, som motprestation gav jag mina "counter"-koder som jag fick upp i min SEB-dosa. Därefter gick jag och köpte bil med mitt kort. Mvh, /Wille |
|
|
Aha, tack för svar! Ska ringa banken i morgon, hoppas nu bara att DAT Autohus inte krånglar med visa betalning.. /K |
|
|
Tillbaka från tyskland och DAT. Det gick bra att betala med visa men de tog 5% av köpesumman för denna service vilket jag tycker var ohyggligt mycket. Hade dock inget val eftersom jag fick reda på detta precis när jag skulle betala. :/ Hade jag vetat detta så hade jag naturligtvis ordnat med direktöverföring från min bank i stället. /K |
|
| K: Vad blev det för bil då? | |
|
öhum.. borde väl kunnat räkna ut att frågan skulle komma.. :) ok, lika bra att erkänna (nu blir jag väl utkickad från autopower) :) men det blev en MB C180 Kompressor -04 kombi efter att ha provkört ett antal BMW 320, Audi A4 och mercor. Kanske blev det så för att jag ville ha något nytt efter att ha kört BMW de senaste 6 åren. Tyckte komforten och kvalitetskänslan i MB:n slog de andra litegrann på fingarna. Får se hur jag trivs med denna nu, inte alls omöjligt att jag går tillbaks till BMW i framtiden då jag har varit mycket nöjd med min förra kärra. :) /K |
|
|
Har nu luskat lite i det där med att DAT tar 5% vid betalning med kreditkort och det verkar faktiskt vara mot Visa's regler. Får se om jag ska gå vidare med detta.. blir väl säkerligen inte lätt att kräva tillbaka dessa pengar.. /K |
|
| Köpte en MB C 200 T kompressor där förra sommaren. Bilen, en fd tjänstebil, var i fint skick. Jag åkte själv till närmsta Zulassungsstelle och köpte föräskring/exportskyltar (röda). Detta tog ca 2 timmar, inkl väntetiden på Zulassungsstelle. När jag var där, augusti 06, hade man ca 1900 bilar på gården. De flesta i hyfsat skick. Har kvar MB:n och har kört ca 3000 mil med den. Allt funkar som det ska. | |
|
5% pålägg vid betalning är inte ovanligt när man skall betala restaurangnotan med AMEX utomlands, men det beror ju på AMEX extra höga avgifter. Man får med ett AMEX i fickan vara glad om man över huvud kan använda det som betalningsmedel. Kan inte VISA driva ärendet åt dig? De är enligt min erfarenhet mäktiga och initiativrika när de agerar å sina kortkunders vägnar. |
|
| Har köpt flera bilar där genom tiderna, har alltid funkat bäst att ha caschmed sig. | |
|
5% är ju väldigt mycket när du köper en bil. Måste vara mycket bättre ed direktöverföring. Får åka dit någongång verkar ju vara väldigt interesant. When batman takes a vacation he does the Gumball |
|
|
Hej! Jag kom nyligen hem från Dat Autohus med en 535dAT 2005 till rätt pris med all utrustning förutom head-up och exteriört m-paket. Den hade bl.a. Komfortstolar med ventilation, panoramaglastak, 18" fälgar, sportratt/sportchassi, PDC fram&Bak, Dieselvärmare, kurvljus etc. Bilen hade gått 14300 mil på tre år och var inlämnad på dagen tre år efter uttag. Bilen var i kanonskick och exakt i så fint skick som den beskrevs i deras "Expertise" beskrivning de skickade mig innan jag åkte ner, t.o.m. finare då jag inte hittar en repa som tydligen ska finnas på höger framdörr. Bilen var totalservad vid inlämning och de skickade med beskiktningsunderlaget från Dekra (Svenskt m-test), tydligen är leasingreglerna i tyskland hårda och bilen ska vara i fullskick när den lämnas tillbaka varför alltid service och kontroll görs innan inlämning, (annars får leasingtagaren stå för reparationerna). Säljaren