|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
| Min bil har nytt batteri och har nu bara stått i 3dgr parkerad och batteriet e tomt. Något jag reflekterat över är att varje gång jag öppnar bagage luckan så håller navigatorn på och jobbar till och från(söker på cd:n). Skall det vara så? Jag har 13.8V spänning med motorn igång. | |
| Jag funderar på om det kan vara så att bilen inte går ned i sleep mode , någon som vet om detta går att kontrollera själv? | |
| Som vanligt kastar man in ett inlägg utan att söka först , sorry. Har nu läst mig till det mesta och fattat att det verkar vara ganska vanligt med batteri torsk , dock har jag hängt upp mig lite på alla rekommendationer om att stoppa i större typ 100Ah batterier , är det inte så att ett större batteri än original tar längre tid att laddas upp och därför antagligen vid normal användning av bilen inte innehåller mer kräm än originalstorlek(i mitt fall 90Ah) då det inte når full laddat lika snabbt om ens någonsin?? | |
| Jag menar batteri och generator är väl anpassade för varann så större batteri kräver större generator för att fungera fullt ut? | |
|
HAr du nån eftermonterad utrustning? 100Ah mot 90Ah gör mkt skillnad. Min 540 vid mkt stadskörning på vintern fick jag ladda var 14:e dag ungf. Generatorn klarar alla typer avv batt det är bara att de6t tar längre tid att fullladda för den. du gör nog enklast i att kolla med enverkstad om de kan köra ett distest där ser man om man får full laddspänning mm. Var batteriet fulladdat när det stoppades i? Bilen ska gå ned i sleep mode efter 16 minuter. Asken Dryga skåningar byter från Msportkittad 330Ci till V50 T5... |
|
|
Jag har 2st slutsteg till stereon och ett Defa larm eftermonterat , jag laddade batteriet ett par timmar innan jag satte i det men det var inte full laddat då. Skall kolla över allt idag. |
|
|
Mät med ett mätverktyg hur mycket ström som går ut när bilen stått med stängda dörrar i 16 min typ sitt i bagaget med panelerna nere och stängd dörr. MEr än 0.35-0.40 mAh så är det ngt fel... Jag gissar att det kan vara slutstegen... Asken |
|
|
Hewi: Räkna med minst ett dygn laddning för fulladdat batteri. Mvh |
|
|
Kopplade på en shunt i dag och mätte strömmen , efter ca 30 sec var det så lågt att det på en analog mätare med skala 0-60 A inte gick att avläsa.Bilen gick också ned i sleep-mode som den skulle så jag gissar på att jag helt enkelt förbrukar mer ström änn vad generatorn orkar ladda så att batteriet inte hinner bli full laddat på dom sträckor jag kör. Vad mäter ni med som kan mäta mAh med förbrukare på?Tång amperemätare? Jag kopplade först in en vanlig multimeter men med den inkopplad gick det inte att starta larmet och inner belysningen så då är det ju ingen vits att mäta. |
|
|
Alla blybatterier tar ung. lika lång tid att ladda fullt, det ligger liksom i deras kemiska uppbyggnad osv. På de första 4-5 timmarna kan man forcera in bortåt 60-80% om man vill vara lite stygg vid batteriet men resten av laddningen upp till 100% tar alltid bortåt ett dygn eller mera. En bilgenerator kan ofta ge 80-160A i nyare bilar, alltså inga problem där med att forcera in ström till batteriet och absolut ingen skillnad om man har 50-70 eller 110Ah batteri osv. Det lönar sig alltid att då och då hänga på en yttre laddare över en helg, detta inte pga att man saknar laddkapacitet i bilens elsystem utan pga att man ofta kör korta sträckor (kort tid) med bilen samtidigt som man förbrukar energi med bilen avtängd med stereo, parkeringsvärmare osv. Sleepmode infaller efter 16 min, om man har skuffens belysning tänd (luckan öppen) så släcks även denna automatiskt efter samma tid. Mätning sker lämpligast med tångamperemeter, men för att se mera exakt behöver man lyfta ena kabeln på batteriet och koppla in ett instrument i serie. Obs, bygla (shunta) mätinstrumentet som skydd innan man är säker på att bilens förbrukning sjunkt till låga värden, under några A osv, stor risk för rökt instrument annars. Normal förbrukning när allt kommit till vila är 10-30mA, gränszonen kanske 35-45mA men då bör man kolla vad som är orsaken. Allt över denna (lilla) ström innebär problem. Ett 0-60A (60000mA) instrument innebär alltså alldeles för grov skala för att avläsa små strömmar. FP |
