AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
5.046

Bmw 525 -91 Underkänd vid besiktning pga avgasvärden ,, hjälp!

lo
3
loket2000
BMW 525 -92
tjenare allihopa =)

Känns verkligen surt idag=(
Blev underkänd på besiktningen pga av avgasvärdena.

1. HC halt tomgång. för hög ---
HC 270 gränsvärde (100)

2.CO halt förhöjd tomgång , för hög ---
CO 2500 0,5 gränsvärde (0,3)

3.Lambda värde förhöjd tomgång , felaktigt
Lambda 1,07 gränsvärden (0,97-1,03)

var till bmw i luleå och lämna in den och enligt dom så var Lambdan Okej , men att båda katalysatorerna var sönder!!
Dom skulle ha 12000 för att byta ut dom....
Det var ju lite väl för mycket...
Själv undrar jag starkt om ens katalysatorerna är sönder...

Nån som kan hjälpa mig tyda värdena lr har några tips??
Bilen kanske inte var helt varmkörd före bes... och med lite "olja" i sig..... tyvärr bytte jag den idag efter bes... =///

Tyvärr så har jag dubbel kattar på min 525a och det finns inga såna på skroten bara "enkel" kattar....
Vad fan ska jag ta mig till ??
7500 kostade de billigaste pirat kattarna...

Tacksam för svar !!
Hade liknande värden hos förbesiktningen hos BMW på min M5 E34 tidigare...Co1=0.8, Co2=0.7 (om ja ej minns fel), Hc=300+, Lambda ca 1.05

I vart fall började jag med att byta lambdasond.
Var nyligen hos besiktningen o värden blev (med varmkörd motor, dock ej "tok-varm") Co1 = 0.0, Co2 = 0.1, Hc = 43, Lambda 1,03...
Godkända värden alltså...

Med andra ord: Byt lambdasonden först...Eller allra först kanske man borde byta olja,oljefilter,luftfilter o tändtsift....Sen varmköra rejält o hålla tummarna...

Lycka till

ch
76
chappy
120d -08
raka rör har billigare kattar
Länk
du behöver ju inte köpa 2stycken köp en stycket som klarar 4liters motor sen lite pyssel med svetsen
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
loket2000:

Om du ska köpa ny katalysator så köp en med metallkärna, Länk har en för 1800:- Länk Länk

Mvh
Ni
114
Nicke_lsn
325 xi touring -06
är det någon som har testat en universal lambda?

hade också höra lambda värden(1,15) och innan denna besiktning hittade jag ett 5 cm stort rosthål i avgassystemet som jag trodde var felet men fan heller..
Pe
24
Pepsen
530i Touring -01
universal lambdorna funkar bra. viktigt bara att kolla vad du har för anslutning. det finns uni lambdor med 1 - 4 st kablar. Jag köpte min på mekonomen. Blev senare tvungen att köpa katen med. Universal, lite pyssel och plock men det blev kanon. Lycka till.
Visa användare
ProPro-medlem
125
jonar-anders
E61 525i Touring 2004
Vill bara instämma med de åtgärder Dawwe föreslår först, d.v.s. byta olja, oljefilter, luftfilter och tändtsift och rejäl varmkörning. Det sänkte HC-värde på min bil från ca 100 till 50, och min lampa för Check Engine blinkar att allt är OK. Nu kanske inte det är tillräckligt för att sänka HC från 270 till under 100, men bilen går bättre och drar mindre bensin. Alltid en början.

BMW i Luleå kollade väl diagnostiken antar jag, så då ska väl alla givare vara OK, åtminstone i teorin, men med tanke på vad kattar kostar är det ju värt att prova att byta lambdasonden först.

Lycka till
/Anders

--- 15" och gula blinkers, för att jag törs ---
lo
3
loket2000
BMW 525 -92
tjenare igen,,

Köpte en kat från skroten ,, avgasvärderna blev perfekta..
Lambdavärdet förövrigt beror på hål i bakre ljuddämparen som jag ska fixa snart ,..

Mvh
dd
1.234
dd
535 88
530 93
520 89
volvo 740 85
hade problem med 520 91,alla värde var helt kass,bytte olja,alla värde perfekta utom lambdavärde som låg på ca 1,20,kopplade upp bilen,fick felvärde på massamät och sonden,köpte en piratsond och beg massamät,sen gick den igenom!

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.