AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
3.308

Ett knep för att ställa in camber-vinkeln på E30?

to
116
toffmeister
E87 130i -06
Tjenare.

Va på däckman och gjorde hjulinst. på bilen idag efter att ha bytt dämpare, fjädrar och styrstag.
Då han va klar så visade det sig att det enda som inte riktigt blev bra, eller snarare inte gick att justera, va cambervinkeln fram (inte bak för en gångs skull!!). Fick ett tips för hur man kan justera det dock, nämligen att borra upp hålen i motorummet som håller hela fjäderbenet, t.ex. att "utöka" hålen ca 5mm närmare framskärmen och 3mm på andra sidan, sen va det bara att sätta tillbaka fjäderbenet och hålla det så att det skruvas fast i utökningen av de gamla hålen.

Förstår ni vad jag menar?

Ivf, är detta någon mer hört och kanske t.o.m. testat?
xe
621
xelerator
325IM TIC -90
328IC -96
konstigt att cambervinkeln i fram inte blev bra o bak blev bra...

de går nämligen inte o ställa cambervinklarna bak på en E30 om man inte bygger om bakvagnen... dock ska det inte vara några problem i fram...

hur mycket har du sänkt bilen (utgår ifrån att du gjort det nu när du bytt dämpare o fjädrar o inte kört med orig. setup)..

to
116
toffmeister
E87 130i -06
Tyckte också det va konstigt att bak va såpass bra..

Den va sänkt innan också, exakt hur är ja inte säker på..
Just nu kör ja med en 40/40-sänkning som ja köpt från gerth.

Det går inte att ställa dem fram heller på min e30, det va därför jag fick det här tipset på hur man kunde justera det fram.
Det är ju ingen hemlighet att man kan göra så...

Det går ju som sagt inte att justera cambervinkel fram på en E30 som standard. Antingen så gör man ovala hål i tornet eller så köper/tillverkar man nya fjäderbenslagringar.

Man brukar kunna komma närmare -3.0 grader camber med originalfjädrar.
Med coiloverlösning blir fjädern mindre i diameter och man få mer camber...

För gatkörning är det dock inte så intressant kan jag tänka mig.

/Anton
to
116
toffmeister
E87 130i -06
Saken är ju att ja inte vill ha mer camber, vill inte att däcken ska slitas så otroligt snett.. :/
Cambervinkeln i sig ger inget snedslitage...
Det är i kombination med Toe-vinkel som det sliter.

Toe ställer man för att få stabilitet och instyrning som man vill. Camber för att få max grepp ur däckets slityta under kurvtagning.
Se det som en grov generalisering..
Rätt inställt får man en bil som beter sig som man önskar vid tex bankörning.
Funkar utmärkt för att ställa in bilen för gatan och den körstil man har.

Man bör veta vad man gör och varför samt vara medveten om att det kan medföra större behov av påfyllning av pengar på däckkontot.

Att sänkta E30 så ofta har snedslitna bakdäck beror på att dom får en mycket kraftig toe-in när man sänker dom..

/Anton
St
3.581
Stavros
E30 325i 4d -88
E39 540 man -98
Jo tack jag vet. Slet ut ett gäng däck med 5mm mönster i maj-august. Ca 1000 mil. Bittert som tusan! I vår blir det till att leta beg. däck igen.
För inte tusan lägger jag 4000kr på nya däck som ändå är slut efter sommaren.

to
116
toffmeister
E87 130i -06
Anton, där tror jag att du har fel. Om man har en någorlunda cambervinkel så innebär det att däcket mer eller mindre lutar, så bakifrån ser det ut så här // \\.
Givetvis innebär detta att man sliter mer på insidan däcken än på utsidan..
Att man har felaktig toe gör inte saken bättre.

Toffmeister: Negativ camber ger inte nämnvärt ökat säckslitage. Givetvis blir trycket på däcket högre längst in jämfört med längst ut. Jämför detta ökade tryck med att montera smalare däck. Smalare däck får också ett ökat tryck. Och smalare däck slits inte ut på nolltid.

Det som gör att bakdäcken slits ut i förtid på sänkta E30 beror på att toe-vinkeln ej är justerbar. Hjulen kommer få relativt kraftig toe in vilket sliter däcken på insidan. Att cambervinkeln minskar påverkar inte däckslitaget nämnvärt.

Ett misstag som många gummiverkstäder gör när de ska justera hjulvinklar på sänkta bilar är att inte ta hänsyn till länkarmarnas vinklar

Från fabrik pekar länkarmarna i regel nedåt sett från infästningen i karossen. Om bilen sänks kraftigt kommer det horisontella läget tangeras eller passeras på länkarmarna och de börjar istället peka uppåt. Denna geometriska förändring tillsammans med styrstagets infästning gör att toe-värdet blir tvärtom. Således måste kompensation för detta göras för att toe-värdet skall bli korrekt under färd, då bilen trycks ned mot marken och hjulen strävar mot toe-out.
NF
440
NFd
325im -87
Toe-in på bakdäcken sliter väl däcken på utsidan?
Eller är jag helt ute och cyklar?

Nisse
Toffmeister: Jag trodde aldrig något om mitt inlägg jag visste. Hade jag inte vetat säkert hade jag skrivit det eller skippat att posta. ;-)

NFd: Hur Toe-in på bakhjulen visas genom slitage beror på cambervinkeln.

/Anton
to
116
toffmeister
E87 130i -06
Anton, mycket möjligt :)
Tänkte snarare så att om 80% av insidan av däcket har kontakt med vägen samtidigt som 50% av utsidan har det så är det ju uppenbart att insidan slits mer?
Hmm ja om du har 120% av däcket ligger mot backen så kommer friktionen, greppet, öka markant. Det gör att däcket slits fortare... ;-) :-D

Jag förstår hur du menar. Men skillnaden blir inte så stor faktiskt..
Kanske att man kan utläsa en skillnad om du kör hela däckets livsläng på en rak linje utan att svänga..

Bjoerck har en bra jämförelse med smalare däck och ökat tryck osv.

/Anton
to
116
toffmeister
E87 130i -06
Anton, det är väl lite så ja hoppas också, att den lilla cambervinkeln jag har inte ska slita ut insidan alldeles för fort (ja har 1.15 resp 1.25 grader fram (+-10grader)).
Is
2.267
Isåkare
Lexus IS250.
Åter till ursprungsfrågan: Volvo har orginal ovala hål i fjäderbenstornen för att ställa camber, så det är bara att fila.

Med svetsad diff håller 5 mm mönster på en toksänkt E30 ca 10 varv á 45 sek på en konbana :(
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.