AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
1.396

Bmw 320 -04

Hej
Min bror funderar på att byta sin 320 -94 mot denna 320 -04
Länk

Jag har letat runt lite och hittar inget bra alternativ (han vill helst ha en coupé). Tycker ni att bilen är prisvärd (200k)?

Mvh
/Bruno
Länk
BMW CS 4657
Hade personligen inte köpt denna bil eftersom den kommer att tappa enormt mycket i värde de närmsta 1-2-3 åren. En av de sista av gamla modellen och dessutom inget m-sportpaket = superkass andrahandsvärde.

- UTAN FRI FART STANNAR SVERIGE -
Nja, jag håller nog inte riktigt med "Rolex" om att det skulle vara ett direkt dåligt köp fast så är jag ju också lite partisk :-)
Just sedanmodellerna av BMW har en tendens att hamna i kläm mellan coupe och touringmodellerna och därför tappar mer i pris än de övriga.

Just detta objekt tycker jag är i dyraste laget och skall ned åtminstone 10-15% för att bli intressant med tanke på att det är en sedan. Jag fick min 320iT 3000mil med Lifestylepaket för under 200kkr hos BMW, vilket jag känner mig mycket nöjd med. Självklart lär den tappa en del i värde men det är alltid priset man får betala för att köra en nästan ny bil med garantier och fri service.

När det gäller "M-sportpakets hysterin" som verkar råda hos många på detta forum så skulle jag vilja sticka ut hakan och påstå att tillägget för detta i många fall kostar betydligt mer än det smakar, det skiljer ju ibland uppåt 30-40kkr! Borde räcka till att bjuda frugan på en jorden-runt biljett och sedan köpa M-kosmetikan löst...

Lifestylepaketet innehåller ju en hel del godis som t ex sportstolar i halvskinn, sportchassie, elhissar bak, svart innertak, kromade instrument mm. vilket borde göra den mycket mer lättsåld än den stora mängd E46 utan dessa options.

Jo
635
Jojje
Bmw 428i Coupé M-sport 2016..
Verkar vara rätt trögsålt även med M-sportpaket.Har ute min -03 för 190.000:-,men det högsta bud jag fått är 180´.Tycker 190´ borde vara ett ok pris eller?

E46 fantast!!Inne på min elfte för tillfället..Och fler blir det :-)
Do
190
Dorfmeister
BMW 320dxdrive touring msport 2021
Rolex: instämmer!
Lär bli trögsålt värre efter första importvågen av e90 nått Sverige om ett år eller två!

Schnell Schneller Sterlingrau
Jojje:
Misstänker att det är din bil som ute på blocket under Älvsborgs län. Att den är importerad och de flesta andra är svensksålda gör ju inte försäljningen lättare för dig. Kan vara en trolig orsak till att det går trögt o sälja den.

Kristoffer_L:
Givetvis finns det ingen som vill betala 30-40.000kr extra för en begagnad bil bara för att den har m-sportpkt. Folk vill ju hitta en bil med detta paket för kanske 10.000kr extra, då kan det vara värt o satsa på en m-sportbil. Och de tillfällena finns då och då. Därför bläddrar folk förbi bilarna utan paketet eftersom dessa bilar kanske inte känns 100% "rätt".

Vågar knappt tänka på vad en 320 E46 -04 kommer o kosta om typ 3 år, 90.000kr max?? Detta blir isf en värdeminskning på 3.055kr/månad.... Usch o fy...

Rolex: När jag letade begagnad E46 Touring i våras begärdes det betydligt mer än 10kkr för bilar med M-sportpaketet, verkade som att säljarna är medvetna om intresset för detta tillval. Detta gjorde att M-sportbilarna var generellt var mycket svårpruttade :-)
På nyimporterade eller långmilade bilar var däremot prisskillnaden mycket mindre.

När det gäller andrahandsvärdet på nyare E46 sedaner lär det mycket riktigt sjunka rejält, frågan är om privatimporten av nya 3:an lär komma igång såpass tidigt som inom ett år. Det är ju en mycket dyr modell även i Tyskland och intresset på hemmamarknaden lär hålla priserna uppe på kort sikt.
Drar man parallellen till E60/E39 står sig åtminstone de nyare svensksålda bilarna relativt hyggligt i pris om de inte rullat alltför långt eller saknar viktig utrustning.
Kristoffer_L:
Ett begärt pris är inte det samma som vad köparen betalar.
Ingen mening o fortsätta denna diskussion vidare eftersom du aldrig kommer att tro mig ändå vad gäller m-paketets åtråvärdhet och prissättning på detta. Du har ju en bil som jag sågat, för ny och dessutom utan m-paket, klart att du inte vill hålla med. Vi kan ta upp denna tråd om 1-2 år så ser vi facit.
ps En 320 touring -04 är en mkt fin o trevlig bil, MEN DEN KOMMER ATT TAPPA MYCKET I VÄRDE. Punkt slut för mig.

Jo
635
Jojje
Bmw 428i Coupé M-sport 2016..
Tror väl inte riktigt på det ras som "Rolex" tror,då 3-serien är och förmodligen kommer att förbli den populäraste modellen i bmw familjen.Efterfrågen är helt enkelt för stor för attt den skall rasa så mycket.Åtminstonde kombimodellerna.
Skulle tippa att en -04 320i Touring kommer ligga på runt 130.000 med rimliga mil om 3 år.Sedan kanske 15.000:- lägre..Den som lever får se..
Får jag sålt min i helgen så blir det nog en -04 320i touring(med M-sport paket).Kör inte bilarna så länge,så något större ras hinner den nog inte med..

E46 fantast!!Inne på min elfte för tillfället..Och fler blir det :-)
Rolex: Tack för den upplysningen, efter att ha sålt en hel del bilar under åren vet jag att begärt pris sällan blir det samma som den säljs för :-)

När det gäller M-pakets betydelse står jag fast vid att det i många fall betalas uppåt 30-40kkr extra på lågmilade svensksålda bilar för detta tillval. I slutpris skall tilläggas. Det är i alla fall min erfarenhet after att ha följt marknaden sedan ungefär ett år tillbaka.

Jag har väl aldrig hävdat att en 320 -04 Touring inte skulle falla rejält i pris? Rejäl värdeminskning är en smäll man får ta om man vill njyta av fri service och nybilsgaranti :-)
Tack för era svar! Då kanske detta är ett bättre köp:
Länk

Mvh
/Bruno
Länk
BMW CS 4657
bruno: Bilen du länkar till tror jag kommer att bli betydligt mer lättsåld än den förra, när den dagen kommer. Den första bilen du länkade kändes alldeles för dyr, den här är mer rimligt prisad med tanke på utrustningen. Nypriset för STCC bilarna låg på runt 290-300kkr förra hösten.
Hur är det med vsg och fri service, följer detta med bilen eller är det bara förste ägaren som kan utnyttja den låga försäkringen/servicekostnaden?

Mvh
/Bruno
Länk
BMW CS 4657
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Bruno: Det följer med bilen.

bruno:
Alternativ nr2 är ett bättre val, men inte en kanonaffär enligt mig. Men vill man ha en väldigt ny bil som samtidigt ska klara sig skapligt i värdeminskning är detta ett hyggligt alternativ. Trevlig färg förresten!

ku
147
kuai
320CiM -04
>bruno! Om du kan tänka dig 225' för alt 2. så kan jag tänka mig att du får ge ett bud på min 320, M-ställn= 2600. Det som skiljer är coupe (+37') och glaslucka (+10) nypriser inom parantes.

Kunskapens börda är icke tung att bära! Studera mera!
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.