AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.307

Kylarvattnet försvinner i snabb takt, vad är fel? (e30 318is)

Visa användare
2.093
Andersson_CSI
ALPINA D3 Biturbo Touring Allrad
Min bil har nu under en tid gjort av med på tok för mycket kylarvatten.

Jag har rätt nivå i exp. behållaren när jag startar men när man stannar bilen så pysser det och har sig ur ventilen precis intill kylarlocket.
När man sen öppnar så finns det bara ytterst lite vatten i botten av exp. behållaren.
Man får alltså fylla på en bra bit över 1 liter vatten efter varje gång man har kört ett tag.

Jag har inga som helst antydningar till vit "gegga" varken på oljestickan eller på insidan av oljepåfyllningslocket och bilen går utmärkt i övrigt.
Jag kan själv inte hitta någon läcka.

Tacksam för svar, Vore skönt om det var något enkelt fel så jag slipper lämna in bilen.

/Fredrik

"Pengar gör ingen lycklig men jag gråter hellre i en BMW än på bussen."
Ryker bilen mycekt när du kör? Mer avgasser än vanligt?
Kan vara luft i systemet också. Se till att lufta det ordentligt.

En provtryckning av kylsystemet kostar inte många kronor och tar inte lång tid. Det ger ett svar som vad som läcker direkt.

Annars kan du kika i denna tråd. Länk
Känner du igen symptomen?

/Anton
Visa användare
2.093
Andersson_CSI
Anton:
Inte mer avgaser/rök än vad det brukar vara. Jag får nog försöka mig på en luftning.
symptomen känns lite långt borta. Eftersom jag inte ser var det läcker.

/Fredrik

Hälge
Pyser det i expansionskärlet så kokar motorn, då vill det till att ha dundertur, så ej toppen spruckit sönder. Just BMW är extremt känsliga mot för hög värmeutveckling i toppen. En kokande BMW motor stänger man OMGÅENDE av eller bogserar från platsen. i värsta fall kostar rep omkring 10.000:-
Byt ventilen på expansionskärlet så kommer det säkert att fixa sig. Hade det felet själv.
Visa användare
2.093
Andersson_CSI
här är det brett sprida bud, Allt från att toppen har spruckit till att det löser sig med byte av en liten ventil:)

Har självklart tänkt tanken att kan ha spruckigt men magkänslan säger att det inte är så, men vad vet jag, Får helt enkelt lämna in den verkar det som och hoppas på det bästa.

/Fredrik

Hälge
Vad visade motorns tempmätare, just när det pyste som värst i expansionkärlet. Stod den i botten på rött? Hällde du i kallt vatten i en kokande motor ?
Läs tråden: "3,5 liter, coca-cola, Östermalm"

Kanske det kan finns hjälp där... ´Handlar ju också om just detta

Skriv på för sänkt bensinpris!!!! www.bensinskatteuppror.se/
Visa användare
2.093
Andersson_CSI
mätaren stod runt mitten dvs normalt.

/Fredrik

Ac
383
Acous
e21 318i -82
min bil kokar hela tiden...det verkar inte bra men den rullar ju??
Am
292
Amplify
325i Touring -89
320i -86
Byt den där ventilen. Låter som den läcker.

Lär inte vara motorn som kokat om du förklarat på rätt sätt.
Hej den där ventilen som du sa att det pyser ifrån ser du inte om det har tryckts ut någonting där???för om bilen skulle ta en liter vatten på en runda och det skulle ha varit en spricka i toppen så tycker man ju att den borde gått väldigt illa.. så mycket vatten kan ju inte passera utan att det skulle störa motorgången tycker jag

Bimmer
Visa användare
88
claeswallin
Bmw 323i -85
Hade ungefär samma problem på min bil. Jag fick fylla på så höll det i ca 20-30 mil sen rann det mesta ut igen. Men nu verkar det ha upphört.. konstigt nog. Mvh Claes

*Lärling
Never before has one car done so much for so many, thank god for e30
Hälge
Andersson_CSI: Har du kollat så tempmätaren samt dess givare verkligen fungerar? Om motorn tex saknar: 2-3L kylarevatten, så bör tempmätaren ganska omgående gå upp på rött = VARNING STÄNG AV.
Helt övertygad om att det är plastventilen. Är absolut värt att prova iallafall, den kostar bara 40-50pix om jag inte minns fel.
gu
339
gunnarh
320iA -99
225xe -19
Ventilen? menar du locket till expansionskärlet, antar jag. Gillra i så fall upp en flaska bredvid expansionskärlet och stoppa slangen från expansionskärlet i den - den slangen som leder bort överskottet när trycklocket öppnar menar jag. Om den blir full vet du vart vattnet tar vägen... Då är nästa problem hur tryckuppbyggnaden i motorn sker som leder till att vattnet trycks ut... Är det gaser som kommer från förbränningsrummen genom en spricka i toppen eller skev topp, eller topplockspackningen förstås. Om vattenpumpen fungerar dåligt eller termostatfläkten kan du också råka ut för överhettning/gasbildning i toppens kylkanaler - och då är du på väg utför...
Ci
531
CiM
325ciM-04
andersson:
vattnet pumpas runt med vatten pumpen(f-n vad smart jag är, haha)
ju högre varv dessto mera tryck. fyll behållaren till normal, och be en vän gasa lite grann, då blir det mera tryck, å då ser du var läckan sitter. slår vad att det sitter i nåt slang.
Visa användare
2.093
Andersson_CSI
Tack för alla tips.
Den 12 okt. ska bilen in till per larsson i huddinge för lite fix och då ska han även titta på kylaren så då får vi veta vad som är fel. Återkommer med svar när allt är klart.

/Fredrik

Visa användare
2.093
Andersson_CSI
Lite sömn sen bär det av till verkstaden. Ska bli intressant att se vad som är fel. Hoppas att det inte blir ett alltför stort hål i börsen...:)

/Fredrik

MD
1.925
MD
BMW Sports Tourer
Återkom och berätta vad det var!
Visa användare
2.093
Andersson_CSI
Sådärja, Nu är jag och bilen åter hemma. Felet var precis som Emma-Maria var först med att nämna ventilen på expansionskärlet. Systemet är också provtryckt och det finns inga andra läckor/sprickor vilket känns skönt.

/Fredrik

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.