|
|
|
|---|---|
|
Hallå alla glada. Vore tacksam för lite råd o hjälp ang. min aut-låda. Den har en förmåga att tveka en lite stund vid uppväxling till 5:an, för att sen fullkomligt kasta i växeln med ett gigantiskt ryck som följd. Fenomenet uppstår oftast vid lugn körning, men med mycket gaspådrag växlar den som den ska??? Har några funderingar själv dock, kan slitna bakvagnsbussingar/hardyskiva/stödlager påverka aut-lådan? För när väl "rycket" kommer så tjongar det till duktigt i kardan/bakvagn, bilen känns inte helt tight där. Olja+sil är bytt för ca 1 månad sen, batteriet är nytt sen en vecka. Bilen är en 525iA -92, snart 18000 mil. Hoppas nån har någon ide/förklaring. mvh Spiken | |
|
Tyder på sliten låda som läcker internt. Vid gaspådrag är oljetrycket högt (i lådan) när växling sker, därför "gör det ingenting" att det är inre läckage. Du får troligtvis renovera hela lådan. Ring Växellådshuset i Jönköping. En renovering bör gå på ca. 15.000-20.000 beroende på hur mycket som behöver bytas ut inne i lådan. Du kan själv kolla skicket på oljan om du har möjlighet. Skall vara genomskinligt röd, din är förmodligen svartbrun om du har ovanstående fel. Mvh Tomas |
|
|
Tack för svaret Tomas. Men det var väl inte precis vad jag ville höra, om du förstår vad jag menar. men men, med min vanliga tur så kunde det väl inte va nåt annat. mvh Spiken |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Sök igenon bildelsbasen det finns massor med lådor på skroten med hyfsat miltal, du får säkert garanti,eller kräv det Kan tänka mig att den lösningen är billigare än att renovera. MVH Hasso |
|
Har samma problem, växlar ryckigt ibland mellan 3 och 4 läget, rycket är dock inte gigantiskt men väl så irriterande! Oljan är genomskinlig och rödfärgad. För det mesta växlar den lugnt och fint, men ibland så dycker ovanstående problem upp... Vad kan det vara, åtgärd? / Marcus |
|
|
Hallå igen. Någon som känner till ett riktigt automatlådeproffs i Stockholmstrakten o gärna söder om stan. Jag vet inte, men har jag den berömda plastkulan i min låda? mvh Spiken |
|
|
Nej du har med all sannolikhet inte den adaptiva lådan. Den kom på 94:an och den har endast A och S på prg. väljaren. Marcus_H ! Har du testat att uppgradera mjukvaran till växellådan ? |
|
|
Hörde med BMW här i Sundsvall men de sa att det inte brukar vara det problemet på äldre bilar, utan det är oftast vid problem med nya bilar de brukar uppgradera... / Marcus |
|
|
Jo det är just det som är problemet med äldre bilar. Eftersom BMW själva oftast inte syslar med djupare felsökningar utan byter enhet(er) tills det att fungerar så är detta inte en produkt från BMW. När sensorer och dylikt som är anpassade för att arbeta med nya fräscha komonenter ibland får "konstiga" signaler pga. att lådan har ändrat karaktär (slitits) sedan den var ny kan detta uppstå. Hade själv liknande problem. Den växlade hårt och gav ibland Getribeprg./Transprog. som felkod. Detta är borta efter bytet och den växlar nu mer "silkeslent". BMW har inte detta prg. utan det är utvecklat av någon utomstående med intresse av att inte byta lådan med en hiskelig räkning som följd, utan att anpassa lådan efter koditionen. Kostnad = ca 1500:-. Har du inte gjort en felkodskontroll hos BMW så kan detta vara värt innan du testar detta. Kan hjälpa dig med tel. nr. vid intresse. Läs gärna vidare : Länk |
|
|
Hej PJ, Jag har aldrig fått upp getriebeprg som felkod, borde jag inte få det om det ät ett inre läckage som du skrev om tidigare? Spiken |
|
|
Har gjort en diagnos på BMW, de fick ej fram något specifikt problem utan de sa att det troligen var för stort slitage på lådan och att det enda de kunde göra var att byta till en ny låda. Har ej fått upp något felmedelande om lådan på Checkcontrollen, kan det vara en uppdatering som behövs? / Marcus |
|
PIST OFF |
PJ:::jag har fått fram getriebeprg 1gång men brukar få fram Transprogram när det är kallt ute och skall kallstarta den.det här du har gjrot på din bil.Är det inne på BMW???? 20tum SPLITT |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.