|
|
|
|---|---|
|
Bytte i dag till mig en Bmw 525i Touring -92. Finns lite saker jag undrar över. Skall väll sägas att detta är min första Bmw 1: Centrallåset började trillskas när jag komm hem, När jag låser förardörren så låser sig alla dörrar i ca: 2 sekunder sedan så låser de upp sig igen, om jag vrider nyckeln aldra längst bort så låser sig bara förardörren, vad kan det vara för fel. Felet fanns inte där när jag tittade på bilen. 3: När jag hafft bilen i 4-5 timmar så började dörr sensorn för innerbelysningen att spöka. Om man åker iväg så varnar den några gånger för att en dörr är öppen, detta resulterar i att om man har innerbelysningen stäld för att tändas när man öppnar dörrarna så kan den börja lysa helt utan förvarning när man är ute och åker. Har konstaterat att det antagligen är i förardörren felet sitter, Om man stänger alla dörrar så kan det i bland fortsätta att lysa, men om man trycker till i bak kant på förardörren (mot bak dörrens håll) så slocknar det, men man vågar ju inte ha belysningen i "Auto" läge, vill ju inte gärna riskera att få kabla igång nya pärlan varje morgon :) har letat efter någon sensor eller brytare i dörren och i B-stolppen, men kan ej hitta något, hur funkar detta system, och vad kan det tänkas vara som spökar? 3: Den lilla färdatorn som sitter i bilen (antar att det är en f-dator, (visar tid, temp och en sak till) Det som värkar skummt är att när jag startar bilen så står tempen alltid på -30 sedan så går den stegvis ner för att sedan hammna på + sidan, Kann man "nolla" mätaren, eller vad är det som spökar. Långa frågor blev det hoppas ni har översende, jag har ju som sagt var ingen erfarenhet av Bmw sedan tidigare, så det kommer säkert fler frågor. M.V.H Ekner | |
|
Använd sök funktionen så hittar du säkert ganska mycket om dessa frågor. I alla fall: 1 och 2 är samma fel. Det är nämligen som så att det skall inte gå att låsa bilen om någon dörr är "öppen" då låser den automatiskt upp dörrarna igen för att påvisa att en dörr är öppen. Felet ligger troligast i att dörrkontakten har blivit dålig "nött" och behöver troligast bytas. Kontakten sitter i låskistan på b-stolpen. Om jag inte missminner mig så måste man lös med kistan.... Men där har du nästan garanterat felet till pkt 1 o 2 . 3 Vet ej Mvh Jimmy Carlsson |
|
| fel 3 kan bero på ärgade kablar till utetempgivaren som sitter i spoilern fram (nästan i mitten) . Kontrollera kontakten och ev. byt en bit av kablaget. | |
|
Japp, säkert dörrnäsan till förardörren (slits ju mest) som börjat krångla. Kostar ett par hundra. Enkelt att byta själv men lossa inte båda bultarna på en gång, då åker plattan på baksidan ner i B-stolpen. Sök på dörrnäsa. /Tax |
|
|
Tack skall ni ha. Värkar vara ett kanon forum det här, har faktiskt bara hört posetiva saker om detta forum innan jag köpte första Bmwn Har beställt en ny "dörrnäsa" hos lokala Bmw handlaren (250 Kr) och släckte Servicelampan (60 Kr) M.V.H Ekner |
|
|
Helt rätt!!! Har ägt min bimmer sen Juli o upptäckte detta forum efter ngn månad. Hittat svar på e34 gåtor 99 ggr av 100 i detta forum! Bättre finns mig veterligen inte för ngn annan bil, detta är internet när det är som bäst!.... kan inte ösa nog med beröm över alla ni som kommer med de klurigaste-riktiga svar, CARRY ON FELLAS!!! Bearclaw |
|
|
¨1 an ett relä som ska bytas, den sitter under baksätet MVH-V8 |
|
Miper335 |
Då har du aldrig ägt en Citroen Bearclaw? Det finns en sida som heter Citroenakuten.......Oumbärlig för alla Citroenägare efter som att skitbilarna krånglar hela tiden. |
