|
|
|
|---|---|
|
Hallå! Jag har nyss införskaffat en Z3 Coupe från 2000. Jag har bara kört ett par hundra mil med den ännu och den funkar kalasbra, men vid urtrampning uppstår ett oroväckande missljud. Ljudet är klapprande och avtagande och hörs tydligast vid låga varvtal och växlar. Ju snabbare urkoppling sker, desto tydligare hörs ljudet. Om jag håller lite på gasen vid koppling/växling hörs ljudet nästan inte alls. Jag är inte så hemma på bilar och mekanik, men jag inser att det är något som inte är som det skall. Är det någon som kan tippsa mig om vad det kan vara för fel? Jag har kollat upphängningar och bussningar men inte hittat något som ser trasigt/skadat ut. Tacksam för svar..... // Veyron | |
|
Urtrampningslager är väl det första man tänker på. Hur långt har den gått? Tar kopplingen högt upp? Om du kör i 50 km/h lägger i femman gasar på upp till en 5000 varv och släpper kopplingen skall det inte slira på kopplingen, annars är den slut. mvh PG |
|
|
Tack för responsen PG! Bilen har bara gått 6.000 mil, med två ägare innan mig. Kopplingen tar inte speciellt högt upp, snarare tvärt om. Jag har inte heller märkt att kopplingen slirar (skall dock testa "50km/h i femmanknepet" i morgon) Missljudet uppkommer endast då drivande moment lastas av. Det är svårt att säga exakt vart det kommer från men det är någon stans i från växellådan och bakåt. Om jag med 1'ans växel på tomgång och trampar ur snabbt låter det som allra mest. Klappret/klånket låter som om det fjäderbelastat, dvs 1'a klonket är högre än det andra, som i sin tur är högre än det tredje... Totalt fyra klonkningar. // Veyron |
|
|
Alla Z3:or jag kört och hört för den delen med, skramlar till lite om man trampar ur "för fort" på ettans växel, med lite snits lär man sig hur det ska vara... Det skranlet jag åsyfftar kommer från bakvagnen ngnstans. |
|
| Så betedde sig den E36a jag hadde tidigere oxå. Tror det var ryckutjämnaren (hardyskivan) eller nåt annat i drivlinan som fjädrade lite vid belastning och det kunde ge ett litet "motjuck" genom drivlinan om man kopplade ur snabbt. | |
|
Ja det klonkar ju lite från drivlinan även på min bil så det får man nog anse som normalt ljud. Man märker det mest om man är lite SLÖ på kopplingen och hinner släppa på gasen så det motor bromsar lite innan nästa växel. Men på min så låter klonket mest från diffen/under mitten på bilen kan man nog säga, har finnits ända sedan jag köpte bilen och då hade den gått 2800 mil. mvh PG |
|
| Precis PG, det låter ännu mer om man bara släpper gasen. Det gäller att tajma koppling och gas, vilket är mkt enkelt när man kört bilen en liten stund. Brukar skramla lite i början på våren när man är ovan, men sen har man vant sig... | |
|
Tack så mycket för kommentarerna! Bara att köra vidare alltså. // Veyron |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.