AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
21.105

varning för denna bil

Sida 2 av 7
Men vafan killar e detta ngn angivericentral eller...
Att killen e ärlig o berättar lite lustigt att bilhandlaren e lite bakom i sina bmw tankar behöver la fan inte leda till olustiga småhot från er andra....har Ni aldrig haft ngt fel på en bil Ni sålt.......tänkte väl det...
Som sagt bilen gick bra vid inbytet...inget fel i det...

Visa användare
2.480
Highway Star
BMW 523iA -98
BMW 520i Touring -98
Små datanördar som anmäler vanliga Svenssons när de vet de inte kommer råka illa ut. Undra om ni som anmält killen skulle anmält om han varit medlem i någon större MC-liga eller ökänt kriminellt gäng? Patetiskt...
e36lexus

och

Highway Star

Läs länken innan ni uttalar er. 33 sidor lär hålla er sysselsatta ett tag. Bilda er en egen uppfattning innan ni uttalar er.

Det har jag gjort.

Är Joakim E en "vanlig" Svensson så har vi i Sverige större bekymmer än bensin skatten.

Mvh Jimmy Carlsson
Visa användare
396
dieselmeken
330 diesel-06 powerchip edition
Har du bara 740d:n kvar nu då?

MVH Göran dieselmeken Lindgren
Har betat genom tråden som Jimmy länkade till nu, onekligen intressant läsning.

Vad jag förstått har trådskaparen tidigare kritiserat folk för att försäkra sin bil på sina föräldrar, för att sen göra likadant själv ? I den tidigare tråden framkommer det också att Joakim E ogillar att man blåser folk när man säljer bilar som inte är i det skick man först velat göra gällande.

Det ger ju onekligen en rätt klar bild över varför folk blivit förbannade på honom och ringt firman när denna tråd kom upp.

Känns dock som Joakim, och de som anmält honom, kan reda ut det här själva utan att vi andra blandar oss i den diskussionen. Min spontana reaktion var att det är kul att det finns ärliga människor, men efter lite mer funderingar kan man också tycka att det är lite överdrivet att blanda sig i saken som utomstående utan att ha all fakta tillgänglig. Men som Jimmy själv säger, den länkade tråden förklarar ju hans reaktion iaf.

Håller även med Powermac om att firman själv har en del i det här för om det nu var så att pumpen var i så dåligt skick att den kunde haverera vilken sekund som helst, så borde de upptäckt det vid genomgången innan affär.

Svår situation och det här är nog inte lika svart eller vitt som vissa vill göra gällande, min erfarenhet är att bilhandlarna själv inte alltid är ärliga när det gäller existerande fel på bilen när de säljer vidare bilar heller.
jimcar-9: du har rätt borde läst igenom länkningen....
vilken smart kille han verkar vara...sicken idiot...hoppas försäljaren låter han laga bilen naken till allmän uttittning...

jo
1.001
joakim E
523i touring -00
bilen gick som den skulle vid inbytet, han hade även den en hel dag för provkörning och dylikt, på pekade även att det vaer en gamma bil med många mil på nacken för säljaren, och han har lika stor chans att kolla upp historiken på bilen som jag har vid köpet av den nya.

och om ni nu anser att jag lurat åke så får det stå för er, finns nog folk som blivit lurad av åke med, var in en kille då jag hämntade den nya bilen och ville ha sin bil repad pga av att den rasat dagen efter han köp den där, men säljaren svar vara bara att köpt är köpt och han hade kunnat kollat upp skicket på bilen innan köpet.

hur många bilar finns det inte hos bilfirmorna som har en massa fel som de vet om men de inte påtalar för kunden? utan det får han upptäcka själv.

känns inte som jag lurat någon utan det finns alla pappre på bilen och dess skick och även pumpjusteringar mm dokumeterat. och efter en dags provkörning mm på åke så är det deras eget eller deras teknikers fel om de inte kunnat hitta edel fel på bilen.

när jag köpte den en gång i tiden av åke så skulle den vara i toppskick som han påstod, men dum som man var kollade man aldrig upp bilen villket resulterade i en sprucken topp som inte åke vill ta på sig.
gt
2.766
gto80
535 Xdrive 12 Citrinsvart metallic
535 DAT-M 05
Harley Wide Glide
Harley Ultra classic
Sprucken topp när du köpte den ??...minns mycket väl tråden som finns någonstans där du påstod du tagit hit den själv från Tyskland den hade gått 500 mil skrev du
jo
1.001
joakim E
523i touring -00
skulle inte tro det köpte en skrotad bil från tyskland för att få tag på toppen, var jäkligt svårt att hitta en hel topp eller en hel motor i här, därför det blev en hel bil från tyskland.

