AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
2.804

Varför dölja regplåten?

Sida 2 av 2
lier jag har bott där till för ca 8 månader sen då jag flyttade söderut
Seriösa spekulanter kan säkert ta sig 2 min för att ringa och ta reda
på regnr alt antal ägare osv direkt.
Skyltar man tex med bilbioutrustning , dyr stereo eller ovanligt
påkostade fälgar så är det ju ett smidigt sätt att hjälpa busarna på traven
om man har med sitt regnr i annons......

Däremot dolt regnr i kombination med annonsör som heter "Bmw",
bristfällig info om bilen i annonsen , kontantkortsnr..... Då kanske
jag drar åt mig öronen.
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Finns inget rätt och fel i denna fråga.

Beror lite på vad man prioriterar:
-Största möjliga chans att sälja bilen.
eller
-Minimera risken för stöld.

Lika lätt för tjuven som för en potentiell köpare att ringa och fråga efter reg. nummret. Alltså är inte skillnaden speciellt avgörande.

Personligen döljer jag inte reg.nummret i annonser. Min taktik när jag säljer bilar är att vara så öppen och ärlig som möjligt. Reg. nummer, fullständigt namn, telefon till mobil och hem samt mailadress.
Likaså beskriver jag skicket på bilen sån ärligt som möjligt för att slippa tråkiga diskussioner på plats.

Därmed menar jag inte att alla som döljer reg. nummret skulle vara oseriösa, långt ifrån. Men jag tror omvänt att oseriösa döljer nummret oftare än vad ärliga säljare gör. Det finns fler anledningar än stöldrisk att dölja nummret.

Racerbilen: Länk
Visa användare
183
lier
320ia -94
Jag håller med Wadstedt79 ingen reg plåt inget namn på försäljaren mm då ids man inte ens ringa hur fin bilen en må vara.
Då känns det riktigt oseriöst.
FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
Jag anser att det är många gånger av psykologiska perspektiv, jag kopplar direkt likheten med att inte vilja ha sitt namn i telefonkatalogen som att inte vilja ha skylten på bilen när man säljer den. För visst är man knappast oseriös om man inte vill stå med i katalogen? Visst är det förmodligen större chans till en oseriös säljare då skylten saknas, har man skulder på bilen mm mm så skyltar man knappast med det. Jag anser fortfarande att desto fler bilder och information om bilen säljaren lämnar desto seriösare är bilen i fråga, orkar man lägga in bilder och text så orkar man förmodligen också att sköta, serva bilen också. Nu finns det kanske en "klick" som säljer oseriösa bilar på detta sättet också, men bild, text om fordonet säger mer än om en regplåt saknas är min uppfattning.
parolof
om man ställer antalet annonserade bilar mot hur många som bevisligen stulits eller dylikt p.g.a att reg plåten varit synlig så tror jag det inte räcker med promille om ens det. se den här annonsen t.ex Länk varför täcka över skylten på den???????? trams...
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
lier, antag att du söker en e39 523i alt 528i -97-00. Ska du då ringa på alla annonser för att hitta rätt bil?

Knappast. Alltså måste du grovsålla på nåt snabbt och enkelt sätt. Ofta får man en känsla för bilen och säljaren redan av annonsen. Denna känsla kanske ofta är felaktig men du kan inte ringa på alla bilar för att stämma av detta.

Enbart dolt reg.nummer får inte mig att backa. Inte heller enstaka stavfel. Inte heller avsaknad av riktigt namn (på blocket). Men blir det för många av dessa kan det få mig att inte ens ringa och undersöka bilen närmare om det gäller en vanlig modell.

Detta får man väga mot ökat stöldrisk då man utelämnar viss info.

Söker man tex en Alpina B8 kan man givetvis inte sålla på samma sätt, här får man nog ringa och kolla upp samtliga som blir till salu.

Jag säger inte att ni gör fel som på goda grunder döljer reg. nummret . Men jag blir lite irriterad när man blir klassad som oseriös köpare för att man inte ringer på alla anonser.

Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

För ett tag sedan såg jag en rostig Open Kadett -91 annoserad för 17.000kr med dolt regnr. Gissar att många döljer sina regnr bara för att dom ser att det görs i andra annoser...På samma sätt är det säkert många som lägger inte annonser med namn som BMW, Passat, Touring, etc. utan att ha en aning om att det av många uppfattas som oseriöst och att dom faktiskt tappar många intressenter.

Personligen så ringer jag på en bil som har dolda skyltar om jag är intresserad och om annonsen i övrigt verkar seriös. Däremot så hoppas jag oftast annonser som är inlagda av BMW, Touring, mm om det gäller nyimporterade BMW då dessa i många fall rör sig om bilar som inte håller vad dom lovar.

___
//Ulf
Visa användare
1.189
t80196
328 Xdrive 2013

E30 320i -89 Cab

Om man är så rädd att visa regnumret i en annons, hur klarar man sig då att visa det ute i trafiken?

