|
|
|
|---|---|
|
Håller som bäst på att byta bussningar mm till drivlinan...Har bytt hardyskivan, bakaxelns gummiupphängning inkl rengöring av bakaxelns kåpa/luftningshål står på tur den 29/9... Växellådsbussningarna ser dock enkla ut o byta...Eller? De e väl bara o stötta lådan,bort med balken o dit me de 2 nya bussningarna?Eller? Tips på fler bussningar som kan bytas i drivlinan? Resilent-blocken e bytta rätt nyligen. Tackar:-) | |
|
Övriga "service åtgärder" i förebyggande syfte blir byte av vattenpump och termostat,byte bromsvätska..Detta skall jag göra själv under avställningen har ja tänkt... Remmar mm e bytta nyligen,samtliga oljortändtsift,filter mm är bytta nyligen.Bromsbelägg nybytta o skivorna är friska... Något mer att "serva"? Vad tror panelen förresten om värdet på en felfri vattenpump till M5 E34? En femhundring i bästa fall? |
|
| Varför byta ut en felfri vattenpump? | |
|
Varför INTE?Vet inte när den byttes sist, o den lär inte hålla för alltid... Finns så klart inga garantier att den nya vattenpumpen ej går sönder "i förtid" iofs men risken för ett haveri borde vara mindre.... Har även för mig att jag läst nånstans att det rekommenderas att man byter vattenpump ca var 8-10000:e mil, oavsett om den låter eller ej... Jag tror att M5Toureg kan förklara bättre... |
|
|
vevaxel? Z MMM Coupe |
|
|
Anders Olsson: Ja antar att du skämtar:-))) |
|
|
Hej, Ibland kan det kännas skönt att byta ut saker i förebyggande syfte det tycker jag också, men vattepumpen??? Förresten, låter vattenpumpen innan den ger upp? Om så är fallet så kan du ju alltid vänta tills den börjar låta och sedan byta den. Det är ju lite som att byta framskärmarna var 10:e år bara för att de "brukar" börja rosta efter ca. 13 år:-)))) OK inte riktigt men du förstår vad jag menar. Men självklart så ska du göra som du själv vill, men ett litet tips bara. Du behöver inte oroa dig för att du inte kommer få byta delar på bilen, bara lugn du kommer få byta massvis med delar vad det lider. Så spara gärna pengar till dessa tillfällena istället för att byta friska delar. mvh/Flisan |
|
|
Flisan: En vattenpump kan ge upp utan förvarning, oftast med oljud som följd i mer otursamma fall "skär" den nästan med en gång...Du kan alltså inte köra vidare utan blir ståendes...Inte SÅ kul om en S38-motor skulle koka pga en falerande vattenpump... Så den egentliga anledning till dessa byten e mer att jag skall veta/känna att jag gjort de ja kan för att inte "råka illa ut"....Gör jag det ändå så är det maximal otur...Visst kan motorn rasa men den dagen den sorgen... Sen TROR jag att bussningar mm till drivlina slits rätt hårt på motorstarkare bilar...En sliten/defekt bussning kan i längden ge upphov till andra/dyrare fel...Tex att bakaxelns gummi-upphängning "vrids" sönder under kraftig accleration...Diffen åker ju i backen med allt va det kan innebära... Har faktiskt redan bytt sk "friska" delar, tex lambdasonden som enligt BMW's dator var "frisk"...Tydligen var den inte det för med den nya är avgasvärdena korrekta...Vattenpumpen exempelvis är mig veterligen felfri men jag har ingen anning om hur långt den gått...o skall man byta kylarvätska så kan man lika gärna ta pumpen oxå, iaf i mitt fall då jag ej vet om/när den bytts tidigare... Skulle du tillämpa ditt resonemang på tex tändstift? Dvs bilen går ju allt som oftast som den skall när man byter tändstiften vid inspektionerna...ändå byter man de... |
|
|
Helt riktigt, det är mycket trist att bli stående någonstans. Men saker som oljor/vätskor, stift, filter och andra liknande saker finns det serviceinterval på av en anledning. Vattenpump, kamkedja, bussningar o dyl. finns inga fasta interval på utan man utgår från att man byter dem vid behov. Behovet brukar styras av att man hör ett oljud av något slag. Om inget oljud uppstår utan delen bara går sönder så blir man ståendes utmed vägen(mycket trist). Detta sker dock väldigt sällan, typ 1 gång på 10 år och är inte värt tiotusentals kronor att förebygga enligt mig. Nu säger jag inte att en vattenpump kostar 10000:- utan se nästa rad. Med detta resonemang så skulle man få byta en sjuhelvetes massa delar såsom bränslepump, generator, vattenpump långt innan de "kan" gå sönder för att vara säker. Detta blir mycket dyrt, man kanske till och med hinner sälja bilen innan de egentligen skulle gått sönder och vad har man då för nytta av de nya delarna, inte ett dugg, man får ju inget extra för bilen bara för den har en ny vattenpump eftersom kunden som köper den förväntar sig att den ska fungera. Men som sagt, du ska göra precis som själv känner, känns det bra för dig så ska du inte lyssna på mig. Jag bara diskuterar lite med dig:-))) mvh/Flisan |
|
|
Flisan: Jo ja fattar hur du menar:-). O nej, ja tänker inte byta allt som kan tänkas gå sönder utan "bara" de delar som är "kända" för att ge upp....O vattenpumpen hör till de definitivt...:-( Alltid kul me lite diskussioner:-) |
|
|
På min Ådi var vattenpumpen helt tyst innan den skar ihop helt och hållet. Då hade bilen gått 18500 mil och pumpen var aldrig bytt. Hade en 2.6 V6'a mvh PG |
|
|
pgr69: Lite skillnad på konstruktion mellan Audin och Bmw. På Audin drivs vattenpumpen av kamremmen och belastas därmed hårdare. Vanligtvis brukar man då rekommendera ett vattenpumpsbyte i samband med kamremsbytet. Följderna kan ju bli lite dyrbarare på Audin, men det vet du väl redan ;-) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.