|
|
|
|---|---|
|
Nu ska jag klaga igen, blev så less när jag i våras var tvungen att få två "Nätdäck" pålagda, hade brått, 350:-/hjul gick det på. Suck, men fick inse att jag var ute i sista stund och hela svenska gubbträsket skulle skifta/montera sommardäck... Men nu, har jag ringt o tjabbat! Ringt över 15 däckverkstäder, stora o små, alla frågar "är det internetköp" -då blir det si o så mycket (mellan 200-370:-/hjul, läs 370:-!!!). Alltså, nåt är fel sa jag till de flesta, bad de plocka fram det billigaste skiten de hade (225/55/16), ingen lyckades komma ned till Star Performer-pris på dackonline.com, många skulle ha det dubbla för ex. Nakang, i vissa fall t.o.m. regumerat gick lös på 1200:-/styck. Sa jag att det var begagnade däck -då var det genast billigare, helt sjukt. Jag förstår att de är sura och vill tjäna sina pengar, men ex. dackonline har också omkostnader som lager, frakt, administration mm. och de trollar inte däck direkt... Fattar inte däckarna att det går inte råna folk? Känner mig aningen diskriminerad. Den nya kärleken: Länk | |
| Det där betendet är olagligt, man får inte ha två olika prislistor beroende på var däcken som skall krängas kommer ifrån. Eller har jag fel? Kontakta din kommuns konsumentombudsman och be han ringa om prisförslag så får vi se vart det leder. Jag kommer att köpa nya däck till våren via nätet då jag tjänar runt 3 000 - 4 000 på det. Råkar jag på sådan prispolitik så kommer jag att anmäla. Däcksverkstäder är givetvis fria att ta vad dom vill för sina tjänster, men någon diskriminering vill jag inte vara med om. Samma tjänst samma pris... | |
|
När man hör sånt här uppskattar man sina egna däcksmaskiner i garaget:) Näthandeln kommer säkert o öka i framtiden o däcksgubbarna kommer nog att fortsätta med sin prispolitik.Inte blir det bättre av att blyvikter ska ersättas av zink heller. Mvh/Micke |
|
|
Jag håller med dig Powermac! Det där låter inte helt schysst men jag tror visst att det existerar... har sjäkv haft de misstankarna. Men dom kan ju säga att man får rabatt om man köper däck hos just dom så då är man chanslös. "Den fege dör tusentals gånger, den modige dör bara en". |
|
|
PowerMac: Det är inte olagligt att ge rabatt på monteringen om firman själv har levererat däcken. Precis som heltsonika säger så är det ju i princip det däckfirman gör. Jag förstår däckfirmorna. Vi lever i en marknadsekonomi, näthandeln för däck kommer definitivt att öka, då också behovet av tjänsten "enbart montering av däck". Således kommer priset på den tjänsten att stiga då konsumenten inte kan göra jobbet själv (trucker utesluten :)). |
|
|
Frågan är ju om internetdäcken har blivit så billiga när dom väl sitter på. "Den fege dör tusentals gånger, den modige dör bara en". |
|
|
Nu var ju grejjen att: Däckverkstad: Är det internet? Jag: Ja, spelar det nån roll? Däckverkstad: Ja, det blir isåfall 350:-/hjul Jag: om jag kommer med begagnade däck? Däckverkstad: 100:-/hjul Tycker det låter fult. Jag bad de försöka hitta alternativ budgetdäck till mig, de lyckades knappt komma ned till det dubbla av i-netpriset -vad kostar monteringen då? Skit samma, detta gör att vissa inkl. mig får det gjort på ett mindre lagligt sätt... Den nya kärleken: Länk |
|
| FD-Ormen: Jag förstår dig till 100%, de gör verkligen ingen hemlighet av att de vill "straffa" internetdäckskunder. Väldigt tråkigt att de ska behöva sköta sin verksamhet så oproffsigt för att skaffa pengar till hyra och personal. | |
| Men om NI kollar på dackonline´s sida så finns ju rekommenderade påläggare och vad de tar för montering. Som t.ex polaren tar 500kr för 4 hjul och det kan ju t.o.m. va värt att köra någon mil extra för att spara massa hundra. | |
|
