|
|
|
|---|---|
|
Jag äger en 523i '96 som redan efter ca.3år började rosta. Rosten visade sig vid skyltbelysningen samt innanför tanklocket. Nu har 5år gått och rostskyddsgarantin är på väg att ta slut. BMW säger att de åtgärdar rosten vid tanklocket genom att kapa sönder min fina bil och byta ut hela bakskärmen!!! Jag är väldigt skeptisk mot kapning som kan medföra mängder av skönhetsfel och nya rostpunkter. Samtidigt vet jag inte hur bra det blir i långa loppet om man lagar rosten lokalt. Ska jag låta de kapa eller ska jag åtgärda rosten lokalt? Känner någon en bra plåtverkstad och lackerare som skulle utföra jobbet som om det vore deras ögonsten? Finns det andra alternativ? Tacksam för alla idéer och synpunkter. En väldigt besviken BMW- ägare. | |
|
Jag har samma problem med min 540:a 97-a. Rost innanför tanklocket! Tvättade bilen innan jag ställde av den för vintern och tre fyra veckor efter att jag hade ställt in den i garaget hittade jag vatten innanför locket. Jag är inte säker på vad man ska göra åt saken men jag hoppas att garantierna gäller även för importerade bilar |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Detta är igentligen rent för j-vligt en bil som kostar upp mot en halv mille och över ny och rostar på några år, retat mej på tanklocket så klart, men vaxar där också. Min gamla fina Volvo 740-87 stod ute i ur o skur (Murklan stod i garaget) i 7år -93-00 utan en enda rostfläck väl skött, men kanske inte lika bra som ni tidigare BMW -ägare och en sådan bil koster bara en spottstyver i jämnförelse. MB190E-88 är inte heller angripen av några stora rostfläckar några mindre stenskott och den sköts inte mer än en vanlig bruksbil. Sånt här retar mej en hel del.Det är ju ett typiskt japanproblem det här egentligen och det borde BMW var för goda att hålla sig ifrån eller hur? Har åtgätdet den första lilla pepplan men det var nummerplåtshållaren som skavt bort färgen på en liten fläck så det var ju naturligt, men konstruerade rostproblem ska inte finnas på en så fin bil. MVH Hasso |
|
Är det någon E39 ägare som erbjudits någon "ombyggnation" av detta ställe(gropen i locket)av BMW. Eller säger de bara att dem byter ut hela skärmen el. dyl... Jag menar t.ex. dräneringsslangar eller annan lösning? Det är ju en undermålig konstruktion!!!!!! Mvh Janne. |
|
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Jag har haft funderingar på en dränering, men är man noga och inte glömmar att torka där också så kan kanske jag åtminstone klara mej, de flesta bilar brukar ju ha någon typ av dränering vid tanklocket när de är konstruerade på detta sätt. jag stod som ett frågetecken när jag upptäckte detta första gången och började leta efter en igentäppt dränering. Självklart en undermåligkonstruktion men den perfekta bilen finns nog inte hur mycket de än kostar, och det finns ju så mycket mer positvt med BMW än med andra bilar eller fortskaffningsmedel. MVH Hasso |
|
Hasso! Jo visst är BMW härliga bilar totalt sett,men en lösning på detta problem borde någon ha blivit erbjuden tycker jag iaf... Mvh Janne. |
|
Håller självklart med dej, men en snigel i ögat på konstruktörerna skulle inte skada.Undrar vad de som jobbar på BMW tänker, de som kör själva förstås. MVH Hasso |
zr |
alltså,ett bakskärmsbyte blir alltid sämre än orginal de e väl klart men de kan bli j..ligt bra om man gör de seriöst använder riktig punktsvetts,primer å en massa hålrumsvax. jobbar själv som bilplåtslagare och har sett bilar som ja själv bytt bakskärmar på,tre år efter rep,finns inte en tendens till rost!!!!!!!!!!!! |
|
Har just fått igen min 523ia från lackverkstad, ny motorhuv och baklucka. Fotograferade rostangreppen med min dig.kamera skickade in till lokal BMW handlare, detta gjorde jag i nov. 01. Dagarna före jul fick jag tfn samtal från verk.chefen som sa " jag har en julklapp till dig " BMW tog hela biten ny huv och ny bagalucka, jo jag tackar. Fick betala ca 1000 kronor själv för vissa delar som behövdes i samband lackjobbet, lister,emblem mm. Det är mycket känt av BMW att bakluckan på E-39:an och i viss mån motorhuv, just motorhuv var E-46ans problem. BMW kostar om man vill ligga på topp, men ibland ställer BMW upp till 100%, det är min erfarenhet av min handlare. NoFear <¤¤00¤¤> |
|
bratten |
Även känt att tidiga E-36 hade problem med bagageluckan och byttes ut så länge du inte hade vart där och kladdat själv.Good will reparation. |
|
Problemet med rost vid tankpåfyllnigen beror på att tre plåtar ligger om varandra (bakskärm, tankpåyllnigen och innerskärmen) och där med skappar kondens. så dränering uppifrån löser inte problemet.Detta kommer att bli ett stort problem för den enskilde om det ej åtgärdas i tid. BMW är väl medvetna om detta och ställer upp mycket bra vad det gäller att bedöma ev. åtg. på rostskyddsgarantin, minsta lilla tendens till rost och det erbjuder sig att ta tag i detta. De byter endast bakskärm om rostangreppet satt sig i bakskärmsplåten, dock åker man nästan alltid på omlack eftersom de skadra lacken när de öppnar upp vid tankpåfyllingsplåten. De åtgärdar import bilar om det finns en servicebok som är korrekt och alla servicar gjorda. |
|
leksa |
Kan bara hålla med om att i det här avseendet ställer BMW verkligen upp... jag får förardörr utbytt första veckan i april, har även begärt bedömning om åtgärd för tanklucka eländet. I mitt fall finns det små bubblor under lacken där , ingen ytrost ännu, däremot så lossnade stora flisor av ytlack tillsammans med grundlacken nedre delen och under låset insidan av förardörren. Var lite skärrad när jag skulle visa upp detta, men är alla servicen utförda och det går att göra bedömning om skadan, så var det inga problem ! Heders åt BMW, so far so good, åtminstone Hälsningar Leksa |
|
Hej jag har samma problem med min bmw,rost vid tankluckan. Vad kan man göra åt detta själv? kommer det inifrån eller? |
|
| Passade på att kolla detta efter att ha läst på denna tråd, japp samma problem är på G på min, vad göra enklast? | |
|
Hej! Besök närmaste BMW-handlare om bilen är yngre än sex år fr.o.m. leveransdatum + har en korrekt ifylld servicebok. Då blir du säkert väl bemött. Lycka till! |
|
J.B |
Spelar det någon roll om det har varit fler ägare än 1 på bilen ? , får man hjälp även om man är 2-e eller 3-e ägare av bilen också ? J.B |
| Antalet ägare spelar ingen roll om garantin gäller och service boken är korrekt och ifylld. | |
|
Men kan man inte göra ngt i förebyggande syfte? typ lägga ett extra klarlacks lager där inne? (Pratar om tanklucks-problemet) har inga symptom änn! Eller blir det bara värre om man är där och kladdar? //Calle |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.