men skulle jag ha sålt bilen privat skulle jag ha antingen bytt pump eller sålt den som ett rep objekt, men bilfirmorna lurar dej likväl som mig vad beträffar begagnade bilar.

har pratat med åke om detta och påpekade att de hade en hel dag på sig att kontrolera bilen, men hans ursäkt vara att de inte kunde kolla hela bilen, och till viss del har han rätt i det men då de kollade bilen pendelade den på tomgången men gick annars som den skulle liter trött, så bara där är ju tydligt tecken.
sen fick jag inte så mycket för den vid bytet och det var pga av det skick den var i motormässigt, och han kunde inte ge mer pga av att han skulle sälja den som "gör det själv bil"
fick nämligen bara 20,000 för den. så inte vet jag om han ska skrika så mycket över det, då bilen förövrigt är i fint skick.
Joakim - Du ska inte skylla din egen oärlighet på att det finns andra oärliga människor. Två fel ger inte ett rätt, som det heter.

Själv har jag bytt in en bil hos handlare en enda gång och då sa jag som det var redan när jag klev in genom dörren - bromsarna slut, däcken slut, rost i underredet, repiga rutor etc etc etc. Såg ingen anledning att försöka dölja något eftersom jag skulle köpa en annan bil där och ville upprätthålla en bra relation med handlaren. De ringde en lokal handlare efter stängningsdags och fixade ett fabriksnytt, gratis bilbatteri åt mig trots att garantitiden hade gått ut och att jag var 50 mil hemifrån. Det hade de egentligen inte behövt göra och de HADE garanterat inte gjort om jag försökt blåsa dom.

Tänk LITE längre än näsan räcker nästa gång, är mitt tips till dig.
Pe
2.342
Per L
3 bilar från 1962, 1963 och 2000 men ingen är BMW
Det enda ovanliga med den här historien tycker jag är att joakim E valde att offentliggöra saken här på forumet.

Hade han inte gjort det och pumpen hade gått straxt efter bytet hade han ju kunnat ta på sig sin bästa söndagsskoleuppsyn och utbringat "det hade jag ingen aaaaniing om att pumpen var sååå dålig" om bilfirman ens hade bemödat sig med att kontakta honom!

Per L
Har inte läst den långa tråden där Joakim har uttryckts sig annorlunda.
Antar att det handlar om dubbelmoral här.

Men jag tycker faktiskt oxå att det ligger hos handlaren
att kontrollera bilen. Har själv jobbat på Saab Opel ett antal år och jag
kan säga som så att den absoluta majoriteten av oss svenskar
talar inte om att det finns brister hos bilen.
Vi fick helt enkelt skylla oss själva om vi inte kollade bilarna
kommer i håg när jag testade en Golf VR6a och testprotokollet räckte inte
till utan jag fick skriva 2 A4 papper med anmärkningar.
Den killen blev nog inte glad när han blev informerad om inbytespriset.
Ibland är försäljarna för lat/snål för att boka in bilen på verkstan
för inbytestest Sedan står dom med en bil med def AC, topp packning
Koppling ja you name it. Då tyckte man ju på verkstan att d får
skylla sig själva att det blev förlust affär. Har vi testat och Vi på verkstan
missat något så fick ju vi skäll för det. Har aldrig tänkt att man ska lägga
ansvaret på den som byter in bilen, utan vi får minsan kolla upp innan
vi kommer med priserbjudande. Däremot tycker jag det är en
jäkla skillnad på att blåsa privatpersoner vid privatförsälning.

Kan ju även säga att handlarna inte alltid är speciellt ärliga heller.
Många många gånger är varudeklarationen bara ifylld på kontoret
och är bilen bara besiktigad så tycker dom det är ok att sälja utan,
ngn närmare konditions koll.

jo
1.001
joakim E
523i touring -00
som sagt de hade den inne på verkstaden för koll och om de slarvat är deras ensak inte min.
sen då de väl kollat igenom bilen och jag få veta vad de bjuder för den och vilka fel det är på den kan man fundera en aning. bak bromsarna slut??? konstigt bytte dessa dagen innan fick anmärkning på beiktningen, och läckande styrsnäcka?? hmm har aldrig läckt för mig? och detta är det säljaren säger till mig. vill gärna kolla upp detta själv och kikar på det men den är helt tät och inte en olje droppe ur den, utan lite olja från slangen
till servobehållaren. påpekar detta och han säger att man kan inte se allt utan det såg ut som om den läckte, och bromsarna hade de bara kikat på bes protokollet och antagit at de var slut utan att titta efter själv.

så de protokoll som finns i bilen vid begköp är inte att lite på ett skvatt, har man tur har de gått igenom bilen innan men oftast inte.