Hur lång tid tar det att kränga på fyra däck egentligen, en halvtimma? I så fall så landar timdebiteringen på 2800kr i timman!!!! Epitetet ocker ligger nära till hands. Vid ett pris av 100kr per däck så landar man på skäliga 800kr i timman, vilket också är dyrt i mina ögon. Crisse: Vi lever precis som du själv säger i en marknadsekonomi där den som säljer bästa produkt billigast vinner. Däcksfirmorna får tänka om lite om dom vill överleva, annars så går det som det gör för skivaffärerna som envisas med att kränga CD-skivor. Ingen utveckling = KK, så obönhörligt hård är verkligheten. Dessutom så är det olagligt med kartellbildning. Om nu alla däckshandlare har samma pris (350:-) för att kränga på "Internetdäck" så är det ett solklart fall av kartellbildning. Och det ÄR olagligt. |
|
|
Skanstulls Däck tog 400 kronor för att montera och balansera mina USA-importerade däck. Inget knussel där inte. De är även ruggigt billiga på nya kvalitetsdäck som Michelin mfl. Den lokale däcknasaren ville ha 1200 för att skifta däck och nära dubbla priset för däck till bruksbilen. Inte konstigt att han inte har några kunder, men ändå verkar han överleva på de 4 däck han säljer per år. |
|
|
Jag har också hittat en däckkille i Lund som tar kring 500kr för att lägga på däck samt att han har bra priser på däck. Betalade 1600kr/st för GY F1 GSD3 (225/45-17) monterat och balanserat. Hade jag köpt motsvarande däck på nätet och sedan betalat för att få dom pålagda så hade jag i stort hamnat på samma pengar. Så det finns däckfirmor som anpassar sig till nätpriserna och förhoppningsvis så kommer folk att hitta dit så att dom överlever. ___ //Ulf |
|
|
Programmer: Har du provat Jörgens däck(ute vid kakelcentralen eller vad de heter)? Sist jag var där kostade det 100 kr/hjul oavsett var man köpt däcken. Trevlig kille dessutom. Var god att bruka sökfunktionen! Länk |
|
|
wendtan: det var precis den firman jag menade. Jag har inte fått medtagna lösa däck monterade där men han separerade 4 däck och fälgar och då sa han att han normalt tar 500kr för att montera och frågade om det var ok med 150kr för att ta av dom. Var även inne och skiftade 4 hjul och fick betala 180kr men då var de nya redan balanserade och klara. Som sagt en trevlig kille, bra service och låga priser. ___ //Ulf |
|
|
Hittade ett ställe nära Alingsås (jobbar i Alingsås) som tog 125:-/hjul. Helt OK! Det kanske man skulle starta, däckkrängarverkstad åt näthandlare... Den nya kärleken: Länk |
|
|
Jag köpte nyligen däck från däckonline. Billigt å bra :-) Men deras "rekomenderade verkstäder" är inte alltid så mycket att hurra för. Klanten jag hamnade hos hade "för liten maskin för mina fälgar". Det märkte han när han inte fick av de gamla däcken utan bara repade fälgen... Därmed inte sagt att alla är dåliga, men titta på lite mer än bara vem som ligger närmast når ni beställer. "Lycka är att vara nöjd med vad man har - så skaffa tillräckligt" Hagbard Handfaste |
|
|
För er som bor i Gbg, känner jag en kille som har en däckfirma högst upp på Eklandagatan (f.d bensinmacken) ring honom på 0704-432000 och hälsa från mig, så får ni dom påsatta till rimligt pris. Det finns även en ny däckfirma på Espereds industriområde i Angered, intill Gråbovägen som säkert gärna monterar, då hon inte fått så många kunder ännu. Ja ni läste rätt, det är en tjej som har däckfirman. BMW CS #5206 |
|
|
De inläggen gillar vi Christer!!! Den nya kärleken: Länk |
|
|
Christer: Centralgaraget är toppen. Möjligtvis inte Ulf du menar? Annars är mitt tips faktiskt Vianor,vid kungsporten söder om Göteborg i Billdal. Grym service, trevlig personal & billigt men rätt maskiner. Dessutom även om man som jag beställt däcken via dackonline.. M Coupe "it´s a lot like nothing else" |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.