|
|
|
|---|---|
|
tja.. tänkte kolla med er om ni vet att M50b25 (E36 325) motorn har smidda vevstakar??? o hur ligger det till med kolvarna, e dem smidda med?? Sedan undrar jag om de är bolt on på en m20b25 (E30 325) som ska turbokonverteras.. Sist men inte minst undrar jag hur mycket bättre det är med oljekylning på kolvarna... o vart ska man placera sprutarna o vart ska man ta oljan ifrån.. tacksam för svar | |
| Stakarna är inte smidda, men betydligt kraftigare än de på m20b25. De passar rakt på ja, om de kommer från icke-vanos. Kolvarna är inte heller smidda och de passar inte på m20b25, om de inte kommer från vanos-motorn(kräver ändå svarvning). Oljekylning ordnar man så att man borrar och slår i munstycken i blocket där ramlagren sitter, de riktas upp mot avgasventilerna. Oljekylning är väl bra, men jag tror det är bättre att lägga pengar på att få till motorstyrningen så att inte avgastempen blir för hög (om man måste välja). | |
|
De M50B25 stakarna som jag har liggande på hyllan tillsammans med resten av en slaktad 525-motor är smidda med ett boforsmärke. Jag har även sett en 328-motor (M50B28) som växlat 1-2-1 och därmed varvat lite över 10-11 krpm. Staken hade dragit kolvbulten ur kolven och slagit itu kolven i småbitar, samt slagit upp två knytnävstora hål i blocket så man kunde köra armen igenom blocket in och ut. Staken var fortfarande hel...om än något krokig... Segare än så kan de knappast smidas!! //Pacman |
|
| Dom är gjutna. | |
|
ok.. hur e de nu då.. smidda eller gjutna.. bmw-andreas känns ju som ett säkert kort iaf ;)... vilka kolvar passar rakt på som e starkare än m20b25:ans då??? |
|
|
Varför skulle se sitta smidda stakar i en motor med 192hk? Bmw är inte dumma. Finns inga kolvar som är starkare än M20B25 förutom smidda. |
|
| Frågan är ju hur mycket effekt du siktar på. Ska du inte över 500 hk kan du svarva m20b25 kolvarna så du hamnar på ca 8:1 i komp. Ska du ha mer och ha tillförlitlighet bör du nog satsa på smidda kolvar i första hand, och smidda stakar om du ska över 600 hk med m50 stakar. | |
|
som mest satsar jag på 400 hk.. inte mer.. men till en början blir de långt under den siffran oxo ;)... men en sak jag undrar över e: blir inte hållfastheten i kolvarna mycket sämre när man svarvar ner dem?? o så undrar jag om de e bättre att köra med svarvade kolvar o tex 1.8 mm mls packning.. eller osvarvade kolvar o 3 mm mls packning.. har hört att det inte e bra o köra med för tjock packning, men kan ju inte vara bra o svarva ner kolverna heller (syftar på att dem blir svagare än orig. då)... vilket e bättre.. |
|
| förresten.. visst har m-modellerna smidda kolvar o stakar, de måste dem ha.. en kille sa att dem inte hade det... säg att han har fel ;)... | |
|
M modellen har inte smidda kolvar eller stakar. |
|
|
va.. de va ju konstigt.. dem e ju högvarviga o har mycket effekt... |
|
| varför ifrågasätta allting? deeeee blir inge smidda grejjer utan att punga ut! :) seså fram med börsen | |
|
Al*: ifall du syftade å mig om ifrågasättningen så gjorde jag inte det... vart bara förvånad.. men iaf.. fick inte svar på min fråga andra fråga så jag sriver ner den igen.. blir inte hållfastheten i kolvarna mycket sämre när man svarvar ner dem?? o så undrar jag om de e bättre att köra med svarvade kolvar o tex 1.8 mm mls packning.. eller osvarvade kolvar o 3 mm mls packning.. har hört att det inte e bra o köra med för tjock packning, men kan ju inte vara bra o svarva ner kolverna heller (syftar på att dem blir svagare än orig. då)... vilket e bättre.. |
|
| Det ska vara bättre att svarva då man får en planare kolvyta, vilket gör motorn mindre spikkänslig. Kolvarna håller nog ganska bra ändå då man svarvar av squishkanten, men den är ändå tjockare där än i mitten. Enda nackdelen är högre bensinförbrukning. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.