AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.693

Hur fixar man en Sladdrig växellåda?

Visa användare
312
Todde
525i M-Sport 2006 (E61)
Hepp!

Hur fixar man en sladdrig växellåda på en E30 -88?
Såg Bosse bildoktorn fixa en gammal Volvo eller vad det var, och det måste gå att byta motsvarande på min E30 ... fast inte så enkelt kanske...

Todde
Jag köpte i stort sett allt nytt till växel länkaget. Va inte särskilt dyrt och det blir som nytt.

/Johan

Min E30: Länk

Visa användare
312
Todde
525i M-Sport 2006 (E61)
hmmm ....

Och det klarar man att pula dit själv ...?
Vart köpte du det? Hur sitter det på en BMW?
Man behöver inte öppna växellådan o så innifrån kupen?! ...

Todde
Jag köpte det på BMW. Jag tror nog inte det ska vara nåt större problem att byta. Har dock inte gjort det själv än. Blir i vinter. Jag hoppas att det räcker med att man hänger ner lådan för att komma åt på ovansidan.

/Johan

Min E30: Länk

Visa användare
312
Todde
525i M-Sport 2006 (E61)
oups ...

Då blir det en stor operation då ju :)
Kanske ska köra en sväng till med dom där lååånga lååånga avstånden då :)

Tack iaf.
Todde
Am
292
Amplify
325i Touring -89
320i -86
bara å slita ner lådan, tar bara ett par timmar. Och då kan man ju kolla hur kopplingen mår å så.

Annars så går det å fixa medans lådan sitter på plats men lite störigt bara. :P
Visa användare
312
Todde
525i M-Sport 2006 (E61)
Så det GÅR att fixa utan att lossa lådan... :)
Nu blir jag glad :)

Ska snacka med BMW... tack!

Todde
Visa användare
19
boper67
318i -87
320i -89
Har i stort sett samma problem så jag vore väldigt tacksam om du vidarebefodrar ditt samtal med BMW.
Tack på förhand Per

Visa användare
312
Todde
525i M-Sport 2006 (E61)
Lovar!!! :)

First thing monday morning :)

Todde
Am
292
Amplify
325i Touring -89
320i -86
Har ju varit uppe många många gånger detta ämne.

Länk

Där kan du se en sprängskiss.. jag har bytt ut # 14 på min och det blev klockrent. Den sitter på ingående axel till vxllådan har jag för mig.
svintoleffe
Vi har gjort samma process på 325, men jag köpte inte sakerna på bmw, då dom är för dyra, jag betalade typ en 20 lapp för sakerna, o fick mycket finare lägen för en mycket billig peng.

Länk Bimmern
MVH Leffe
Visa användare
312
Todde
525i M-Sport 2006 (E61)
Var köpte du dina prylar då?

Todde
Ni
213
Nisse977
550i -07 M-Sport
130i -07 M-sport

327i -87 Turbo,
673hk 900Nm
Jag har samma problem på min bil...

Först så var spaken både sladdrig och gick att snurra runt... nu har jag fixat knoppen.. som snurrade.

Men den är fortfarande väldigt sladdrig... både när man har neutralläge och när man har någon växel i.

Jag har inte hunnit titta under än.. men kanske hinner till helgen.. då kanske man bara kan svarva till några nya bussningar i teflon eller nått..??

__
Nisse Ljung
Visa användare
312
Todde
525i M-Sport 2006 (E61)
Var på BMW idag och det kostar ca: 200 plus moms för den främre ledens bussning. Och det skulle inte vara några problem att byta den underifrån sa dom till mig.

Todde
Ni
213
Nisse977
550i -07 M-Sport
130i -07 M-sport

327i -87 Turbo,
673hk 900Nm
Gött! Jag får som sagt kolla på det i helgen.. men killen som hade bilen före mig hade monterat bronsbussningar i länkaget sa han.. men han trodde det var glapp i den sista länken som sitter fast i växellådan... kan ju inte ha bytt den då?

__
Nisse Ljung
svintoleffe
Det finns andra firmor än bara bmw som kan ordna såna där bussningar, för en sport styvel.

Tycker det är lite onödigt att slänga pengarna i sjön.

Jag köpte mina saker i gävle

Länk Bimmern
MVH Leffe
Ja men Svintoleffe, kan du inte lämna lite mer uttömmande information om vad det var för typ av kopparbussningar du köpte? Vad behöver man veta när man köper dem, dimmentioner etc? Var köpte du dem? Vilka firmor säljer kopparbussningar? Det låter ju intressant med kopparbussningar måste ju bli styvt och fint i spaken.

Vänligen Magnus

"Your Toyota is not fantastic"
svintoleffe
Dom bussningarna som sitetr där är teflon bussningar, så du ska använda teflon.

Jag vågar inte svara riktigt på dimensionerna, då minnet sviktar, men jag kan kolla upp det imrogn, då jag ialal fall ska kolla på bilen har ej garaget där jag har datan.

Man kan säkert köpa teflon där man köper lager o såna saker. jag kan inte säga namnen på företagen, då jag tyvär är dålig på sånt.

Länk Bimmern
MVH Leffe
Ni
213
Nisse977
550i -07 M-Sport
130i -07 M-sport

327i -87 Turbo,
673hk 900Nm
Teflon har vi på jobbet.. så det är väl bara att börja svarva då :-)

__
Nisse Ljung
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.