AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
598

Hartge-va e det ?

hej
Jag har alltid trot att M5 var den fetaste kärran men nu så gick jag in på hartage.de och ojojojoj va jag blev förvånad.Fy faan vilka sköööna kärror de har. Serie produceras hartage bilarna och om så, så var kan man köpa en sånn??De finns inte i de vanliga BMW äffärerna i Stockholm (jag har aldrig set dem i alla fall) hur länge har de funnits m.m jag skulle gärna veta lite.... e det nån här som har en sånn?? vad kostar de cirka? PLzzz svara nån som vet
Ma
302
Mats E
X1 Xdrive 23d -10
Kia EV6 + AWD -22
Mini Cooper SE -22 (leasad)
Hartge har funnits sedan 1971, är registrerade som självständig bilfabrikant sedan 1985. De bygger ca 100 kompletta bilar om året plus ca 150 vässade motorer. Specialiteten just nuverkar vara V8 nerstoppade i diverse olika BMW-modeller. T.ex. Compact med 5 liters V8 på 350 hk (avser E36 modellen) och E46 coupé med 400 hk.

Mats E
BMWCS 3050
jo
2.105
johann
M3 2001
M3 2005
Deras värsta variant H50 har numera en trimmad M5-motor på 460hk, går att basera på alla E46-varianter inkl. M3.

Jag har provkört den och närmre kommer man inte den perfekta bilen. MUMS!
-> Johann

Kanske dags att ta en titt på Racing Dynamics 515 hk M5 då? ;)

Hmm, får man fråga vad du jobbar med eller vem som betalar din kärror? Ingen dålig vagnpark...
Johann va har du för yrke?
jo
2.105
johann
M3 2001
M3 2005
Fråga ni, jag väljer att inte svara.

Racing Dynamics 515hk M5 har en motor från Nowack och är även byggd av dem, eftersom RD inte har betalat Nowack för den första konverteringen ännu så kommer inte Nowack att bygga några fler bilar åt RD.

För ca ett år sedan så hyrde RD en Hartge H50 (då med 400hk) av en kund till Hartge. Innan en mässa (tror det var Essen) så bytte de ut alla Hartge-emblem mot RD-emblem och ställde sedan ut bilen som sitt bygge.

Jag skulle passa mig för att göra affärer med RD.
Ajfan var det verkligen så? Har också hört den storyn tidigare...

Cool vore det dock med den motorn eller vad säger du? Vet du vad Nowack tar för en sån motor?
Johann,skäms du för att avslöja ditt yrke eller?
roobe >> Varför inte bara acceptera att johann inte vill svara?
ummmm, visst kan jag göra det (ursäkta da), men det verkade bara lite konstigt att han inte ville svara på frågan
jo
2.105
johann
M3 2001
M3 2005
roobe,

Nej jag skäms inte men jag tycker det är min ensak.
jo
2.105
johann
M3 2001
M3 2005
Matte,
Jag tror Nowack tar ca 200 KSEK för en konvertering av motorn om man har en M5. Skall den ner i en M3 tillkommer motorn och "monteringen" som jag inte tror är helt trivial. Skulle gissa på att det går på minst 400 KSEK allt som allt. :(
Heh, har sprang man omkring och trodde att B8:an var den enda E36:a som hade en V8, men det är inte så?

Vad heter modellerna från Hartge som de petar ner 8:or i?

/M

/Marcus
Bmwcs# 4680
jo
2.105
johann
M3 2001
M3 2005
Länk
Jag har alltid hållit RD högt, min kompis har en sån (E-36) Men Hartge RD storyn är ju för jävlig. Johann, känner du till den bra? Det är ju den värsta "rip-off" som jag hört om. Tog inte Hertge tag i saken?

Support Your Local Big Red Machine!
-or else-
Hells.A.
NOMADS FINLAND
jo
2.105
johann
M3 2001
M3 2005
Historien låg på Hartges hemsida ett tag och jag fick din direkt som mail från Jörg på Hartge, jagb hittar den inte nu dock.
sebbe_bmw
Tycker själv att vissa av deras bilar ser lite väl överdrivna ut men det är ju givetvis upp till var och en...

Sebbe
jo
2.105
johann
M3 2001
M3 2005
Sebbe,

Jag håller med dig om utseende men körupplevelsen uppväger det. :)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.