|
|
|
|---|---|
|
Tjenare. Tänkte höra med er om ni har nogån erfarenhet av Eisenmann avgassystem till en 530i e39'a. Lite sugen på ett sådant, håller på och kollar innan man köper bil, och har lyssnat lite på sidan deras men det blir ju aldrig samma sak som i verkligheten. Är det gött ljud med bara deras race ljuddämpare så det räcker eller ska man plocka bort mitten dämparen och byta till race-katt? Det lär ju bli lite bättre flås då, och gött ljud. Men frågan är om det inte går ut över komforten, man vill ju inte ha hörselskydd på sig under långkörningarna. | |
|
Om du vill ha samma ljudnivå vid normal körning så byt bara bakre dämparen. Då får du ryt vid hård belastning (segdragning). Vill du att det ska låta ännu mer så byter du även mittre ljuddämparen till raka rör. Det KAN bli resonans vid vissa varvtal (jobbigt vid långkörningar men kul ibörjan). Racekattar behövs inte, det finns marginaler om du skulle få för dig att trimma. Eisenmann är mkt bra kvalitet och snyggt med högglanspolerad ljuddämpare. Nackdelen om man är putsnisse är att ligga på rygg under bilen och polera med autosol...;) M V H Stephan Dagbok:Länk |
|
|
ja precis, det är ju ett helvete att hålla rent där ba, men får väl helt enkelt göra så att jag först testar utan att byta bort mitten dämparn mot rakt rör, räcker det inte till så får jag väl byta. Vet att med öppet luftfilter på min lilla 318 så blir det ganska mycket brölande, på den kör jag racekatt och rör raktbak till hamann dämpare, låter inte så mycket så länge jag inte har öppet filter, men med det så blir det NÄSTAN irriterande... men men, får la prova. Verkar ju vara som du säger att dom hålelr god kvalitet IAF. |
|
|
Även jag rekommenderar varmt Eisenmann. Såhär så min slutburk ut innan jag monterade den: Länk Ljudet i race varianten är vasst och djupt vid hård belastning. Vid normal körnng är det i princip som orginal . Vid jämn gas hörs det inte alls. Precis som ett bra sportsystem skall vara. Jag rekommenderar dig att bara byta bakre dämpare först. Jag tycker absolut att ljudet räcker till. Jag har lyssnat på bilar med race ljuddämpare + soundrör och de låter märkbart mer i alla register. Var god att bruka sökfunktionen! Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.