AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.565

Slammrande ljud vid kallstart

Sida 1 av 2
Tjenare!
Jag startade upp min skönhet imorse och hörde till min förvåning ett högt slammrande ljud.. Oljan är nybytt till MOBIL1 5W/50. Vad kan detta vara som låter så illa? Jag har mina aningar på vanos enheten eftersom den har börjat ticka..

Kan jag lyfta på vanos "locket" och kolla hur det ser ut?

Är det någon annan som har en gissning på vad det är som håller på rasera min underbara bil?

P.S Jag har sökt efter liknande problem...

MVH Fredrik Mehlin
Det är föresten en BMW 320i 1995
Visa användare
2.480
Highway Star
BMW 523iA -98
BMW 520i Touring -98
Det är ju en fördel om du talar om vad du har för bil till en början .. :/
Visa användare
2.480
Highway Star
BMW 523iA -98
BMW 520i Touring -98
Det är ju en fördel om du talar om vad du har för bil till en början .. :/
Visa användare
2.480
Highway Star
BMW 523iA -98
BMW 520i Touring -98
Hmm du hann före..
Det är inte vanosen som slamrar det är ventillyftarna. Vad hade du frö olja i maskineriet innan bytet?
Dom som servade bilen sa Castrol Mangnatec gtx 5w/40, men det tror jag inte. för när jag bytte till det så slammrade bilen ännu mer..
Visa användare
2.480
Highway Star
BMW 523iA -98
BMW 520i Touring -98
Ju lägre viskosistet desto mer slamrande metalliska ljud. Svårt o säga direkt vad som är fel när jag inte lyssnat på motorn. Ibland kan det vara så enkelt att ventillyftarna kloggat igen pga alldeles för infrekventa oljebyten. I sånna fall hjälper ofta en Bilstein engine flush, eller för den avancerade en dieselsköljning av motorn. Det kan även vara så att några lyftare skadats och behöver därför bytas ut.

Alternativ 1 kostar ungefär 1.500:- inklusive olja.
Alternativ 2 kostar ungefär 5.000-10.000:-
Okej. Eller så öppnar jag toppen och kolla skicket? Går det att göra? Isåfall vad ska jag kolla efter? Hur ser jag att dom är slitna? Säg allt jag ska kika så öppnar jag och kikar, Om det inte flyger massa grejor åt alla håll :D
Hälge
Groovey: Med risk för att verka oförskämd, så avråder jag dig bestämt från att lyfta toppen själv, det kan "kosta multum" att återställa skadorna du själv åstadkommer. Det är ingen Puch Florida det handlar om :-)
Hälge
Tillägg: Det är med största sannolikhet vanosenheten som slammrar, tyvärr mkt vanligt, ett sätt att komma förbi problemet är att använda en något tjockare motorolja, tex 10W60. vilket rekommenderas just till vanosmotorer.
Vad kostar en beggad vanos enhet? Kan man byta den själv isåfall hur komplicerat är det?
10W/60 är ju inte så bra eftersom vi går mot kallare tider? Jag vill fixa problemet.. = Byta vanos enheten
Hälge
Att byta vanosenheten kostar allt från: 10.000 - 15.000:- dessutom låter det snart om den nya också. Har man vanos får man leva med rasslet. Eller pytsa i tjockare olja.
Aha. så jag ska ha ett helvetiskt slammrande när jag startar motorn?

Varför börjar den nya leva om snart?
Hälge
Konstruktionsmiss..Vanos = PROBLEM (Big problems)
Fr
26
Frema
525i e34 -95
530iAT e39 M-Sport -03
Jo VANOS är ju bra. Här i tyskland far man en utbytesvanosenhet för 300EUR tot ca 500 med arbete. jag har ocksa missljud men tror mer pa ventillyftare i mitt fall och ska nog aka till sverige o ta en bilstein flush, här finns det tyvärr inte än. flushen är säkert bra för annat än bara lyftarna kan jag tänka.
Okej :D Jo att vanos är bra det förstår jag. Men grejor kan ju börja krångla efter 23000mil. Men om man byter det själv här i sverige så kostar det max 5000kr? Det kan ju inte vara hälsosamt att låta ventilerna knacka sönder..

Vad tycker ni jag ska göra? Den låter som en skördetröska när jag startar den.. knackar som attan det smäller rakt ;/
Hälge
Byt till en tjockare motorolja, de oljorna du använt dig av tidigare, är tyvärr ÖKÄNDA för att vara just extrema knackoljor, både Magnatechen samt även blasket Mobil 1.

Vill du ej ta steget upp till TSW 10W60. så testa då istället tex: Valvoline syn-power 5W50. Den lär enl uppgift ha tystat många knackande motorer.
Men hur mår motorn av 10w60 PÅ VINTERN :D
Hälge
Tror ej att det är en vikositet att rekommendera till start i minusgrader..Under vinterhalvåret funkar det nog bättre med tex: 5W50
eller 0/50 om det finns :D. Vad irriterande. Vem ska man lyssna på?

Ska jag byta vanos eller ska jag byta motor till tex en 325 328 motor?

Besiktningen märker väl ingen skillnad? Eller gör dom det?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.