AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.345

Måste man byta givare samtidigt som bromsskivor och belägg?

Ma
32
Maxen
520i E60 - 05
Tjena

Börjar bli dags att byta broms skivor och klotsar på kärran.
Ringde BMW och dom menar på att man ska byta nån givare samtidigt?
Kan det stämma? Vad är det för en givare? Är det den som känner när klotsarna är slut?
Går det inte att återanvända en sån?

Tyckte bara det lät lite konstigt.
Behöver man något annat egentligen än klotsar och skivor?
Monteringssats? Den ovannämnda givaren?

Tackar för svar

//Maxen

Sp
3.093
Spajjjs
330e Touring -22 Mineral grey
Jepp du måste byta den givaren oxå..kostar runt 100-lappen på BMW så den e inte dyr..

Nej, du måste inte byte givaren. Om du inte byter den så kommer du dock få köra runt med varning i check-control om att bromsbeläggen behöver bytas
;-)

Monteringssats, skivor, belägg samt slitagevarnare bör/skall följaktligen bytas samtidigt i detta fall.

Mvh,
Kalle
_______
E38:an: Länk
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
Mja, det går att återanvända den gamla givaren under vissa förutsättningar. Den första är att du byter bromsklotsar innan givaren ger utslag. Den andra är att du lyckas pilla loss den gamla givaren utan att skada den. Har givaren gett utslag så är den i allmänhet att betrakta som förbrukad.
Verkstäderna byter alltid givaren, eftersom det är billigare med mya givare än att få kunder på återbesök ibland. Som Spajjjs skriver är givaren inte dyr, så varför chansa.
Ma
32
Maxen
520i E60 - 05
Tusen tack för svaren!

Synd bara att BMW var så himla dyra på resten.
3000Kr skulle dom ha för hela kalaset utan montering.
Skivor runtom, klotsar runtom, monteringssats, givare.

Hittade samma paket för 2000Kr, på en butik över gränsen i Finland (Jag bor i Haparanda).

Jag har hört talas om att vissa klotsar.. eller var det skivor?.. saknar nått för givaren?
Vet inte om det stämmer alls, men tycker rimligtvis att detta paketet för 2000Kr passar och fungerar lika bra som BMW's för 3000Kr?
Eller vad tror ni?

//Maxen

No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
Det finns skall finnas ett urtag i ovankant av klotsen där givaren placeras. Tänk på att inte alla hjul har givare. Jag tror det sitter givare vänster fram och höger bak, men jag kan minnas fel.
Ma
32
Maxen
520i E60 - 05
ok, tusen tack igen!

Då ska jag ta å beställa skivor och klotsar så ska jag göra mig ett försök att byta dom.

Ifall det är något viktigt jag bör tänka på så får ni gärna tipsa om det.
Blir väl till helgen att skruva lite.

Att ha en sjuans insexnyckel för att få bort oken är mitt bästa tips ;-) ( ialla fall på e46)
Visa användare
1.935
VillaRosa
X3 2,0d 2007
BMWCS #04821
Läs och lär Länk

__
Problemet med BMW är att har man en gång börjat, kan man inte sluta!
Mo
420
Mocke
330 CI M-PktII -02
tja

gå in på mekonomen o fråga om givaren, dem har det hemma.
Inga probbs att byta, men som sagt har inte dem gamla gett utslag så är det inget behov att byta dem, ifall dem har så måste dem nollställas efter bytet.
Sätt nyckeln i läge ett o vänta i 30 sec. Thats it!!!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.