|
Ekner du servade väll bilen innan släckning:) -Never feel sorry for yourself.- |
|
|
Självklart så servade jag den innan lampan släcktes, Olja och filter. Efter att ha bytt dörrnäsan så förrsvan fel 1 och 2. Skall ge mig på kabeln till temp sensorn så snart jag får tid. STORT tack till tax angånde tippset om att inte lossa båda bultarna på en gång, mycket riktigt satt bakplattan löst, fast att den lokala Bmw meken sa att "nä den skall inte kunna losna, det har jag aldrig varit med om" Har en kännsla av att detta tips besparade mig ett antal timmar av svärande mm, stort tack som sagt. De fel som systemet varnar för nu är: 1: skylltbelysningen, där är ena lampan slut, skall bytas snarast. 2: Slitna bromsbelägg, här är det någon som monterat mekonomens eller biltemas snik belegg utan slitagevarnare, bara att byta till Bmw orginal, någon som vet vad orginal belegg fram brukar kosta? 3: Bromsljuset på skuffluckan, här är det någon som försökt fixa själv, igen :) bara att skarva kabeln så skall det nog funka. Sedan så har jag märkt att aut lådan beter sig lite underligt i bland. I bland när man står helt still med foten på bromsen och sedan trycker på gasen direkt så kan lådan i bland tveka i ca: 1-3 sek innan den lägger i växeln, den gjör det lite hårt och småbruttalt när detta hännder. funkar utan problem om man släpper upp bromsen och låter den "rulla igång själv" Den tar även lite tid på sig att lägga i växeln när man lägger i backen. Lokala Bmw firman ansåg att en service på lådan kunde vara på sin plats, vad tror ni? De vill ha 2000 Kr för en Aut-låde service, är detta ett rimligt pris? Fick även idag reda på att min 525 Touring är tillvärkad för Usa marknaden (vet ej om den ursprungligen såldes där) detta sa bmw firman då jag ringde och ville höra hur det kom sig att en av läges bokstäverna (Sport/Ekonomi antar jag att det är) på lådan ej var den samma som visades i mätarhuset. Han sa att 2 lägen finns bara på V8:orna med aut-låda, MEN att det på Usa bilarna bara fanns två lägen, han kunde dock inte svara på om det var något mer som skilde på Europa och Usa modelerna, Vet ni något om detta, info motages gladerligen. Långt inlägg blev det, hoppas ni har översende. M.V.H Ekner |
|
|
Hej, Har inte slitagevaranre "löst ut" så är det bara att flytta över den till de nya beläggen. Mekonomen säljaer också slitagevaranare och beläggen där är av orginalkvalite. Slitagevaranren är relativt billig. Lars |
|
|
Vad det gäller bromsbelägg så skulle jag faktiskt kolla upp vad original kostar. När jag hade min gammla 12v 525 visade det sig i ganska många fall när det skulle servas eller bytas någon del att mkeonomen var dyrare än bmw orig. Och då får du original delar som är utvalda av de som engång i tiden konstruerade bilen (vet att jag kommer få på näsan för det men när det gäller broms så...). /Ian |
|
|
Hekt sant Miper 335! Jag har aldrig ägt en cittra! Men jag har lärt mig att: här i livet kan stigar leda vart som helst, krokiga som de är, så kanske en dag sker det omöjliga: Bearclaw goes citroen, DÅ ska jag lägga "citroenakuten" till favoriter mappen! Idde: Av mig får du inte på näsan för det ialla fall, jag skulle undvika annat än original just när det gäller bromsar faktiskt, dock inte nödvändigtvis andra delar, så länge det är kända kvalitets tillverkare. Bearclaw |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.