AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Styling
1.944

Hur börja med kjolbygge?

Visa användare
660
Bholmberg
BMW 330i Touring -00
Tjo! märker alltmera att vintern närmar sig =/ och timmarna i garaget börjar ta fart hehe.
Så jag funderar på att göra nån egen frontspoiler lr bakkjol, men jag har ingen erfarenhet av att bygga sånt från grunden på egen hand. Därför undrar jag vad "första" steget är, hur man börjar med formen, vilket matrial osv.
Skriv gärna steg för steg och skriv tips så att tangentborden rasar =P. Tackar på förhand

DTM system och rak 6a ;)
Go
110
Gogo
528iM e39 -98
Jag kan hjälpa dig med kjolbygge...förklara lite först ungefär hur du vill att det skall se ut, sidokjol/runt om?
Visa användare
660
Bholmberg
BMW 330i Touring -00
Tackar =)
Sidokjolar är något som är intressant, eftersom jag har kjol bak å fram.
Nåt i stil med Riegers infinity, rätt neutrala fast dom syns.
Om du vill se hur dom ser ut kan du kika på ex Realcar. Länk

Skulle även vara kul att bygga en front, bara för att lära sig. Men vad ska formarna göras av? hört att byggskumm kan vara nåt att börja med.

DTM system och rak 6a ;)
Mi
209
Miklen
330Ci SMG -03
Rätt sorts cellplast funkar oxå :) Polarn har byggt av d.. Extruerad Cellplast eller va d heter.. bara inte spacklet kan smälta d så går d bra..
Go
110
Gogo
528iM e39 -98
Cellplast är toppen, men dyrt...byggskum brukar jag bygga i.

Spruta massa skum där du vill bygga ut, men inte allt på engång, för då säckar det ihop..vänta några timmar tills första lagret stelnat, sen fyll på om det behövs!
Slipa & skär till önskad form, & klä det sedan med några lager glasfiberväv & polyester, sen spackla med PP100 som slutfinish.

Ska du bygga en läpp till fronten eller liknande, så kan du ta & skära till en remsa papp/kartong i ungefärlig storlek som läppen skall vara i. Tejpa sedan remsan så att den följer frontens form & spruta skum på den..sedan samma procedur med glasfiber.

Med kartong så kan man även göra grundstommen till sidokjolar.

Ska du vara lite mer seriös med bygget, så när du gjort färdigt hela fronten med allt slipat, så smörjer du in den å¨utsidan med släppmedel/vax, & klär in den med antligen ett lager glasfiber, eller gips.
När detta lagret torkat så bräcker du loss det från fronten & så har du byggt dig en "plugg".
Smörj in insidan av "pluggen" med släppmedel/vax & lägg några lager glasfiber, & när detta torkat, så har du en hel front i glasfiber!!..eller varför inte i kolfiber..mums=)
Visa användare
660
Bholmberg
BMW 330i Touring -00
Tack så mycket för tips och anvisningar. Man får nog pallra sig iväg till nån bygghandel och köpa skumm så man kan testa lite =).
Ingen som har någon bild på nåt bygge, hur det blev när det vart klart och under byggets gång? såg att du är bilbyggare Gogo så du är väl hemma på sånt här ;). Tack än en gång.

DTM system och rak 6a ;)
Go
110
Gogo
528iM e39 -98
Jag ska försöka luska fram lite bilder...
Jo jag är bilbyggare i grunden, men numera pågående egenföretagare med en custom-firma som bygger bilar efter kundens behov. Inriktad på motorstyling med mycket högglans & chrome.
Kommer även att utveckla framöver ett widebody-kit till e36, e39 & e46!

Visa användare
660
Bholmberg
BMW 330i Touring -00
åå låter trevligt det =), bygger ni även motorer och trimmar?
mvh / holmberg

DTM system och rak 6a ;)
Go
110
Gogo
528iM e39 -98
Jo det kommer det med, vet inte riktigt hur långt det kommer sträcka sig, men en kille som är väldigt duktig på motorer kommer ta hand om den biten. Tillverkning av turbogrenrör, så då kommer turbokonverteringar vara aktuella. Mappning & styrsystemsdelen kommer förhoppningsvis tas hand av StrömQvist Racing.
Visa användare
660
Bholmberg
BMW 330i Touring -00
låter ju kanon om det går enligt planerat. Har funderat på turboklonvertera jag med, fast en 325 motor då som nog är bättre att bygga på. Så det är nog fler som vill göra det vilket kan resultera i att det kan gå bra för er =). Lycka till

DTM system och rak 6a ;)
Go
110
Gogo
528iM e39 -98
Jo de e skoj med överladdning, själv så har jag turbokonverterat min Toyota MR2 & BMW:n ska jag kompressormata!
Visa användare
660
Bholmberg
BMW 330i Touring -00
härligt, vad för kompressor ska du ha? har kikat på endel jag med. på Enem.se har dom skruvkompressorkit fast det är rätt dyrt, men man hittar väl inte kompressorsatser till en mindre peng lr?

DTM system och rak 6a ;)
Go
110
Gogo
528iM e39 -98
Jag skulle få sponsring från Infinitas i Tyskland, men har inte hört av dem på några månader nu.
Har kikat på ENEM´s samt ESS kit, men båda tycker jag står högt i pris.
ENEM´s får man ju ändå modifiera lite fästen & så i vissa fall beroende på årsmodell.

Så jag skaffar en lös kompressor & tillverkar resten själv. Verkar bli en Eaton M62.
På med en fet IC, större spridare & in på mappning!
Eftersom jag har M52b28 motorn, så ska jag inte stirra mig blind på högre laddtryck än 0,55-0,6, utan laborera med lite kammar & annan utväxling.
Har ett 325-insug & M3-grenisar på nu så det kommer bli en klar skillnad ändå.
Visa användare
118
Gandsjö
525iA -89
hej hej..
Har en liten fråga bara...
när ni pratar om byggskum menar ni det som i handeln kallas fogskum?

Gogo:
Var hittar man ett bra släppmedel/vax att använda och till bra pris?

//Gandsjö
gandsjo@bredband.net
Länk
Si
560
Sir Anton
E28 528i -85
E70 x5 3,0d -08
gogo: är det inte av pluggen som man gjuter formen, och i formen gjuter man den färdiga fronten/kjolen/produkten??? =)
Go
110
Gogo
528iM e39 -98
Gandsjö:
Jovisst, fogskum...
Mitt vax köpte jag på AK Lack i Trollhättan för ett bra tag sen..minns inte priset, men det finns hos välsorterade färgbutiker.

Sir Anton:
Haha..du har så rätt så..=)=)
Visa användare
118
Gandsjö
525iA -89
Gogo:
Oki.. e d nått speciellt sorts vax du använder?

//Gandsjö
gandsjo@bredband.net
Länk
Visa användare
118
Gandsjö
525iA -89
ungefär hr mycket fogskum går åt till en kjol??

//Gandsjö
gandsjo@bredband.net
Länk
Bo
152
Bolero
320I 84
Gandsjö, det är ju bättre att man står där med förmycket skum än förlite =)

Så ös på bara.

mvh // rasmus

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.