AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
586

Def AC i e34

Hej
En svår fråga kanske, Men jag har kollat på en del e34 där AC varit defekt.
Någon som vet vad det kan vara, Finns det något speciellt som pajar eller kan det vara vad som helst.
mvh Kent
zr
säkert kondensorn eller pumpen!!!!!!!!

Är dessa prylar svindyra att laga eller köpa

mvh
zr
pumpen kan gå å laga kostnad osäker.
kondensorn brukar kosta några tusen.
de kan ju va nått annat åxå!!
snacka me nån på en kyl firma å be dom provtrycka å läcksöka ått dej kostar bara nån hundring eller så om han gör de på fikarasten!!!!!!!!
mvh
MG
Det är defenitivt kondensorn mycket vanligt.Pris beror helt på vad du kan göra själv men räkna med ca
8-10000 kr om du lämmnar in den. fixar du delarna och byter själv stannar det under 4000kr inkl fyllning av köldmedia. Men det är en del att göra med det. men det går om man är händig. böt min utan att riva fronten ens.OBS det är lättare att plocka bort kylaren än att plocka hela fronten.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Allt med AC är alldeles för dyrt, skall det bytas kondensor och några slangar o rör , så bli inte förvånad om det slutar upp emot 10-lappar.
Lade ner säkert 7.000 spänn på min Volvo 740 men då böt jag kompressor kondensor,slangar mm.
Men gjorde jobbet själv.Det var fem år sedan och den funkar fakiskt fortfarande med gamla r12 i.en kompis har den numera.
Trabantkvalitet på detmesta när det gäller Ac.

MVH
Hasso
Hej alla
Tack för snabba svar
Grejen är att jag är ute efter en e34 och vill gärna ha ac, men är den paj så måste det prutas rejält alltså.
mvh Kent
Gr
624
Greger
535 -89
518i -87
har den gamla köldmediat (r12) så kan det bli dyrt även om felet är enkelt, eftersom du då måste konvertera den till r134a.....
zr
de e inte säkert att själva konverteringen blir så dyr,
fixade en anläggning på en 535i -89,behövde bara byta alla o-ringar å torkfiltret(fick info från en kille som
jobbar me ac)enkelt å billigt!!!!!!!!!!!!!!!
PJProPro-medlem
2.617
PJ
730d-2016
X2 M-Sport xDrive20d
Maserati QP Sport GTS

Man måste inte konvertera en R12 ac till R134A. Är det bara en lättare rep. så går R12 ac´n att återfylla med R134A. Kylan blir dock inte lika bra med dock fullt acceptabel.

Har ingen erfarenhet själv men info. kommer från en som jobbar med ac.
Gr
624
Greger
535 -89
518i -87
finns tydligen två olika kompressorer och har man "fel" modell så måste den oxå bytas vid konvertering......min hade "rätt" modell så min konvertering kostade 3700 + moms.......
Visa användare
248
petrini1
318 Touring 98
Jag har en r12 ac som skulle behöva påfyllning.Är det nån som vet nån firma som kan fylla på med r12 eller r134 samt olja för en billig peng (alltså inte byte av torkar filter m.m)

mvh Erik
Kolla mek tipsen där står hur man byter kondensorn (fick jag med göra) men som nån sa här be att få det läck sökt innan du slår till...
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Kopparkondensor rekommenderas vid byte.

MVH
Hasso
Kopparkondensor?!
Varför kosta på så mycket mer pengar det handlar om till skillnad på en i aluminium?
Jag menar bara att orginalet har ju funkat kanon i många år och många goa mil.
Ok. Jag kan förstå att man sätter dit koppar om man räknar med att ha bilen i 10-15 år. Men annars så tycker jag att det är lite overkill.
Jag tror ju inte att man får mer betalt för bilen den dagen man säljer den bara för att där sitter en kopparkondensor i stället för en i aluminium.
Visst, koppar ÄR bättre men man bör vara lite realistisk oxå.
Min åsikt.

/Nybliven BMW-ägare 01-11-17

Mvh.
Micke Olsson
Gr
624
Greger
535 -89
518i -87
håller med Micke Olsson...lägg de pengarna på något roligare till bilen istället...
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Kan hålla med att om man inte ska ha bilen kvar så speciellt länge så duger det med de "taiwanesiska"
aluminiumkondensatorerna.Priserna på dom har ju skjunkit betydligt mot för ca fem år sedan, och koppar,
kan nog vara svårt att få tag i.
En bra idé kan vara att spraya på ett TUNT lager av waxrostskydd för att aluminiumen ska hålla bättre mot vägsaltet som är den värsta fienden.

MVH
Hasso
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.