AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.242

hjälp.. blir galen snart.. (kylvätska försvinner)

xe
621
xelerator
325IM TIC -90
328IC -96
ok.. nu e de så här att de försvinner en massa kylvätska från bilen..

kan väl räkna med 1/2 liter på 1-2 veckor o 10-20 mils körning..
de tycker jag e en hel del.. kanske har fel..

men till de sjuka..

*bilen går lika bra som innan allt började...
*har gjort komptest.. ALLA cylindrar visade 11.5-12 kg/cm2
*ingen vatten i oljan.. oljan e lika fin som förr..
*inga konstigheter i avgaserna. vitryker ej eller nåt..
*pigg som innan..
*har ALRIG gått varm (kokat), o har ALDRIG gjort det heller..
*inga läckage vad jag sett, (inga ställen som korroderat o så)
*har luftat systemet oxo ett flertal ggr med tanke på påfyllningarna

OBS: Min hjälpfläkt fungerar oxo som den ska..

men kan säga att tempnålen e skum, förut låg den stadigt strax innan mittenstrecket (1mm innan)..

men nu ligger den där ibland, men kan hoppa till strax efter o tillbaka..
sedan har de hänt att den från mitten hoppat till näst sista strecket..

nu har jag dem senaste dagarna kört med 98okt (inte för att jag tror att det har nåt med saken o göra) o då ligger tempnålen strax efter strecket innan mitten..

Men hur som helst har jag varit grymt försiktig med bilen o den har ALDRIG GÅTT VARM ELLER ENS GÅTT ÖVER MIITTENSTRECKET (bortsett från när den hoppade till nästa streck o tillbaka)..

Med tanke på att jag måste fylla på med vatten hela tiden så borde de inte va så mycket kylvätska kvar.. kanske tål -10 eller nåt ;(.. kan de ha nåt med saken o göra kanske??

Har iaf kommit fram till att jag måste byta:
*TERMOSTAT
*kanske tempmätare då en kille jag känner sa att de kan va min tempmätare som spökar

har fått höra att jag ska byta kylarlock oxo, för ibland håller dem inte tätt, men de läcker inte ur dem :(, kan de va den???

de sista jag vill höra e att toppen eller blocket har en spricka, vill inte heller höra att topplockspackningen inte håller tätt :(.. vill att de ska va nåt enkelt ;).. de känns för övrigt konstigt att de skulle va nåt av dem då bilen inte gått varm..

BEHÖVER VEKLIGEN ERAN EXPERTIS HÄR.. vet inte vad ja ska göra.. va kan va fel..

tips, råd, egna erfarenheter, ja allt..

plzzzz

xe
621
xelerator
325IM TIC -90
328IC -96
kan tillägga att det har varit så hela sommaren typ...
hade inte det problemet innan avställningen förra året..
P_
34
P_J325
325 -89
Tjena! Min 325:a läckte också lite... o jag hade ett rent h..vete innan jag hittade läckan!! Min läckte på undersidan av en slang som går ihop med klumpen (termostathus?) bredvid fördelardosan! MEN den läckte bara när man varvade uppåt 3500-4000 rpm... Hoppas du förstår hur jag menar:) Den läckte inte mycket men tillräckligt för att man skulle bli irriterad! Det var bara ett tips från mig! Lycka till!
Hälge
xelerator: I ditt fall finns det ej så många felkällor att välja på. Skulle dock tippa på följande felkällor indelade i rangordning.

1. Vattenpumpens skovelhjul är på upphällningen = Dålig cirkulation.
2. Termostaten är dålig eller felvänd, fjädern skall normalt peka ned mot motorn.
3. Viskosfläkten fungerar ej optimalt.
4. Byt kylarelocket till den nya modellen snarast.
5. Kolla, eller allra helst byt ut samtliga kylareslangar, en komplett originalsats med samtliga kylareslangar kostar endast 900:- hos BMW.

Fyll på med rätt mängd glykol, snarast möjligt, annars rostar motorn invändigt.
xe
621
xelerator
325IM TIC -90
328IC -96
hälge:
1. skulle det inte läcka därifrån då??
2. det kan det inte vara för då hade jag haft problemet tidigare oxo
3. min bil är av 1990 års modell.. finns det nyare lock än den jag har redan??

men det kan alltså inte vara så att toppen eller blocket har fått sig en spricka eller att topppackningen gått??

skulle va bra lycklig om ni sa att de va så o att de bara e nåt litet fel som läckande slang osv...

xe
621
xelerator
325IM TIC -90
328IC -96
förresten.. hur vet jag om viskokopplingen fungerar optimalt eller inte??

Hälge
Är vattenpumpen dålig så läcker den från ett s.k skvalhål underifrån. Kan vara svårt att upptäcka ifrån motorrummet sett. Du får krypa under o kolla.

Viskoskopplingen skall snurra fritt om du petar fart på den med motorn avstängd.(kall) Vid genomvarm motor skall viskofläkten starta omkring 1500rpm. (Låter då som en Volvo)

Vad det gäller kylarelocket så fick jag ett hemskickat gratis från BMW. Detta då de visste att E30 tidigare haft stora problem med just otäta lock. detta skedde någon gång under 97-98. Så den finns med största sannolikhet en nyare version av lock, än den du har på din -90.
xe
621
xelerator
325IM TIC -90
328IC -96
har för mig att viskokopplingen funkar som du beskriver, men ska kolla upp de för säkerhets skull...

angående kylarlocket ska ja kolla upp de med bmw...

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.