AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.666

Sidoblinkers importbil.

Hej!

Svenskbilprovning i ett nötskal, köpte min import bmw 325IX-89 touring för snart 2år sen och det var förra ägaren som tog in den.
Jag har besiktigat den en gång precis när jag köpte den och var idag och besiktigade igen och då fick jag en 2:a för att inga sidoblinkers sitter monterade!
Vad gäller egentligen? Jag fick ju ingen 2:a sist jag besiktade. dom påpekade det inte ens! Dessutom så besiktade jag på samma station.
Kan dom inte sina egna regler eller?

/Micke
parolof
inget nytt under solen, jag har en US import MGB -72 med batteriet i skuffen istället för där de ska sitta. Det ska vara två stycken 6volts (tro det eller ej) som ska sitta under "baksätet" eller där det skulle vara om det fanns något.

Efter 8år med batteriet i skuffen får en besiktningsman för sig att om man lägge en spade i skuffen kan det bli kortis!!! Ok, men det hade funkat i åratal.......tjänstefel?? Rena lotteriet tycker jag...enter Jesperado........
Hehe ok!
Ja bilprovningen e verkligen ett lotteri....Utan vinster dock!
Här borde verkligen Ringholm yttra sig...

/Micke
Theb:
Samma sak hände en polare. Han funderade ut en plan för o kunna ombesiktiga bilen utan o montera blinkers. Följdaktligen monterade han sidoblinkers fasttejpade på skärmarna som han skarvade till framblinkersen. Sedan var det bara att rulla in den hos SBP o låta besiktningsgubben godkänna bilen efter en stunds gnällande och hotande. Han passade även på att slita av tejpen o blinkerserna precis utanför SBP:s port så att den sure gubben kunde se händelseförloppet.

- UTAN FRI FART STANNAR SVERIGE -
Ok men det går alltså att göra så, jag har hört att så kan man bara göra vid en regbesiktning..Men överväger starkt det nu asså har f%&¤n ingen lust att borra sönder skärmarna!

/Micke
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Theb: Enligt reglerna ska dom sitta där. Det är naturligtvis beklagligt att det missats både vid registreringsbesiktningen och den tidigare kontrollbesiktningen, men det är ditt ansvar att se till att dom sitter där.

Jeppe

A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders!

Jesperado: Definera "Sitta där" räcker det med dubbelhäftande och en kabel som hänger...??

/Micke
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Theb: Förutsatt att det sitter fast ordentligt och funkar som det ska ser jag inget som hindrar att det blir godkänt vid en kontrollbesiktning...

Jeppe

Jesperado:
Jag önskar att det fanns fler vettiga besiktningsmän som resonerar som du!
Tyvärr kommer man oftast bara ihåg de s.k. skräckexemplen bland bes.männen, kan berätta massor av historier om en bes.man som numera är pensionerad. Efter att jag köpt 2 stycken bilar i Tyskland inom 2 veckor så ville han inte besiktiga bil nr2 (när jag stod i hallen och just skulle betala) eftersom han tyckte att "det finns andra som väntar på bes.tider och du har ju redan besiktigat en annan bil ganska nyss". Samma bes.man ville en annan gång inte godkänna en S4 -99 som jag skulle reg.besiktiga. Anledningen var att tyskarna hade "skrivit fel" i fahrzeugbriefet där bilens modellbeteckning fanns, påstod han. Saken var att han var tvärsäker på att det inte fanns någon bil som hette "S4 2,7 biturbo", den skulle enligt honom istället hetat "A4 2,7 biturbo". S4 var alltså en felskrivning. Enligt honom var denna "felskrivning" i fzg-briefet ett skäl att underkänna bilen vid reg.besiktningen. Det värsta var att han var stationschef och ingen annan i personalen ville sätta sig upp mot honom.... Usch för sånna surgubbar, visserligen är det lika illa om de råkar vara poliser, kassapersonal på ica, busschaufförer, alltså inget unikt med att en bes.man att bete sig på detta sätt.
mvh.

Hej!

Nu när tråden ändå e i gång kan man ju passa på att fråga hur man monterar dessa blinkers bäst!
Att jag måste borra förstår jag men hur rostskyddar jag hålet bäst sedan?
Är det enklast att "tjuva" ifrån blinkers fram eller??

/Micke
Theb:
Borra ett hål, försök få hålet på samma ställe som det sitter på en svensksåld bil, så ser det original ut.
Fila upp hålet till önskad storlek med exempelvis en bågfil, rostskydda sedan med avsedd färg, måla sedan gärna med orginalfärg eller liknande för extra skydd. Skarva kabel från frontblinkers, klart!
Gör jobbet ordentligt så slipper du rost efter vintern.

Tror mig minnas att det finns ett mektips inom detta ämne under "Gör-det-själv".

nxv
ska även tilläggas att imoprtbilar före 86 inte behöver ha sidoblinkers.
(samt även att blinkersen måste blinka med en fart på 40-140blink per minut, annars är de inte godkända :) )

dock så är min nyimporterade 87:a reggad och klar UTAN sidoblinkers, men det kanske biter en i arslet nästa sommar när den ska besiktigas igen...

Bilen på G:
Länk
FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
I sverige kom väl kravet 1983, E21an har inga :-) tyvärr har 535an råkat ut för uppborrade hål för sidoblinkers, dåligt rostskyddat så man har tampats med rost i 7 år som helatiden smyger tillbaka..snart orkar man inte mer utan kommer helt sonika att byta bägge framskärmarna mot nya, 795st hos bildelsimporten är okej.
nxv
FRIFART, sen tillkommer ju lack på dem :/
och sen om 535:an har ett par år på nacken så kommer det säkerligen bli färgskillnad mellan skärmarna och huven / dörren.

bilprovningen är tråkig.

Bilen på G:
Länk
Till E34 går lagligt att strunta i att borra i framskärmarna, montera i stället US-versionens sidopositionsljus i framstötfångaren och koppla dom till blinkersfunktion, så går det även att göra på andra fordon, inklusive E30, men då handlar det om gör det själv, eftersom det inte är lika enkelt som till E34.

Mvh Stephan
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
FRIFART: Kravet är från och med 1986 års modell.

Jeppe

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.