|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Hur mycket ska man skruva om de står i nederkant av tillåten höjd? Är det ett varv eller tio? |
|
|
Ett eller två varv skulle jag tro. Omöjligt att säga utan att ha kontrollplattan framför. FP |
|
| Någon som vet hur långt från en vägg man ska stå och hur högt ljusbilden då ska vara? Eller funkar det inte att göra det så ovetenskapligt? | |
|
Grundprincipen för halvljuset är att detta ska vinklas ned 1 procent eller alltså 10 centimeter per 10 meter. För den praktiskt lagde är det bara att följa anvisningarna nedan som jag "plankat", dvs översatt från utländskan: Om man inte har någon kommersiell utrustning för strålkastarinställning kan man göra så här: Belasta bilen normalt (3 personer, 20 kg i bakluckan och full tank) Ställ upp bilen på på ett fullständigt horisontalt underlag i rät vinkel till en på fem meters avstånd belägen vägg. Mät upp höjden hos strålkastarna från underlaget till glasets centrum och rita en horisontell linje på den höjden. Rita därefter en linje 5 centimeter under denna Rita en vertikal linje mitt för mitten på fordonet och mät upp avståndet till respektive strålkastarmitt från denna och markera dessa punkter noga. Separata helljusstrålkastare betyder fyra punkter sammanlagt. Justera en strålkastare i taget och täck över den andra. Halvljuset ska ligga horisontellt precis under den nedre linjen till vänster om den markerade punkten och stiga ca 15° till höger om denna. Helljuset ställs så att de lyser som starkast mitt i skärningspunkten för den övre linjen. Översättning av anvisning ur en gammal verkstadshandbok för BMW E30 |
|
|
En mera diskutabel åtgärd som emellertid gått igenom bilprovningen ett flertal gånger: Det har retat mig att de assymmetriska delarna av ljuskäglan visar upp två parallella uppvinklingar bredvid varandra. Ställ upp din bil, som ska ha korrekt inställda strålkastare innan detta, på en stor plan någon gång efter mörkrets inbrott så att du ser båda halvljuskäglorna tydligt. Vrid därefter strålkastaren på vänster sida så att dess ljuskägla (den assymmetriska delen) sammanfaller med den högras. Efter det att jag gjort det har jag aldrig fått någon helljusblink i ögat för att ha bländat med mina Xenon-halvljus, inte heller fått någon anmärkning för felställda halvljus på bilprovningen... Omställningen är inte många grader men du får bra ljus i högerkanten - och jag har inte kunnat se någon ljusförlust på vänsterkanten |
|
|
En beskrivning av höjdinställning av BMWs xenonstrålkastare: Car must be on "level" ground and 7,62 m from the surface you are shining the lights at. Gas tank should be toward the full end, and to be perfect you should have the car loaded to a normal load - including someone in the driver's seat. Measure the distance from the centre of the headlight to the ground. At the aiming wall you need to measure up the same distance and draw a mark at that height (note the surface must be perfectly flat between the car and the reflecting wall - otherwise you will have to stretch a level string from the centre of the headlight to the wall to make that mark. The marks should be dead straight in front of each headlight. Now draw another mark 52mm down from the other line. That is the aiming line - the point where the light starts to angle up ( __/ ) should be right on this line. The adjustment range is +/- 33mm. ----------------- Now to actually aim the lights. Turn on the low beam xenons, and wait about 1 minute (they do a calibration run which takes about 30 seconds to complete.) The use the adjustment knobs to get the cut-off line (boarder line between the light and dark areas) on that aiming line on the wall, as described above. It helps to cover one lamp while you do the other. Both lamps should line up so that you do not get overlapping double shadow lines on the road. That's it! For interest sake the headlights adjust themselves according to the sensors on the suspension. They do this periodically about every 30 seconds, or They do it constantly while you have your foot on the brakes, or when there is significant acceleration or deceleration. Mvh, Steaman |
|
|
Steaman: Är du säker på att den anvisning du plockat fram gäller i Europa? Måtten 7,62 cm (300 tum = 25 fot) och 52 mm ger en annan vinkel, flackare än den som jag angav, och med 33 mm tolerans hamnar ljusgränsen bara 19 mm från horisontallinjen. Om 1 procentregeln fortfarande gäller, vilket jag är rätt ävertygad om, skulle ljusgränsen ligga 7,62 cm under... Enligt EU:s bestämmelser ska ljus-mörkergränsen ligga 25 cm under horisontalinjen på ett avstånd från "väggen" av 25 meter. Se Länk eller europa.eu.int/eur-lex/lex/LexUriServ/ LexUriServ.do?uri=OJ:L:2001:131:0001:0045:SV:PDF Några specialregler för Xenonljus lär inte finnas. |
|
|
Han far utgått från mått i tum men det spelar ingen roll då det är förhjållandet mellan måtten som är intressant. Jag använde själv metoden då jag monterade faceliften på min 540. Mvh, Steaman |
|
| 7,62 meter skulle det ju vara, men jag måste betona att amerikanarna har andra halvljusregler än vi har. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.