Alla här är såå hederliga och de flesta kör aldrig för fort heller......it stinks.

Joakim är iaf ärlig...

Flåklypa
Flåklypa - Hade du tyckt att det var OK att Joakim gjort som han gjorde om det varit du som köpt den inbytta bilen och fått ett haveri dagen efter? Hade du tyckt att det känts OK för dig att ta en diskussion kring detta med handlaren och kanske i slutändan få stå för hela kalaset själv? I det här fallet handlar det nämligen inte om att han var duktig som knäppte en handlare på nosen(som vissa tycks tycka), utan att det faktiskt kan bli så att en helt oskyldig person kommer att drabbas. Jag anser inte att det är OK. Och det kan jag tycka utan att ge någon slags garanti på att jag aldrig kört för fort eller nåt annat som har absolut NOLL med saken att göra.

Tycker alltid att det är lika märkligt när det kommer fram folk och ska skydda den som bevisligen är "the bad guy". Händer allt oftare nuförtiden.
St
1.089
Stente
För tillfället ute ur BMW-träsket.
Precis Flåklypa (och Joakim E), håller med er till 100%. Om man köper bil är det ens egen skyldighet att kolla upp den genom t ex ett M-test, annars får man stå sitt eget kast. Bilmånglare är garanterat inga experter och det kostar för dem att kolla upp bilarna så det är inga noggranna kontroller direkt. Bilen ska givetvis vara trafiksäker men detta betyder i princip inte mer än att den klarar en besiktning.
Ställer mig i ledet (stante, joakim e och flåklypa)

Ställs det inga frågor finns det inga anledning för svar, bilköparens ansvar att kolla upp vad man köper. Man undersöker ju allt annat man köper så varför inte en bil? Samma sak vid andra stora utgifter ta ett hus till exempel, Inte går man och köper ett hus för 1miljon utan att man har haft en besiktningsman där.

Man kanske inte gillar det, men det är så det är.

Och jag kör för fort ;) Det ligger i min natur tror jag?

Mvh
Ola Thomasson
Alea iacta est, the dice is rolled
viobebe
Du gjorde rätt Joakim, det är upp till bilfirman och kolla upp bilen, och de flesta här vet att de flesta bilfirmorna är riktiga hästhandlare och blåser hederligt folk, så vad spelar det för roll om man byter in en bil som har lite defekter? de gör de flesta, men det är klart ni hade kanske bytt dieselpumpen först eller renoverat hela bilen innan ni byter in den, men Joakim felet du gjorde var att du talade om detta här i forumet så vissa var tvungna och ringa upp firman, detta stör mig något så fruktansvärt har ni inget bättre för er, leka hobby poliser.Hur många bilfirmor blåser inte hederligt folk, bilen hade vad jag förstår gått över 30.000 mil, så handlaren måste förstå att den kanske rasar imorgon, och en 5 serie touring som är en sönder importerad bil inte är speciellt lättsåld.....
Anders N, man har ju tur om bilen visar upp felen innan garantin
går ut. Bilförsäljaren håller nämligen tummarna att garantin ska
hinna gå ut. En bilförsäljare brukar få provision på sina bilaffärer.
Så dom chansar gärna att bilen håller garanti tiden ut
så dom får större vinst än om dom åtgärdar alla fel som dom
upptäckt på testet. Dom hoppas att dom kanske bara behöver
kommer att behöva åtgärda en del av dom.

Hos en handlare finns det många säljare och ärlighetsgraden hos dom
kan variera kraftigt, kanske beroende på hur k*t dom är på pengar.
Anders N.
Det jag menar är att väldigt många fördömer det Joakim gjort trots att samma (hycklare) skulle göra exakt samma sak själv. Hur man än vrider och vänder på det så är man sig själv närmast.

Det finns ett litet ordspråk som säger: "Man kan bara lura sig själv". Jag köpte inte ordspråket förut men det ligger faktiskt mycket i det. Tänk bara om alla kunde kontrollera milen lite noggrannare, då skulle mätarfifflandet försvinna. När man köper en begagnad bil så är man medveten om riskerna och man bör ha budgeterat för vissa åtgärder. Kan man inget om bilar så bör man ta med en kompis eller en kompis kompis som är duktig på bilar för att minimera riskerna vid köp. Alternativet är att köpa nytt och/eller med garanti.
Jag tycker inte att det Joakim har gjort är snyggt, men jag klandrar inte honom.

Flåklypa
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.