|
|
|
|---|---|
|
Har lite problem med bilen. Svår att starta, verkar som bränslet rinner tillbaks. När bilen kommer igång är det väldigt ojämn tomgång första 5s. Sen går bilen precis som den ska. Låter man bilen gå på tomgång någon minut eller så så börjar den gå ojämnt. "Pccut" låter det precis före tomgången blir kass (ungefär som om det är någon ventil som öppnar, tomgången blir bra efter ca 5-10s och blir åter ojämn efter "pccut" ca 30s senare. Bränslefilter är bytt och vattenborttagningstillsats finns i tanken. Även bytt returslangarna mellan spridarna. Var ska jag leta efter felet? Förpumpen? Finns det filter i tanken? Sitter det någon backventil fram på slangen? | |
|
Jag ser tillbaka på när min 530d var närapå ny och tomgången var dålig. Jag klagade hos BMW, som jobbade intensivt med det tills det bara fanns en sak att göra, byta alla spridare. Inom ett år hade också Webaston, dieselvärmaren, lagt av och fick bytas, hedervärt på garantin. Sen dess har det väl gått en 16-18000 mil utan krångel. Min bil äringen importbil - men var demo lite för länge tror jag. Någon måste ha trott att man kunde testa med rapsmetylester eller något annat skräp under demotiden tror jag i alla fall. Är din bil en importbil eller finns det någon annan anledning att misstänka dåligt bränsle under någon period? |
|
|
Nej den är svensk. Bytte förpumpen precis. Tomgången är jämn nu men det verkar fortfarande som om den inte startar direkt. Tror jag ska prova en backventil också. Kan tro att det varit kondens i dieseln, tyckte jag såg pärlor i filterhållaren sist jag bytte filter. |
|
|
Motorn har juh annars vacumstyrt AGR, avgascirculation tillbaka till insuget. När den nu har lite konstigt lujd just när den börjar gå sämre så kan det tyda på att det är någo i vakumssystemet som strular. Kolla igenom alla slangar och ventiler. Mvh, Anders Är inte parkeringsplatsens snabbaste karl... |
|
| Ska kolla över vakumslangarna. Returslangarna är redan bytta. | |
|
Har bytt alla vacuumslangarna idag. Pysljudet som hörs strax före att bilen tappar tomgången kom nerifrån turbogivaren. Såg på realOEM att tryckkännaren till AGR och turbon var lika dana så jag bytte plats på dem. Den till AGRen kan inte varit frisk då bilen blev totalt orkeslös. Beställer 2 nya på Måndag. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.