AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.243

Rost i dörrar, Goodwill garanti?

We
11
Webace
523i -99
Äger en fin välskött 523i -99, tyvärr har den börjat rosta i dörrarna närmare bestämt vid kittfalsen. Jag blev intresserad av hur andra E39:or såg ut. Jag har nu kollat ca: 30 bilar och alla har liknande rost i dörrarna. Inte ens BMW återförsäljarna verkade ha koll på omfattningen av problemet. Problemet verkar finnas på alla årsmodeller i varierande omfattning. Garantin säger 6 år inte en dag mer. Detta verkar konstigt då andra biltillverkare har åtgärdat liknande bilar upp till 10 år gamla. Är det någon som har hört att BMW åtgärdat liknande rostskador på sk. goodwill garanti?
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Min uppfattning är att BMW är generösare än många med att åtgärda rost t o m bilen är 6 år gammal men efter det så är det kalla handen. Hos andra märken har det ibland krävts att det ska vara genomrostat men det kräver inte BMW.

___
//Ulf
mi
525
mikren-6
Alpina B10 3.3 Touring -01
Nær ær din bil tillverkad, vilken månad? Med lite tur har du kvar rostskyddsgarantin. Efter att rostskyddsgarantin gått ut, så lær du inte få något ut v BMW, de verkar vara vældigt strikta på den punkten. Dæremot ær BMW mycket otroligt generøsa med sin garanti nær den fortfarande gæller. Tills skillnad från de flesta andra mærken som kræver genomrostning før att få ut något på garantin, eller mycket gnæll och hårda ord, så byter BMW ut delar redan vid minsta antydan till rost, utan något gnæll.

Ska bli intressant att se om BMW garantipolicy fortsætter att vara lika generøs nu nær garantitiden har førlængts. Det kan bli ganska dyrt før BMW i sådana fall...

Micke
We
11
Webace
523i -99
Tyvärr så är bilen levererad i februari 1999. Åtgärdar BMW rostskadorna inom garantitiden så vill jag tipsa alla härinne som äger en e39:a, kolla dörrarna innan det är för sent. Har ni rost, kontakta BMW och få det åtgärdat. Sedan tycker jag att det är dåligt att en välskött BMW som bara har några år på nacken ska rosta i dörrarna. Ett klart fabrikationsfel inget annat! En gissning är att skarven som kittfalsen täcker (två plåtar) rör sig med följden att lacken spricker och fukt tränger in. Ska eventuellt ta bilder och lägga in så alla får se vart rosten uppträder mest frekvent på kollade bilar. Sen borde det varnas för detta i begagnatguiden över e:39 på denna sajt.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Rost är ett ganska vanligt förekommande problem på alla E39or om du använder sökfunktionen så kan du nog läsa ett par dagar.
BMW har i de allra flesta fall varit väldigt tillsmötesgående vid endast små angrepp så länge garantin gällt.
E46 har en del liknande problem med rost pga lacksläpp mm.

///MVH Hasso
Länk
Före sommaren fick jag båda högerdörrarna utbytta på rostskyddsgarantin. Hösten innan även bakre vänsterdörren. På samtliga dörrar hade det bildats en bubbla på utsidan av dörren ca en cm från kanten. Alltså ungefär där falsen slutar på insidan. Det kan vara som Webace säger att lacken kanske spricker och fukt tränger in. Men det konstiga är att det syntes inget från falssidan. Är det inte så att ungefär där falsen slutar, dvs ca en cm in från kanten, även plåtarna möts på insidan av dörren? Att rostangreppet börjar från insidan av dörren!
Tilläggas är att jag under hösten tagit av alla dörrsidor och rostskyddat samtliga dörrar på insidan. Jag noterade då att på förardörren som inte är bytt, saknades all form av rostskydd. BMW verkar bara lita på förzinkningen...

/ninja
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.