|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Nu har jag köpt en 330ia touring igen. Ägde en för 3månader sen men den blev tyvärr skrot pga en påkörning bakifrån. Hur som helst så har man juh provat några 330 touringar av samma årsmodell men jag har märkt att det skiljer enormt på kvickhet i bilarna. Den första jag provade var en 330i touring enormt pigg och 5400mil på mätaren. Den andra jag provade och åxo köpte då var inte alls lika pigg och på allerten som den första. Den hade 8700mil på mätaren. Sen var jag och provade yttligare en 330ix touring som åxo var (slö) om man nu kan kalla en 330 slö. Sen till den jag nu köpte ,så går den som ett skott. Hur kan det skilja på bilarna så enormt då det är samma årsmodell och motor?? Nån fler som varit med om detta?? | |
|
Jag har kört en touring som inte gick bra. Prestandamässigt låg den någonstans emellan en 328 och en normal 330. Flåklypa |
|
| Ja exakt. Bra beskrivning det där med 328 det stämmer juh. Inte slö men ändå inte som en 330 ska vara | |
| Kan det ha att göra med uppdatering av motorstyrning? Dvs att bilar med uppgraderad motorstyrning känns något rappare? | |
|
Om du nollar motorstyrningen och direkt därefter kör bilen som en biltjuv kommer blien kännas/ vara snabbare. //Player |
|
|
Har också provar en 330 touring som kändes som en besvikelse. Är det samma storlek på hjul på alla dessa bilar. Väldigt viktigt!!!! |
|
|
Men hallå!! Vad har däcken för betydelse om bilen e rappare vid gaspådrag??? |
|
|
Hur nollar man motorstyrningen? "Den fege dör tusentals gånger, den modige dör bara en". |
|
|
Men hallå!! Vad har däcken för betydelse om bilen e rappare vid gaspådrag??? Är du seriös eller??? Har du provat o ha ett par original 16 eller 17" fälgar och sen byta till 18" med bredare däck. Jag kan garatera dig att bilen känns bra mycket tyngre, för det har jag provat flera gng om. Prova det så ska du se |
|
|
Hur nollar man motorstyrningen? Du får lämna in det på bmw, sen kör dem in bilen åt dig första milen. |
|
|
Ok, den ska in på inspektion 2 på måndag så jag ska be dom nolla alt. uppdatera motorstyrningen så får vi se om det blir någon skillnad. "Den fege dör tusentals gånger, den modige dör bara en". |
|
|
Låt BMW uppdatera programvaran till DME(Motorstyrningen) och AGS(Växellådan) det komemr känns som en ny bil om det inte är gjort och det kostar inte många kronor... asken |
|
|
Tack för tipset!! "Den fege dör tusentals gånger, den modige dör bara en". |
|
| Asken: Hur många kronor pratar vi om för en uppdatering av programvaran? | |
|
Jag har hört allt ifrån 300 till 1250 för uppgradering. Det ska inte ta mer än 30 minuter att laddda in den nya mjukvaran. |
|
|
Motorstyrningsmjukvaru uppdatering kostar ca 600 kr. Uppgradering av mjukvaran i växellådan är ju givetvis vara aktuellt om man har en steptronic alternativt en SMG1 Var god att bruka sökfunktionen! Länk |
|
JoProPro-medlem 2.290 2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport 2007 BMW 335i cabriolet |
såvitt jag vet är väl automatlådan adaptiv, dvs den anpassar sig till förarens körsätt. så en "pigg" bil passar antagligen din körstil bättre, eller rättare sagt är den aktivt körd innan. jag köpte för ett tag sedan en 528-touring som inte ville växla ner hur jag än gasade med den. efter 70-80 mil hade lådan lärt sig hur jag ville köra och bilen blev helt annorlunda! mvh Johan |
|
Johan: Visst är steptronic lådorna i E46 adaptiva, men mjukvaran förbättras med jämna mellanrum. Nyare motorstyrningsmjukvaror har ju förbättrat vrid i vissa register, detta skall givetvis anpassas i den nya steptronic mjukvaran. Anledningen till varför bilen iregel känns pigg när man hämtar den från en mjukvaruuppdatering är för att det adaptiva minnet har nollats för motorparametrarna. Har du då en aktiv körstil lär sig bilen på nytt hur du vill köra och anpassar sig efter detta. Var god att bruka sökfunktionen! Länk |
|
|
Man kan givetvis nollställa den adaptiva delen i gasresponsen alldeles själv. De som är intresserade kan läsa mer här ---> Länk För den som inte orkar läsa eller förstå engelska så gör man enligt följande: 1. Stoppa i nyckeln. 2. Slå på tändningen helt (utan att starta motorn). 3. Räkna till tio. 4. Slå av tändningen helt. 5. Räkna till tio. 6. Vrid om nyckeln och starta upp motorn. 7. Kör aktivt och inspirerat!!! Kör du som en kärring efter adaptionen så är ovanstående procedur ganska bortkastad. OBS! Det här gör inte din bil snabbare på 402m. Men det gör att du får en mer direkt "respons" när du gasar. |
|
| (Mocke) Ja men jag har juh 18" på bilen som nu känns mycket rappare och på dom som vart slöa har det varit 17" Har aldrig haft 16" så det kan jag inte svara på. | |
|
Stora tunga 21" kromade fälgar med feta däck vill man inte ha, om man eftersträvar acceleration. Ofjädrad vikt... |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.