AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
761

Lite knack 525 -92

Vi
61
Viktor_535
BMW 525 Sportlimousine -94

Hej!

Igår när jag starta bilen lät den inte riktigt ok.. Motorn knacka,rasslade nästan som spikningar! men det sluta efter ett tag

Misstänkte att det kom från ventilerna, min teori var att oljan inte kom fram tillräckligt fort vid starten.. Kan det stämma?

Och sen ett annat ljud som hörs hela tiden typ ett dovt klonkande som hördes om man stod på bilen vänstra sida ,såg att fläkten snurrade lite skevt kan det vara nåt lager i vattenpumpen eller fläktkopplingen?

MVH Viktor
Visa användare
ProPro-medlem
125
jonar-anders
E61 525i Touring 2004
Det är en 525i antar jag. Jag har själv en 525i -92 som rullat 23.000 mil, och ventilerna tickar ett par minuter efter start när bilen är kall. Jag kör mest på helgerna, så när den har stått 4-5 dagar kan det ticka längre. När jag kör hårt och långt på sommarens långresor tickar den däremot aldrig om den bara svalnar över natten. Detta gällde även när jag körde på Castrol SLX 0W-30.

Nu provar jag en 0W-40 olja istället (Mobil 1) och det har reducerat tickandet i vardagskörningen en aning. Nästa oljebyte är jag sugen att prova 5W-50. Jag har också mätt kamm-nockarna med skjutmått, och de är inte slitna bör tilläggas.

Det finns många trådar om tickande ventiler i forumet, så det är bara att söka inlägg ovan.

Det andra ljudet överlåter jag åt någon som har upplevt något liknande.

--- 15" och gula blinkers, för att jag törs ---
Vi
61
Viktor_535

Kancket brukar tystna efter bara några sek men ibland e det kvar! Och när man kört lite "hårdare" börjar den knacka igen:( Vad ska jag hälla i för olja vad rekommederar BMW till dom?
Ba
1.367
Baader
BMWlös sen -08

körde du motorn med oljefilterlocket av när du bytte olja sist för att få bort luften i motorn?
Bo
798
Bostedt
735iA -87
735il -91 (Manuell,diffbroms)
Chevrolet Blazer -99
ska man göra det?

Mvh Andreas
Ba
1.367
Baader
BMWlös sen -08

står så i min bentleybok och min rasslade oxå till innan jag hade gjort det, inge bra att oljan rinner bort från lyftarna och dom går metall mot metall
Vi
61
Viktor_535

Vilken olja ska jag köpa? Motorn har gått 40000 mil ,fick höra att man inte ska ha för"fin" olja.. Vad sitter oljefilterlocket? MVH Viktor
Visa användare
ProPro-medlem
125
jonar-anders
E61 525i Touring 2004
Oljefilterlocket sitter långt fram långt upp på motorn, på insugsidan nära kamkedjekåpan.

Här är en bild från en E32:a med större och djupare filterhus, men det runda locket ser likadant ut:
Länk

Jag har aldrig provat Baaders tips, men som jag tolkar Bentley Service Manual gör man det om luft blockerar oljeflödet i systemet så att oljetryckslampan inte slocknar omgående efter oljebyte. Sen gissar jag att vevhusventilationen sköter avluftning med tiden, förutsatt att ventilationen inte är igensatt naturligtvis.

När det gäller val av olja finns det många långa debatter att läsa om du söker inlägg ovan. Det bästa är väl att åtgärda problemet (t.ex. rensa ventiltryckarna om de är igensatta eller byta ventiltryckare, men det har jag inte provat själv så jag vet för lite om det).

Mvh
/Anders

--- 15" och gula blinkers, för att jag törs ---
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.