Dom eventuella tjuvar man är så rädd för kan ju stå och skriva upp numret längs med gatan jag kör.....

Mats
BMW CS #5847
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
t80196.

Om du tänker stjäla en styrenhet till en BMW 750i så är det smidigare att leta upp en till salu på internet inom sitt område än att ställa sig vid en gatukorsning och vänta.

Men å andra sidan, är nummret dolt i annonsen så ringer man ju bara och spelar spekulant och frågar efter reg. nummret eller kollar upp adressen som är kopplat till telefonnummret.

t80196

Du kanske inte ser på gatan om en bil har stereo/dvd utrustning
för väldigt mycket pengar monterat. Sätter man däremot ut en annons
på samma bil så framhäver man ju säkert vilken bra/dyr stereoutrustning som sitter i bilen.

För en tjuv på jakt efter en riktigt exklusiv bilsteroanläggning är det ju
mycket lättare att leta potentiella "bryt" på blocket än att springa omkring på parkeringar och titta in i bilar.

Har dock mindre förståelse för folk som gömmer skylten när det varken gäller en dyr bil, inga speciella fälgar eller stereo. Vad är vitsen då?
Har ju svårt att tro att nån sticker iväg och stjäl en E-34 för 30" med 15" plåtfälgar och blaupunktbandare som är 15 år.....

En fråga till er som stör er på dolda skyltar oavsett anledning.
Är det lika illa med en bild tagen fr sidan där regnumret inte heller syns eller är det bara medvetet bortraderade skyltar som stör?
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Wadstedt79, Jag stör mig inte på dolda plåtar det bara minskar mitt intresse nån promille för just den bilen.

På tex AP har en seriös annons bilder från alla håll.

Annonserar man på blocket kan det vara ett knep att fota från sidan, då ser det åtminstone inte ut som man medvetet dolt nåt.

Visa användare
1.189
t80196
328 Xdrive 2013

E30 320i -89 Cab

När jag kollar på bil vill jag kunna titta i bilregistret INNAN jag ringer säljaren, dels för att slippa ringa på bilar som är importerade för en vecka sen eller har körförbud, dels för att få ett grepp om säljarens ärlighet och seriositet när man frågar om historiken på bilen.....

Därför ringer jag bara på bilar där regnumret syns.

Dessutom, i hur många fall har det kunnat konstateras att en tjuv har spanat på nätet och sen letat upp bilen för att stjäla hela eller delar av den. Det förutsätter ju att man lyckats haffa tjuven och han också har berättat om tillvägagångssättet.

Mats
BMW CS #5847
Mats

Hmm kan bara svara för mig själv och jag brukar skriva att mina bilar är svenksålda, antal ägare, första registreringsdatum mm mm.
Vill nån ha reg nr för att få verifierat det som står i annonsen så går det också bra.

Jag som säljare har lite svårt att ta "seriösa" köpare på allvar om det på en bil för 150-200" är för jobbigt att ringa ett samtal och fråga mig om regnr osv.

Det låter på dig som du oftast hittar väldigt många objekt som verkar intressanta när du letar bil. Jag själv brukar inte ha samma tur utan hittar i bästa fall ett par tre intressanta objekt som jag sedan tar mig tid att ringa och ta reda på mer info om.

Det kommer säkert alltid diskuteras huruvida det är rätt eller fel att dölja regnr och bägge sidor verkar ju stenhårda på att just de har rätt.
Är det sen så att nån som är ute efter en precis sån bil som jag har och struntar i att ringa/maila pga att inte skylten syns i annonsen så får det väl vara så. Har alltid lyckats sälja mina bilar även med regnr dolt.
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Som jag skrev tidigare "Finns inget rätt eller fel"
Jag har förståelse för att man döljer plåten även om jag personligen tycker fördelarna att visa nummret överväger.

Du har alltid lyckats sälja dina bilar och jag som ofta kör med synlig plåt har aldrig fått bilen eller delar av den stulen alltså funkar båda delarna kanske vi kan vara överrens om?

Absolut!
Visa användare
1.189
t80196
328 Xdrive 2013

E30 320i -89 Cab

Wadstedt & Björn:

OK, känns som om det inte finns så mycket att tillägga i detta ämne.

Mats
BMW CS #5847
Visa användare
183
lier
320ia -94
Hjälp vilka heta disskutioner det blev bara av att fråga. Det var inte min mening att uppröra folk. Hur som helst så finns det nog själ för var och en enskild individ att dölja eller ej.
Visa användare
371
Sharifhan
528iM E39 -00
520i E39 -98
Jag blev av med fälgar en gång bara pga visat regnr. Jag bodde i ett studentområde då och där fanns absolut ingenting för tjuvar att göra annars, så det var garanterat ett beställningsjobb.

Och originallarmet är ju värdelös när det gäller fälgstölder, det saknas ju stöttsensor...jag slapp i alla fall självrisken, pga ett "godkänt larm", helt sjukt...

BMW 4EVER
Bilen: Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.