|
Sida 2 av 4
|
|
|---|---|
|
Da blir det røde skilter. Noen flere som har handlet på DAT? Noen som har blitt rejelt lurad? |
|
|
Med risk för att vara lite "ordmärkande": Är inte "dat" i dat Autohus, dialektalt (plattyskt) "das". Utan att vara säker tror jag att dat Autohus är dialekt för das Autohaus? |
|
|
Det höres dutch ut för meg... Är det noen som har lyckats pruta med dom noget videre? |
|
| Mjo, nederländska och plattyska är det ju inte så stor skillnad på. Det heter ju även AutohUs och inte AutohAUs. På nederländska blir det "Het Autohuis". | |
|
Infon jag fick via mail var att deras priser var fasta men det är möjligt att det går att pruta om man är på plats, det är ju bara att försöka. Köper du flera bilar så får du rabatt men det är väl inte aktuellt kanske ;) ___ //Ulf |
|
|
525i_Norrmannen: Angående exportskyltar: Någon skrev att man bara fick provköra inom området. Detta låter i mina öron som att de inte har "handlarskyltar" (vita skyltar med röda tecken). En gul skylt kan skaffas väldigt enkelt, medan en röd exportskylt kräver en viss procedur. Bilen måste med till Zulassungsstelle (de ska kontrollera bilens chassinummer). Om de inte har handlarskyltar till bilen, kan en omständig procedur bli att du får skaffa gula skyltar för att kunna köra bilen till Zulassungstelle för att skaffa röda skyltar. Kontrollera detta så att du inte råkar ut för strul! |
|
| Flere biler på en gång er lite svårt... Det spørs vel om jeg får rabatt hvis jeg kjøper en bil och en ny nogon månade efter... | |
| Stemmer det at man inte får prøvekjøre bilen på veg? | |
| yes | |
| det er litt ullent som vi norrbaggar kaller det... | |
|
Jag har köpte en bil där i april det var inga problem. De billigaste bilarna är jäkligt skabbiga. Dom har en kvinnlig säljare som heter Judit Wortmann en rikigt tråkig sur kärring. Men visst de har ett enormt utbud och bra priser. Här är ett mail med lite info jag har fått av Judit. ------------------------------------------------------ Hej Peter, vi har öppet Mandag till Fredag 08:00-18:00, Lördag 09:00-16:00. Export skyltar kan du fa för 5 dagar/70 € eller 2 veckor/90 €. Bilen kan provköras bara pa vart gars. Vi tar bara emot kontanter elle bank överförning. Rabat finns bara om du köper flera bilar pa en gang. Med vänlig hälsning DAT Autohus Judit Wortmann ---------------------------------------------------- Hoppas det var till någon hjälp. //PP |
|
| Fy faen for noen km-stand'er det er på de bilene... | |
| Noen som har handlet på Sittensen? | |
|
traum: Du behöver ej oroa dig för att firman inte har handlarskyltar, vi talar nämligen om norra Europas absolut största bilfirma. Anledningen till att de inte låter folk provköra utanför deras område är för att administrationen blir omständig, samt att riskerna ökar ganska markant när en ovan person kör en främmande bil i (ofta) ett främmande land. 525i_Norrmannen: Du får mer respons om du försöker använda svenska i dina inlägg. |
|
|
traum: Dessutom behöver du absolut inte oroa dig om att du personligen måste fixa skyltar till bilen. Detta LÄR handlarens personal ta hand om åt dig..... |
|
|
I ovanstående mailsvar de gett verkar det som om de kan hjälpa till med att skaffa exportskyltar. Vid tidigare korrespondens med detta företag har jag dock fått svaret att de enbart kan hjälpa till med gula skyltar. Om e bara hjälper dig med gula plåtar så blir ju förfarandet att du får masa dig själv till Z-stelle på gula skyltar för att där kunna skaffa röda. Men som sagt, inlägget ovan tyder på att de hjälper till med detta ja. Och jag är medveten om Dat Autohus storlek. |
|
|
Senast jag köpte bil där så hade dom röda skyltar hos sig på företaget som dom satte på bilen, tecknade och tog betalt för trafikförsäkringen samt gav mig en detaljerad beskrivning hur jag skulle köra till zulassungstelle ca 10 km därifrån för att exporthandlägga bilen på vägregistret Dessutom tog dom mitt pass i pant för att jag garanterat skulle komma tillbaka och hämta resterande handlingar. En passkopia skickade dom med till bilregistret vilket tydligen var ett avtal mellan DAT och det lokala vägregistret D.v.s en smidigare hantering än om man måste fixa allt själv eller vänta på bilfirman 2-3 timmar medans dom gör det år en för ofta ett dyrt pris. En varning dock Vid export gäller inga garantier på deras bilar enligt deras avtal. Och får man dom att pruta något är det typ 50-100€ för någon liten sak dom missat i sin "expertise" Firman är en industri närmast. Bedömmer att dom säljer ca 40-50 bilar om dagen !! Tyvärr innebär det en hel del väntan på säljare, kassakö etc så var där i tid. Speciellt en fredag eftersom vägregistret stänger 13:00 Bilarna i Sittesen är dom som gått längst och är i sämst skick och säljs bara till bilhandlare normalt eller på export österut |
|
| Man får inget speciellt "export preis" i och med att man skippar garantin? | |
|
Stor firma!!! Många av bilarna verkar vara tillbaka köpta leasingbilar / tjänstebilar, som gått en del mil de första åren.. Rena paradiset för skumma importörer i Sverige. Vad sägs om en 320dA från 08/2003 med 169.000 km på mätaren,, en perfekt bil att importera och sen skruva till 109.000 km av ngn oseriös handlare i Sverige.. Tycker dock att många av bilarna, är lite halv tråkiga, dvs standard bilar, men någolunda utr. BMW - Freude Am Fahren //Simon |
|
|
Tyvärr hade dom inga exportpreiss p.g.a avsaknaden av garanti. Försökte förhandla det men det var nobben Jag tror att ca 100% av bilarna där är leasingbilar/hyrbilar från företag dom har avtal med i leasing/ythyrningsbranschen Dom sätter antagligen en fast provision på bilarna och sedan inga förhandlingsutrymmen Det är därför dessutom bilarna kan vara lite standardutrustade eftersom det är leasing/hyrbilar Volvo/Saab-bilarna stog längst bak i hörnet bland "Övriga märken" Dom har normalt ca 2000 bilar hemma varav 200 är BMW, 200 är MB, 200 är Audi och 200 är VW. Resten övriga Mellan det lyxiga kontoret och leveransavdelningen går det rörpost. När man betalat bilen skickas nyckel och papper i rörposten till killarna i leveransavdelningen som kör fram bilen. Innan man hunnit gå hela vägen dit är bilen framme nästan. Som sagt. En industri Och de flesta kunderna i lokalen var exportkunder, i huvudsak från östeuropa. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.