|
|
Jag fick inte tag i något annat instrument då men har nu beställt en tångampere mätare som tar 10mAh-300A. Mitt larm drar ju 20mAh så då bör jag ligga på 30-50mAh om allt e riktigt eller hur? Har idag också monterat Defa värmare och laddare för att känna mig tryggare i vinter. |
|
|
20mA (inte mAh, då blir det batterikapacitet istf ström) låter lite högt för larm i viloläge, 10-15 mA är mera vanligt. Inga stora strömmar i vilket fall, så 30-40 mA tillsammans med bilen låter OK. En tångmätare brukar inte visa så låga strömmar med nån större noggrannhet tyvärr, om man vill mäta i regionerna några 10-tals mA så behöver man ha ett bra instrument i serie med ena batterikabeln trots allt. FP |
|
| hej,jag ska ställa av bilen i vinter och tar då bort - polen,sen tänkte jag starta den var 3 vecka kan jag bara sätta på - polen igen då? och starta? finns det några bättre alternativ? | |
| hej,jag ska ställa av bilen i vinter och tar då bort - polen,sen tänkte jag starta den var 3 vecka kan jag bara sätta på - polen igen då? och starta? finns det några bättre alternativ? | |
|
Om du lovar att starta den var 3:e vecka så skulle jag göra så att jag laddar fullt och lämna batteriet anslutet, då slipper du tänka på ev. minnen i kocka, instrument, stereo osv som nollställs. 3 veckor skall inte innebära några startproblem om allt är normalt. Kan du även göra nån mellanladdning under avställningen så är det desto bättre. Annars är bortkoppling av batteriet OK, oavsett vilket du väljer så är det viktigaste att batterit hålls väl laddat i alla lägen. FP |
|
| Då laddar jag upp det sen låter jag det vara på kopplat och sen startar jag och varm kör då var tredje vecka.tack för tipset! | |
| Larmet är ett Defa T70C med Gsm modul och skall man vara petig står det 14-19mA men jag vet inte om det inkl gsm modulen så jag räknar med 20mA. Om bilen drar så lite ström att det tom är svårt att mäta så antar jag att allt e ok. | |
| Uppdatering= Mätte upp viloströmen med Fluke:n idag och den låg på 46mA vilket verkar ngt högt? Om jag inte räknat helt galet så borde mitt 85Ah batteri räcka ca 170tim(7dygn) då om det är full-laddat och friskt eller? Skall prova också med urkopplad mobil samt utan att aktivera larmet. En fundering= Kan det vara så att min 1.5F konding till slutstegen i bilen drar ström(läckström) och sedan vid en viss gräns laddar upp sig igen och väcker bilen ur sleepmode? Har idag iallefall bytt ut min 90A generator mot 120A så jag har lite mera resurser till stereon. | |
|
Lätt felräkning där. Det blir 1847 timmar till tomt batteri, fast man bör aldrig tömma ner under 50% om möjligt, och samtidigt kör man sällan omkring med helt fulladdade batteri heller. 46mA är i överkant men med mycket utrustning kan man nog komma upp i detta. Kondensatorer funkar inte så att de laddar upp sig vid en viss gräns osv, och även om man lägger en viss urladdning direkt på batteriet så går inte bilen upp ur sleepläget. För att den skall göra detta måste förbrukarna vara kopplade på vissa specifika kretsar efter general och komfortmodulerna. FP |
|
| Fortsatt mätningarna idag och fått samma resultat , tar jag bort en av 10A säkringarna ovanför batteriet sjunker dock viloströmmen till 11mA , hittade dock inte vad säkringen hade för nr och blev inte helt klok av mektipset Länk ang säkringsplacering där det finns med 4st 10A säkringar för panel 2 och jag har bara 2st 10A säkringar i den panelen så det blir till att testa vad som ej fung med den säkringen borta.Jag tror dock mest på nr66 då viloströmmen sjönk så mkt. | |
| Fortsatt mätningarna idag och fått samma resultat , tar jag bort en av 10A säkringarna ovanför batteriet sjunker dock viloströmmen till 11mA , hittade dock inte vad säkringen hade för nr och blev inte helt klok av mektipset Länk ang säkringsplacering där det finns med 4st 10A säkringar för panel 2 och jag har bara 2st 10A säkringar i den panelen så det blir till att testa vad som ej fung med den säkringen borta.Jag tror dock mest på nr66 då viloströmmen sjönk så mkt. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.