AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
1.195

E39 högtalarbyte Business

bm
12
bmwfalun
525IA Touring 2003
Hej

Jag har följt inlägg och länkar och bytt Högtalare fram med delningsfilter och diskanter. Allt perfekt men inte så märkbart bättre som jag trott. Nog om detta, jag tog bort andra dörr sidan på högersidan och fann en lika stor box placerad där jag ska sätta delningsfiltret till högersidan.

Vad är detta och hur har ni andra gjort med detta?

MVH

BMW Falun

273
Pärlan
BMW 523i -96
Jag placerade mitt delningsfilter ovan/bakom kåpan med det "lilla" prylfacket under ratten. Skruva loss denna kåpa så hittar du lite plats där under där delningsfiltret kan ligga.
Sätter du filtret i dörren riskerar du att det lossnar efter nog många dörrstängningar = skruva loss dörrsidan igen och göra om det.

bm
12
bmwfalun
525IA Touring 2003
Det är ju 2 delningsfilter, ett faör var sida?

He
3.464
Hewi
530iM-00 Immolarot II
118D-08 Karmosinröd
Jag mont inte heller filtrena i dörrarna utan upp under instrumentbrädan ut mot sidorna fanns plats , sen drog jag nya kablar ut i dörren.
bm
12
bmwfalun
525IA Touring 2003
tack för svaren

vi provar efter senaste recept

273
Pärlan
BMW 523i -96
Som redan nämnts så finns plats under panelerna på varje sida (Höger + vänster) under instrumentpanelen.
Lycka till. / J

Robsarve
bmwfalun: Vad bytte du till för högtalare?

tycker Erik
bm
12
bmwfalun
525IA Touring 2003
Bytte till MDS 525 5,25 tum.

Ärligt talat så tycker jag inte det blev någon revolution utan aningen klarare ljud.

I morrn blir det baslåda men inbyggt slutsteg för hög nivå ingång direkt från bakhögtalarna. Ett MDS oxå.

Lasse

bm
12
bmwfalun
525IA Touring 2003
Har ni demonterat högtalarna i taket bak??

Hur får man bort dom på ett bra sätt??

Lasse/Falun
Robsarve
För att klargöra:
Orginalhögtalarna är relativt lättdrivna, och förstärkardelen i buisnessradion är ganska klen, därför behöver man ett par lättdrivna högtalare.

Tyvärr kan man inte lita på känslighetsspecar (dB) eftersom olika tillverkare inte testar lika.

Om ni provlyssnar högtalarna i ett ställ/demovägg och inte har för avsikt att sätta in slutsteg, se till att ni tar ett som låter starkt när man byter till det.

tycker Erik
In
126
Ingmar

BMW X3 3.0iA -05
BMW Falun- har du monterat in baslådan och hur blev resultatet?Är också sugen på att till och börja med montera in ett par mac audio i taket .

bm
12
bmwfalun
525IA Touring 2003
Jag provade baslådan igår och det "basade" på rejält där bak i bilen, nu börjar det faktiskt likna något med ljudet efter att monterat nya högtalare fram samt diskanter i dörrarna. Kanske inte perfekt men nu duger ljudet !

Lasse/Falun
In
126
Ingmar

BMW X3 3.0iA -05
Har du lust att maila hur du gjorde inkopplingen därbak , tack på förhand.
// Ingmar

bm
12
bmwfalun
525IA Touring 2003
Du har ett mail nu Ingemar med några bilder hur jag drog detta

Lasse/Falun
In
126
Ingmar

BMW X3 3.0iA -05
Kanon
Tack så jättemycket.
// Ingmar

de
37
dennis007
525d sedan-05
bmwfalun kan du maila till mig hur du inkopplingen därbak tack
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.