AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
651

Tändningen knasar

PA
9
PAERLAN
323i -86
Var så att vi (jag) bytte kamrem på bilen (e30 323i -86). Montera ner allt, på med ny rem skruva ihop allt - då får den inte mer än 6-800 rpm. Så vi försätter nästa dag, trodde vev/kamaxel stod fel. Men dom stod perfekt när vi muttra ner den nästa dag. så vi muttra ihop allt igen och kom på att tändingen kanske stod fel. så vi öppnade fördelan dosan och skruvade på den så pass mycket det gick. Nu får den kanske 6000 rpm, men inget mos alls. Enlig polarn som var med kan det inte vara nått annat än fördelardosan som står fel - så det muttras ner igen och skruva på nått hjul så fördelar dosan åker tillbaka.

Jag har då noll koll och inte en aning om hur den där dosan ska stå och jag vet ju inte heller om det är där felet är, men eftersom vi fick upp varvet så pass genom att skruva lite på fördelardosan borde man kunna skruva lite till och få tillbaka allt igen.

Så frågan är väl. om det nu är fördelardosan som står fel, hur ska den stå då?
vill du vara noga så skall du använda stroboskoplampa och ställa efter en markering på svänghjulet, men när jag skruvade ihop min motor i e30in efter topprenovering så gjorde jag såhär!

ta väck luftmängdsmätaren och hela luftboxen så du lätt kommer åt fördelaren, sen sitter det en 13 mm bult som du lossar, sen kan du vrida hela fördelaren...sätt nu tillbaka luftboxen med mätaren och koppla in allt igen, sätt nu en fast nyckel mellan tändkablarna och genom ringdelen på nyckel sätter du en stor skruvmejsel, träpinne eller vad som helst...testa nu (utan att starta bilen) att vrida fördelaren lite så du känner hur det känns...

starta nu bilen och låt en medhjälpare hålla 1500 varv, medans han gör det vrider du fördelaren till det att motorn går som "lättast", du hör det tydligt..när du vrider så går motorn sämre på ena hållet och bättre på andra, din medhjälpare skall hela tiden hålla jämn gas, inte börja gasa när motorn bröjar gå illa, utan då skall du justera vidare tills det att du hittar det läget där motorn går som allra bäst, när du hittar det så vrider du tillbaka ngn mm...kör nu en runda med bilen och kolla att den går som den ska!

så gjorde jag och det funkade kanon!

MVH
Johan K
PA
9
PAERLAN
323i -86
Tackar! Fick läsa ditt inlägg ett par gånger innan jag hajjade dock. Varför vrida till baka någon mm när man hittat läget där "motorn går som allra bäst" ?

stroboskoplampa ? Är det inte ganska så svårt att komma in till svänghjulet? Aldrig mekkat bmw förut :)
PA
9
PAERLAN
323i -86
Vart och kollat nu, piggarna sitter inte imot varandra som dom tydligen ska göra, så det måste vara den som är felet.

Men den där bulten du pratade om fanns inte, dock fanns det en massa vanliga skruvar runt om hela dosan som måste sitta så dom sitter, så jag antar att man måste skruva bort kamremmen iaf och vrida på det hjulet där inne.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.