AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
1.889

BMW 740 vs Audi A8

jo
31
johanjohan
740iA -96
Tänkte kolla med er lite mer upplysta personer. Angående prestanda, kvalitet och komfort på BMW 740 vs Audia A8. Min polare kör en A8 97 och hävdar att min 740 96 inte hänger med på många plan. Jag ställer mig tveksam då jag själv rankar BMW som en ädlare och mer kvalitets fylld bil än den något plastigare Audin. Synpunkter?

As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Visa av 28.000mil med en 740iA 95 jmf en tysk bekants A8 4.2 96 med 22.000mil så är jämförelsen 2-3 dl lägre bränsleförbrukning i snitt och ungefär halva underhållskostnaden sett över hela tidsperioden av ägande. Sen tycker jag själv att BMWn är mer clean i designen och har högre materialkvalitet i såväl inredning som under skalet men det är ju en smaksak. Audin har ju förståss fördelar med 4hjulsdrift på vintern men det hänger ju mest på föraren som sagt.... Smaken är som baken delad med en massa s*** i mitten:)
Mvh
Asken

Dryga skåningar byter från Msportkittad 330Ci till V50 T5...
Jag gillar iofs A8, men mot 740i 4,4 har den knappast någon chans. Och visst är BMW ett ädlare märke än Audi, som ju trots allt är ett VW-derivat, om än ett trevligt sådant!

Mvh,
Kalle
_______
E38:an: Länk
jo
31
johanjohan
740iA -96
Asken, menar du då att BMW'n är billigare i bensin och underhåll eller var det Audin? Har själv kört många A8'er och visst är det härliga bilar. Grym komfort och härligt ljud och quatron är klockren på vintern, får se hur min första 740 vinter blir. Men när jag stod mellan de två och skulle välja en av dem så blev det ju 740, möjligt att A8 har fler hästar är inte säker på vridet dock. får väl utmana min kompis på någon av våra oändliga norrlands raksträckor.

Har inte v8:orna A8 kamrem? Det borde den ju göra lite dyrare i drift.
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
johan: BMWn billigare. BMW kör man Audi åker man enligt min mening.
Asken

Dryga skåningar byter från Msportkittad 330Ci till V50 T5...
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Jag har en teknikensvärld tidning från den aktuella perioden där E38 740iA jämförs med Audi A8 4.2. Vill du så kan jag försöka leta upp tidningen och skriva vad teknikensvärlds testlag hade för synpunkter.

___
Läs begagnatguiden!
Länk
to
268
tooon
325ix -07
Jag stod inför detta val i somras då Boxstern skulle lämna plats för en lite bekvämare åktur.
Jag, som sedan länge BMW-fantast, hade givetvis en 740 E38 eller 745 E65 som förstahandsval...
Dock ändrade jag uppfattning när jag provkört ett par Audi S8 och en Audi A8 4.2, samtliga av senare årsmodell (00-02) - post facelift.
Designen på Audin är klockren i min mening, och även om BMW 740 har den rätta loggan på huven så är den (i mitt tycke) inte alls lika snygg.

Att Audin skulle uppfattas som plastig finner jag också fruktansvärt konstigt, inredningen är i världsklass och i mitt tycke mycket modernare än i 740:n. Dock känns givetvis E65:an snäppet värre - men hur mycket jag än tittar på bilen så tycker jag att framlyserna känns "upp o ner" ;)
Dock har de fått ordning på detta i o m faceliften, men då stiger priset till utanför min budget...
Dock vet jag att inredningen snyggades till i om facelift -00 på A8, och hur inredningen var innan dess kan jag inte uttala mig om.

Prestanda,
En A8, antar att du menar med V8:n på 4.2 liter kör nog ganska jämt med en BMW 740.

Ett intressant test:
Länk

BMW 740 är 0.1 sek snabbare till 100, dock har A8 4.2 tagit igen detta genom att vara 1 sek snabbare till 180 km/h.
Att säga att A8:an knappast har någon chans är nog att ta i...

Mycket bra bilar, mitt val föll dock på en Audi S8 ;)

Mvh
/ Peter
to
268
tooon
325ix -07
Måste även tillägga att just inställningen att:

"en BMW kör man, en Audi åker man i"

..hade jag också _innan_ jag provkörde S8/A8:n. A8:ns köregenskaper är
förbryllande sportiga och jag är t o m beredd på att säga att det omvända råder i det här fallet!
Sen kan jag hålla med om att ovan inställning faktiskt är sann i övrigt vad gäller respektive märkes vagnar.

Mvh
/ Peter

ST
2.827
STEPHAN
Alpina B10 BiTurbo -06
BMW M5 -91
BMW M3 -97
Själv har haft både 740 E38 och S8 och de kompletterar varandra ganska bra. S8 på vintern och E38 på sommaren :)
Skämt åsido, S8 är fina vagnar och trivs på saltade vägar eftersom de inte rostar. Däremot så är automatlådan bättre på BMW'n och Bosesystemet betydligt bättre på Audi än motsvarande HiFi Proff. på BMW. Kamremsbyte var 12' mil så det är inte många som byter mer än en gång iallafall.
Kvalitetskänslan är dött lopp om ni frågar mig. BMW'n har moderna inredning om man jämför A8 innan facelift.
Att A8 4.2 är lite snabbare i högre farter än 740 -95 kan jag bekräfta.

M V H
Stephan

Dagbok:Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.