AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Import
37.191

Den nya stora tråden om DAT Autohus i Bockel

Sida 1 av 4
52
189
525i_Norrmannen
E39 523i
E36 318i
E34 525i
E30 318i
Är det nogen som har handlat der som har negative/positiva erfarenheter?

Om man ringer, är dom ärliga om man spör om stenssprang, riper, servicebok etc?
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Den enda kontakt jag har haft med dom var att jag skickade ett mail där jag berättade att jag letade efter en 320dAT och jag hittat tre intressanta bilar hos dom. Jag ställde sedan två frågor:
1 - Har dessa tre bilar tidigare varit hyrbilar?
2 - Har ni någon specifik information rörande dessa tre bilar, exempelvis skick, skador eller fel?

Fick mail tillbaka redan dagen därpå men tyvärr inga direkta svar på mina frågor utan mer: "bilen du är intresserad av finns kvar och vi kan reservera den i 24tim sedan måste handpenning läggas. Transport hit får du själv ordna. Var snäll och ring om du vill köpa bilen. Priset är fast men om du köper flera bilar så får du rabatt"

Jag skickade sedan ett mail till där jag repeterade mina tidigare frågor och samt undrade vilken av bilarna hon hade refererat till. Har inte hört av dom igen...

Konversationen skedde på engelska så vissa missförstånd från deras sida får man ju acceptera men dom gör ju faktiskt reklam på sin hemsida om att dom är flerspråkiga.

___
//Ulf
Visa användare
4.597
Marin
Bruksbil
Jag har köpt flera bilar från dom. Om du frågar efter deras "EXPERTISE" så får du en detaljerad beskrivning på allt relevant.
Du kan räkna med att dom billigaste bilarna nästan alltid kräver lite lackering (repor, småbucklor). S-bok har alla bilarna haft som jag har varit intresserad av. Det är f.d. tjänstebilar = brukar servas enligt bok.
Mvh
Marin
Visa användare
236
Linni229
BMW 640xd GC -16
Passat Alltrack -16
Tyska tidningen Auto-Bild har gjort ett reportage om stället:

Länk

Iofs på tyska, men det blir lite drygt att översätta allt... Hursomhelst eg mest en beskrivning om stället och varför bilarna är billiga (de köper leasing- och hyrbilar med mängdrabatt). Ingen kritik mot stället i artikeln.

Mvh,

Linus
Scheckheft
Hej
Man måste ändå bli imponerad av den fungerande logistiken och den smarta affärsidén hos DAT.

Mvh
Scheckheft
Länk
Linni229:
Mycket intressant reportage!
Har passerat firman flera gånger när jag varit påväg nånstans i Tyskland men aldrig insett hur j***a stor firman verkligen är!
Stod i artikeln att de sålde en bil var åttonde minut under mars månad.... Där ligger svenska bilhandlare verkligen i lä....

- UTAN FRI FART STANNAR SVERIGE -
Tråden blir ännu större med en Länk till dom. ;)
Jag har varit och tittat på bilar där. Dom flesta var i sämre skick än normalt (bucklor, repor mm). Grymt många bilar har dom på plats i alle fall.

Jag har även e-mailat dom om någon bil och har du fått en väldigt bra beskrivning på defekter med bilder på bilen. Hittar ni någon billig bil hos dom så räkna med att det finns defekter på den och tro inte den är i bra skick, maila/ring och fråga så svarar dom säkert ärligt på bilen.
52
189
525i_Norrmannen
E39 523i
E36 318i
E34 525i
E30 318i
Mycket interessant lesning! SJälvklart är skicked noget semre enn på BMW, men prisene är en del lägre.

Är det nogon som faktisk har handlat med dom?
Ra
34
Radial
550iA -06
Bilarna kan bara köras på området. Vad är det för provkörning?
Kanske för mycket Östeuropeer i cirkulation.
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
MAn får vad man betalar för brukar ju funka:)
Lycka till hur som helst!
Asken
52
189
525i_Norrmannen
E39 523i
E36 318i
E34 525i
E30 318i
Finns det noen andre steder som man trygt kan köpa osett från? Foruten BMW sjelvklart.
Hej!

Har köpt 2 bilar där och har numera direktnummer till en av säljaren, så om jag hittar ngt intressant så springer han ut på gården och kollat bilen.
Bilarna är inte alltid i "nyskick" men bra priser.

Har hört att det ska finnas ngn försäljaren som pratar svenska där, en tjej om jag inte minns fel.

Provkörning har inte varit aktuellt när varit där då det var fullt med bilar. Det tog cirka 1 h för att få ut bilen till leveransboden!!!

Bra att de ordnar med gul skylt där! Jag har åkt bussen från malmö/köpenhamn till Hamburg och sen tåget vidare och taxi sista biten, funkar fint.

Lycka till
52
189
525i_Norrmannen
E39 523i
E36 318i
E34 525i
E30 318i
Kan de utstede røde eksportskilter?

Og stemmer det at det er olagligt å kjøre i danmark med de gule?
Ja de kan skaffa röda exportskyltar. Det har alltid varit olagligt att köra med gula skyltar i Danmark, men förut har polisen i tullen inte brytt sig. Numera kan man bli tillbakaskickad om man har otur ifall man inte har rätt skyltar/försäkring. Chansa INTE på att det fungerar med de gula skyltarna!

- UTAN FRI FART STANNAR SVERIGE -
De gula skyltarna är inte bara ogiltiga i Danmark/Sverige/Norge utan överallt utanför Tysklands gränser.

Den gula skylten är en tillfällig skylt för tyskar i Tyskland. Det är inte en exportskylt som många tror. Det är den röda, och bara den röda som är "Ausfuhrkennzeichen" (=uförselskylt/exportskylt). Att köra med den gula utanför Tyskland är att köra oregistrerat och oförsäkrat.
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Och ändå var det senast i går jag körde bakom en "gulskyltad" MB C-klass här i Malmö...

___
//Ulf
Obegripligt att folk kör runt oförsäkrat mer röda och t.o.m gula olagliga skyltar. Är det okunskap eller sk*tr folk i detta?
Man ser gulskyltade bilar dagligen i Sverige. I Landskrona finns f.ö. även ett par bilar där de klippt av den gula kanten och kör med bilarna så permanent..

Alla håller sig inte till lagen, säg den som aldrig begått ett lagbrott. Men det kan ju vara bra att känna till vad som gäller, så att man själv får kalkylera om man anser det vara värt att strunta i eller inte.

Det värsta enligt mig med att köra "gult" är att man inte är trafikförsäkrad. Inte kul om man skulle bli påkörd av en sån bil...
PowerMac: Med de röda skyltarna följer en trafikförsäkring som gäller i hela Europa. Den gäller till det datum som står på skyltarna. (Svenska regler godkänner dock bara de röda skyltarna i 7 dagar efter att svenska gränsen korsats, även om de aldrig kan kontrollera när detta skett).
Jag tänker inte på lagen utan mest på vad som kan hända vid krock, stöld, brand, U-name-it. Fast nu har vi spårat ut lite här i tråden. Sorry...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.