AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
795

Vilken dimension samt märke/modell på vinterdäck till en 540i e39, fälgar 16*7,5"?

Ska köpa vinterdäck till min bil men är osäker på vilken sort samt dimension som är lämplig. Har hört något om att det ska vara rätt "belastning/belastningsindex" på dem men vet ej vad det gäller eller hur man vet vilka däck som uppfyller dessa krav (tydligen något som ett försäkringsbolag ev. kunde kolla upp om olyckan skulle vara framme?).

Bilen är alltså en e39 540 -99, enligt reg.bevis 1760kg tung och den enda däckdatan som finns är 255/40-17 för bakdäcken. Fälgarna däcken ska sitta på har dimensionen 16*7,5".

Är det godkänt med 215/55-16 eller måste jag ha 225/55-16?

Även tips på däck (märke/modell) mottages tacksamt (dubbat). Vill gärna komma undan någorlunda billigt men vill inte sätta på något som gör bilen otrevlig heller.

/ cats
Visa användare
ProPro-medlem
125
jonar-anders
E61 525i Touring 2004
LI, lastindex (engelska load index) framgår av klisterlappen på B-stolpen när man öppnar förardörren. LI är den siffra som i regel står efter fälgens dimension. LI är i regel högre för Touringmodeller.

Ett exempel: Orginaldimensionen för min bil är
225/60 R15 95
Det innebär att LI är 95, så min bil måsta ha däck med minst LI 95.

Vissa däckfabrikanter skriver ibland XL (eXtra Load) för att framhäva att däcket har högt LI. Ett exempel på det är en testvinnare från ifjol i en populär dimension:
Nokian Hakkapeliitta 4, 195/65 R15 T 95 XL.
Det kanske blir i smalaste laget på en 540? De kostade mig drygt 5000 kr, men vill man ha bra vintergrepp så kostar det. Jag som bor i Norrland sparar in det genom att kombinationen ABS-bromsar och bra dubbdäck undviker många plåtskador under en låååång och isig vintersäsong. Jag saknar antispinn, men du tjänar även mycket i starter med bra vinterdäck.

Om man har en kompis med liknande bil är det kul att jämföra vintergrepp med olika däck.

--- 15" och gula blinkers, för att jag törs ---
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.