AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.232

Spel i ratten på en e34 520

Ma
3
Manks1981
320 e46 limo -01
520 e34 -89
Hej jag behöver hjälp med min e34:a 520 -89:a.

Det är så här när jag rattar ratten åt höger eller vänster så är det ett spel på någon cm innan den svarar.

vad kan man göra för att åtgärda detta?

Visa användare
279
norda
540iA -93
hej då har vi samma fel du och jag!!

//norda
Även jag har samma problem.

Någon som vet en lösning?
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Tja...Kontrollera att allt från styrväxeln till styrarmen först och främst är åtdraget som det ska+inga glapp i styrlederna etc. etc.Dvs kontrollera att allt är åtdraget i framvagn som härrör till styrningen + att allt i ledväg också är ok.
Även´muttern som sitter på själva styraxeln kontrolleras först innan justering på styrväxeln..Man kommer åt den(muttern) från kupén.
Troligt fel tycker jag att det låter som det här med lös mutter..KOLLA detta först!!

Sedan så återstår väl att justera styrväxeln>>>OBS! Inget man bara drar åt "lite hur som helst", utan man bör veta vad mnan håller på med vid dylikt ingrepp..Lämna till en verkstad som begriper sig på detta tycker jag iaf..

Går inte det att justera pga totalt utsliten styrväxel eller att någon annan redan "gjort vad man kunnat" där så blir det kanske till att köpa ny styrväxel,i "värsta fall".

Mvh Janne.
Visa användare
279
norda
540iA -93
har du nåt mektips på denna opration så att man kan se hur det ser ut!

//norda
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Finns på någon sida där "hela operationen" beskrivs....Tror den beskrivningen fanns någonstans på >>Länk
Mvh Janne.
Ba
1.367
Baader
BMWlös sen -08

finns massor att läsa om detta på forumet om du söker. fick hjälp att dra åt min styrväxel i helgen och den vart som ny. lite krånligare på min med v8
Ma
3
Manks1981
320 e46 limo -01
520 e34 -89
Hur gjorde du när du fixade det då?

Jag har läst den där länken men jag fattar ingenting:)
Ba
1.367
Baader
BMWlös sen -08

har du läst den här? Länk
jo
898
jonaz_6
M3 cab-08
hissa först upp bilen så framhjulen är i luften.
lossa sen på låsmuttern (har för mig det är 17mm nyckel till den)på styrsnäckan.
när du har lossat lite på låsmuttern så kan du justera på justerskruven som sitter inuti låsmuttern.
detta görs med en passande skruvmejsel.
skruva in justerskruven en liten bit i taget, typ 1/4 varv.
gå å känn på ratten efter varje gång du skruvat en bit så den inte börjar gå trögt, för då har du skruvat för mycket å får skruva ut den igen.
när du har justerat den till läget precis innan ratten börjar gå trögt så är det bara att dra åt låsmuttern å sen är det klart
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.