|
|
|
|---|---|
|
Tar av alla 5 hjulbultarna och lik förbaskat sitter hjulet lika fast som med dem på. Slet och slog på det ganska mycket, kanske inte max eftersom bilen bara var upphissad med domkraft på inte alltför jämnt golv. Kan det rosta fast mot bromsen eller något? Har bytt många däck men aldrig varit med om detta... Och nej, hjulet hade inte markkontakt. :-) | |
| Kopparpasta när du byter nästa gång, då fastnar dom inte... | |
|
Man kan ju alltid lossa bultarna något varv och köra några meter, då släpper det mesta. 6a - för det är du värd |
|
| Appelqvist, tack för tipset! Ingen risk att gängorna eller bultarna förstörs om man lossar typ 2 varv? | |
|
Nej inte om man bara lossar så lite att hjulet kan glappa, får det däremot rulla runt på öppna gängor (många varv) så kan ju skador uppstå men de flesta fälgar får ju centrering genom navet i mitten ändå. Man är ganska klen när man, som du, hade bilen upplyft och står där, slitandes i fälgen. Kör några meter fram och bak samt sväng lite... sitter hjulet fast efter det så får du bromsa till lite när du rullar osv.... 6a - för det är du värd |
|
|
Oftast är det i mittnavet det sitter fast. Smörj med kopparpasta innan du monterar ngt hjul igen, så slipper du problemet. Själv använde jag järnspett o knackade runtom på fälgen tills den gav sig. Men det rekomenderas icke om du tänkt använda den fälgen igen. I mitt fall var det de gamla plåtfälgarna som skulle vika hädan för modern skönhet! Bearclaw |
|
|
Helt riktigt, kopparpasta är super även om viss forskning påstår att silikonfett skall användas i moderna skivbromsanordningar. men i Stentes fall är det för lätt att vara efterklok (denna gång) dock hjälper det att bromsa med lossade bultar, det ger fälgen möjlighet att vrida lös sig på navet. Chansen att en 540 e39 har plåtfälgar att slå på med järnspett.... är nog närmast obef. 6a - för det är du värd |
|
|
Lägg dig så att du kan sparka av det innifrån. Ta i!!! Sparka på däcket. Åker av till 100 %! |
|
|
leszek: tycker jag inte låter som en bra idé alls då bilen bara e upphissad med domkraft och på ett inte så jämt golf... vad skulle hända om bilen trillar ner på honom? inte alls bra.... |
|
|
Ännu ett bra tips =) Men känns ju lite halvruggigt att ligga under bilen och sparka medan den står på domkraft, som att såga av den gren man sitter på...hehe... inget illa ment leszek pallbock är att föredra i så fall. 6a - för det är du värd |
|
|
Nä, den huvudvärken riskerar jag nog inte... :-) Jag har bara haft den här bilen i ett halvår så jag har aldrig själv satt på hjulen. Brukar själv använda Loctite's aluminiumpasta på stift, den ska på nu. Rekommenderas som en bra produkt. |
|
|
stente: Var hittar du stiftpastan? Har letat efter den sjävl kanske inte så sktivt men det är bra att veta var man kan hitta det. /Ian |
|
|
Jag har för mig att jag köpte den på Mekonomen. Annars har biltema sin egen variant som säkert funkar lika bra: Länk |
|
| Värm med gasol så får man bort hjulet. O så kopparpasta nästa gång. | |
|
Hej, Vill bara VARNA för kopparpastan. Det är INTE att rekommendera på e39 då man har aluminiumfälgar året om. Koppar och aluminium går INTE bra ihop. Använd då istället aluminiumpasta så slipper ni förstöra era fälgar. Ha det bra! /Håkan |
|
|
ta en lite brädbit o en liten slägga så lägger du dig under och slår några snabba så rullar du hjulet en decimeter eller två o slå igen sen garanterar jag att det åker av ( e gammal däckmontör) att åka några meter samt all pasta mm e inte att rekomendera men slipa lite lätt på stödringen på oket. mvh mattias |
|
|
AHA! Det ringer en klocka ang. Håkans inlägg: Koppar KAN reagera med aluminium... Då är det nog bättre att dra en slutsats av både Håkans och Mattias inlägg: När man väl fått lös fälgen, slipar man ner stödringen liite, så fälgen går på lätt, smörjer ev.med lite alupasta så går det nog lättare nästa gång.....fick jag ihop ett bra recept av olika ingredienser nu månne? Hallå bosse bildoktorn! Bearclaw |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.