hette Fabian Post och var trevlig och vass på engelska vilket man inte kan säga om många övriga tyskar. Hade pratat med honom innan och eftersom det hela gick fort hann jag inte få ut euro utan jag förde över pengar till dom innan (lite nervöst men det gick bra), han försäkrade att jag skulle få tillbaka pengarna om jag inte blev nöjd men lovade samtidigt att jag inte skulle bli besviken. Dom hjälpte till med allt och jag behövde bara åka till närmsta zellasungställe och få stämplar och klistermärke till skyltarn jag köpte då DAT. Jag kunde till och med lämna hyrbilen hos dem. Dom hade otroligt mycket bilar där och tvärtom vad vissa anser tyckte jag att skicket på de flesta var över förväntan. Enligt säljaren var alla f.d. leasingbilar/hybilar så utrustningsnivåerna skiljer sig kanske. Men man behöver inte vara orolig för skruvade och oservade bilar. Positivt att affären liggar bara ca 8 mil från hamburg så det var lätt att ta sig dit. Jag tecknade också en eurogaranti för 370 euro som täcker alla delar med olja i ett år, jag behöver bara ståför 50% av materialet. Överlag är jag kanonnöjd med hela affären och kommer sannoligt köpa bil där igen. Bilen går över förväntan och är underbar, det är med ett leende man sätter sig i den varje gång, vridet är hemskt!!! MVH Baccala |
|
|
Jag köpte en Ford Mondeo på DAT Autohaus/Bockel en gång i tiden. En -04 på 11000 mil. 5ans växel hoppade ur i ett kör när jag skulle åka och ordna med exportskyltarna (fick inte provköra innan köp dessutom). Säljarens ord var endast: "Priserna är såpass bra och vi kan inte garantera att bilarna är felfria". Så helt klanderfria är dom inte, Dat Autohaus i Bockel, hur stora de än må vara. |
|
| Vad handlar denna tråd om? | |
|
740i: Den handlar om en av Europas största bilbutiker Länk |
|
|
laganland: Jag fick heller inte provköra den utanför området, håller med att det är dåligt men handlar nog som tidigare sagt om administration om något skulle hända, de har ju en del bilar och ett antal spekulanter per dag som kanske inte är van vid den tyska trafiken. Man får ju iof köra bilen de 10 km enkel väg till zullasungstället och det är nog inte någon omöjlighet att avbryta affären om allt inte skulle vara ok. Fördelen är att när jag åkte ner hade de ca 5 intressanta 530 och ett par 535, så jag hade goda förhoppningar att hitta en intressant och fin bil. Och jag blev som sagt kanonnöjd med skicket på den jag hittade. Nu kollade jag bara in några övriga bilar utifrån men överlag tyckte jag att skicket på de flesta bilar såg bra ut. Självklart är ju att om dom enligt uppgift säljer ca 14 000 bilar/år så är det en viss spridning både i skick och utrustning. Men om man riktar in sig på de lite dyrare bilarna tror jag att man kan hitta något man gillar. |
|
|
Är det fortfarande smidigt och prisvärt att köpa en 4-5 år gammal bruksbil från Dat Autohus? Någon som nyligen gjort ett köp därifrån? Hur tar man sig på enklast/bäst/smidigast/billigaste sätt från Sverige till deras butik? |
|
![]() 2.226 530d G31
Alpina B10 4.0. Enda tillverkade med 6vxl :) 325 E30 Cab-93a 750i-96 750i-90 Sv.såld 6200mil. |
Köpte en bil där för drygt 1år sedan, smidigt. Körde Flyg till Köln med Germanwing från ARN , hyrbil, sedan kan man tom lämna hyrbilen hos dem. Enda problem med köpet var att jag fick fortköningsböter, man det vill jag nog inte skylla på Autohus :) |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.