AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
3.031

Hur mycket tål ett fälgkors?

Håller på att försöka byta hjullager på min vinter bil. Muttern som sitter gängad på drivaxeln är dragen bra hårt...
Har införskaffat passande sex-kants hylsa med 1/2" anslutning, samt även ett fälgkors med 1/2" anlutning. Fälgkorset står det "DIN 899" på antar att det är någon "kvalitets/hållfasthets norm". Har även skaffat ett ca 1.8m lång kraftigt stålrör som jag förlänger fälgkorset med så att säga...

Min fråga är hur mycket tål ett fälgkors egentligen? Har tagit i rätt bra men muttern sitter där den sitter...Vore ingen höjdare om fälgkorset smällde av, kan ju sluta riktigt illa....Eller det kanske är hylsan som ryker innan (32mm Kamasa, ej kraft)???

Dr
2.410
Dr Tinnitus
02 tii
740iL -99
Risken att du vrider sönder fälgkorset är stor, men det brukar inte smälla av utan bara vrida sig eller så släpper svetsen i korset sakta men säkert.

Skaffa/låna ett långt riktigt dragskaft för din hylsa. Har du möjlighet att värma muttern med gassvets så brukar det hjälpa eller i vissa fall vara enda lösningen.

Glöm inte att kolla så att muttern inte är vänstergängad, alltså skall lossas åt motsatt håll som vanligt, detta är vanligt på muttrar på förarsidan.

Dr Tinnitus
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Har dragit sönder fälgkors från Biltema. Svetsen släppte och man kunde verkligen se hur dåligt svetsen bränt in i materialet.

Jag använde skaftet till hyslnyckelsatsen förlängt med ett extra rör på ca 1m.
Sen är det bara ta i så mycket det går eller slå med en mindre slägga på skaftet.

På M3:an är det inga konstigheter med vänstergäng iallafall.

Lycka till!

Racerbilen: Länk
BjörnB: Ok...ska testa o ta i lite mer då...men man e ju rädd för att korset bara smäller av....Bilen i fråga är en VW....
Tycker att 1/2" T-handtag ser klenare ut än fälgkorset...Ska man kanske gå upp till 3/4"??

Visa användare
3.002
heltsonika
Aprilia Tuono -22
BMW 325i-M 2001
Använd fälgkors med ett eller två järnrör.

Tryck med foten på ena sidan och dra i den andra.

"Den fege dör tusentals gånger, den modige dör bara en".
jag förespråkar hellre dragskaft framför fälgkors...men korset borde ju klara det, använd förlängare på minst 1,5 m oavsett vilket verktyg du använder! har du svets kan du ju förstärka svetsen på korset om du nu skall bära dig riktigt jävligt åt :)

MVH
Johan K
cs
1.227
cstjawa
520IA 93
520IA 2000
Nja,har dragit av en 3,4 st fälgkors.Dom är inte så bra som man kan tro.

BMW e lag
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.