AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
1.666

Dålig bas i framsystemet.

Har ett dls up35 framsystem.

5.25" som sitter i mina orginalkickpaneler har jag satt på samma sätt som mina orginalhögtalare satt men jag undrar om det verkligen är optimalt? Den lilla ska man kalla det för "skumkoppen" som högtalarnen sitter i verkar vara på typ 1L max. Högtalaren sitter hårt monterad i denna men verkar sakna att kunna spela någon hyffsad bas. Jag vet att 5,25" inte är till för att lira bas utan som midbas, har en 12" bas i bagaget som hjälper till på lägre bastonerna. Kan tilläga att jag matar högtalarsystemet med ett Genesis Da-100 och inte med cd-spelarens effekt.
Kan 5.25" behöva monteras "open air" utan låda alltså men i en kraftig baffel istället? Kan midbasen påverkas positivt på detta eller vad tror ni?

MVH
ji
729
jigga
428i coupé -2014
Har precis samma problem som du. Får också dålig midbas. Skruvar jag upp för mycket blir basen bara sämre medans resten av ljudet lirar på bra. Har visserligen ett DLS MS 5 kit i min men borde vara samma "fel".
Tror högtalaren behöver mer luft bakom sig. Ska såga ut ett par bafflar av spån eller mdf och limma ihop och sätta på för att få mer luft bakom. Vet inte om man borde ta bort "skumkoppen" och prova köra utan dämpning.
Någon som är expert på sånt här?
Ulke
Om ni kör med extra subwoofers, så dela av framsystemet ganska högt med delningsfilter högpass mellan 80-100hz gör att midbasarna slipper pumpa ut de tunga lägre frekvenserna som ger långa konutslag och i stället kan inrikta sig på de frekvenser ni vill åt från dem, alltså från 80-100hz och uppemot 2000/2500hz (tvåvägskit) 5-600hz (trevägs).

Med filterna inställda så här kommer det garanterat att smälla på mycket bättre och ni förlorar ingen information i de register ni befriar era framsystem från, för de återges av subbarna och de lägre frekvenserna är ändå nästan alltid inspelade i mono......

mvh Ulke
Fick tips av Nårdik att midbasen måste vara 6-8L för att bli optimal till mina högtalare. Som tur är så har jag extre paneler så jag ska försöka såga ut bafflar i MDF och plasta om helt nya kickpaneler.

MVH
Xt
2.169
Xtracrispy
Bmw 745 Li 03
Ta bort kopparna, jag har hört skillnaden mellan med kopp och utan kopp, och midbasen är dålig med koppen, skillnaden är enorm när man tar bort koppen!

//Simon
Okej, ska prova det först innan jag ev plastar nya.
Tackar..
MVH
Ch
103
Chintzy
325 IS - 93
Hejsan allihopa!

Jag kan inte mer än instämma emd Xtracrispy, monterade nya 5.25 i kickpanelerna, och dessa såkallade "lådor" i skumplast gick juh sönder efter någon minuts inspelning. Fick ett biljud eftersom plasten fladdrade så jag bestämde mig för att göra nya "lådor" vilket jag också gjorde, gjöt nya i fiberplast, Dessa blev väldigt styva och bra och jag var själv väldigt nöjd med resultatet tills jag montera högtalarna i dem och in i bilen. Basen försvann nästintill helt så jag beslöt mig för att täta oderntligt runt mont hålet och köra utan "låda" och detta blev det bästa för just mig, är fortfarande inte helt överens med basen men tror ej det går att få så mycket bättre än vad som finns nu! Värt att tänka över innan man börjar såga i panelen för bafflar mm! Bara en tankeställare! Jag driver förvisso mitt framsystem enbart av stereons egna effekt (4x45w) vilket med största sannolikhet inte gör någon bättre bas. Bakljudet når ju som alla vet inte hela vägen fram i coupé modellerna därför krävs ett bra framsystem också! Hoppas det löser sig för alla!

Mvh // Martin
Xt
2.169
Xtracrispy
Bmw 745 Li 03
Vill man slippa modifieringar och ändå få ett helt OK ljud, så ta bort koppen, fyll kickpanelen med dämpull, men man ska inte tokpacka den ;) utan högtalaren ska gå in utan att man nästan behöver trycka. Sen är det superviktigt att täta runt högtalaren, när man tar bort koppen så blir det småspringor kvar.

//Simon
ji
729
jigga
428i coupé -2014
Vad kan man använda som dämpmaterail? Gullfiber är väl inte särskilt bra? :)
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
Tvärtom, glasull är bättre än den dämpull som säljs i bilstereoaffärer, förutom att glasull är mindre trevligt att arbeta med.
He
3.464
Hewi
530iM-00 Immolarot II
118D-08 Karmosinröd
Glas ull är inte lämpligt eftersom varje gång högtalaren slår så sprids det glasulls fibrer i bilen som du andas inn , men är kammaren bakom högtalaren helt tät så borde det inte vara någon fara.Dock vet jag inte om glasull är bättre änn dämpull gjort av fårull som jag hört skall vara bra.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.