|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Kan det vara lönt att uppdatera på vilken bil som helst eller? Min 328 tänker jag då på... |
|
|
Lier och mocke! Kan intyga att det blir bra mycket slöare med stora tunga fälgar. Bytte själv ifrån 16" original till 18" . MEN sen beror det ju på vad för fälgar man sätter på..... det finns ju MAGNESIUM..... MYCKET lättare och säkert inte lika prestanda hämmande. |
|
| Rille330: din beskrivning avser E46 automat? | |
|
Det med däcken har ändå inte någonting med rappheten vid acceleration att göra. Jag menar juh inte att bilen e snabbare ,bara att det känns som Vridet e märkbart olika på samma motorkraft. Det är som att köra en 328istället för en 330. Jag tror ändå att det har med uppdateringen i boxen att göra ,som många här säger. Eller så har dom som varit slöa vart ett måndagsexemplar. Jag e då lycklig av att ha hittat en som verkligen känns som en 330 ska. Men om man nu inte har provat flera som jag nu har haft turen att göra. Så kanske man inte märker nån skillnad förutom när man då byter till (blyfälgar). Som vissa här påstår att det e en märkbar skillnad. Jag kan bara säga det jag vet ,och fälgarna jag hade på min slöa 330 e likadan fälg som jag har på min nya ,skillnaden e bara att det här är 18" och den gamla hade 17" |
|
|
Rille's tips om hur/att nolla motorstyrningen måste jag prova! :-) Intressant om man känner någon skillnad. Klart snabbare än tidigare tips om att lyfta av batteripolen. (aldrig provat) /chni |
|
|
Hej Jag skiftade tillbaks till mina gamla 17" med bredare däck bak o kan säga att bilen går märkbart bättre. Samtidigt tog jag tid att väga hjulena, känslomätt. Jämförde 18" med 225/40 med 17" 245/40 och 18" vägde mer än 3 kg mer. Det måste göra sitt (ofjädrat vikt!!!). Bästa trimm hittils hehe. |
|
|
Det verkar som jag bidragit till att föra en skröna vidare. Tyvärr... Ber om ursäkt för detta. I en annan tråd har "RS2" sågat teorin. Om han har torrt på fötterna vet jag inte. |
|
|
Rille: RS2 har alltid torrt på fötterna. Var god att bruka sökfunktionen! Länk |
|
|
mickejohansson1: Tror du på allvar att vikten på fälgarna gör en så markant skillnad på bilens accelerationskraft så att du märker av den? Är inte sannolikheten större att du ökat hjulets sammanlagda radie och det därmed krävs mera kraft för att accellerera bilen? |
|
|
mickejohansson1: Tror du på allvar att vikten på fälgarna gör en så markant skillnad på bilens accelerationskraft så att du märker av den? Är inte sannolikheten större att du ökat hjulets sammanlagda radie och det därmed krävs mera kraft för att accellerera bilen? |
|
|
Ser att du skriver till mickejohansson1, men detta påstående står jag för också. Min bil var otroligt mycket slöare med 18" replica o detta är inget subjektiv inbillning. |
|
|
Highway Star: Självklart försämrar "ofjädrad vikt" bilens acceleration? Jämför olika fälg/däck kombinationer så märker du snart att det kan skilja flera kg!! Kilon som måste sättas i rörelse av samma effekt. Det GÖR skillnad. Märkbar skillnad. |
|
|
Japps, kan säga att jag visste ingeting om detta fenomen förs jag köpte o satte på mina 18". Redan på vägen hem kände jag att bilen inte gick som den ska!!! Det var hur slö som helst. Men nu går den som en raket igen. |
|
|
Håller nog med Rille angående hjulen. Har själv märkt en ökad bensinförbrukning sen jag bytte från 235/45-17 till 235/40-18 trots att båda fälgtyperna var original. Har dock inte vägt den kompletta hjulen. ___ //Ulf |
|
|
Det finns ju superlätta 18" också, men då får man givetvis betala... Poängen är att billiga, stora, feta, blanka, kromade wheeeeels väger bly. Passar perfekt om man vill synas, men inte om man vill accelerera. Billigaste trimmet är alltid att banta, och det gäller fälgar också! |
|
|
Highway star!! Har DU provat detta i verkligheten?????? Det har JAG........ |
|
|
Highway star Du påstår också att vikt tydligen inte påverkar prestandan då?? Kan man hänga på en husvagn och bilen fortfarande går lika bra då eller?? Oavsett var på bilen vikten ligger så påverkar det givetvis bilens prestanda..... |
|
|
Då har man fått tillbaka bilen efter genomförd inspektion II hos BMW. Jag bad dem uppdatera DME(Motorstyrningen) men det fanns ingen ny programvara till min bil = Samma fartvidunder som tidigare m.a.o...... Däremot känns ju bilen betydligt trevligare nu efter service och med nya krängningshämmare fram så jag är glad ändå ;) "Den fege dör tusentals gånger, den modige dör bara en". |
|
|
Oj, glömde nämna att priset för att uppdatera mjukvaran hos BMW i Danderyd var 650 riksdaler. "Den fege dör tusentals gånger, den modige dör bara en". |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.