AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
1.538

Dålig räckvidd centrallås

Visa användare
576
ErikBerg
2002tii -75
1802 -73
Hej!

När jag ska fjärrlåsa så måste jag gå väldigt nära bilen, typ 1 meter. I vissa vinklar funkar det upp till 3 meter.

Ska det verkligen vara så här på en E34? Pratade med en som har en E36, hans sade sig ha mycket lång räckvidd.

Har sökt i andra inlägg men ej funnit svar.

Tack!
Visa användare
4.611
christer silvén
330E -20 G20
520D -17 G30
420D cab -17 F33
Dom flesta fjärrnycklar idag går på radiovågor, och då har batterits kondition rätt stor betydelse, men har du en gammal version med IR, måste du stå nära bilen, och rikta nyckeln mot den, precis som på en TV.

BMW CS #5206
Visa användare
3.002
heltsonika
Aprilia Tuono -22
BMW 325i-M 2001
Är det radiovågor och du har taskigt batteri kan du sätta fjärrkontrollen mot skallen och trycka av...

Nu tror du säkert att jag skämtar men skallen fungerar som resonanslåda.

"Den fege dör tusentals gånger, den modige dör bara en".
Visa användare
2.525
SvanteE
528i -97
540ix MPPSK 2017
BMWCS 05553
Jag har IR och om jag bara är hyffsat noga med att rikta den rätt så kan jagöppna/stänga på iaf en 6-7meters avstånd.

*BAWORAK*
Visa användare
4.611
christer silvén
330E -20 G20
520D -17 G30
420D cab -17 F33
Heltsonika har faktiskt rätt, jag har testat att sätta nyckeln mot hakan, och får upp till dubbla räckvidden, men jag tror inte det beror på att skallen blir en resonanslåda, utan snarare en antenn.

BMW CS #5206
Visa användare
3.002
heltsonika
Aprilia Tuono -22
BMW 325i-M 2001
christer silvén: Det är möjligt, har inte funderat över varför så mycket, men det kan vara användbart ibland! Får väl testa med något annat typ lyktstålpe för att få svar.

Ni måste vara unika, anmäl er genast till läkarvetenskapen. I alla "normala" fall absorberas (dämpas) energin från radiosändare när man inte håller sändarens antenn fri från skärmande och dämpande kroppar, t.ex kroppsdelar (70% vatten) metalldelar osv. Sändarens antenn i detta fall är en liten kringla på kretskortet i fjärren, eftersom frekvensen är så pass hög som 433 Mhz så blir den bara några cm stor.

FP
parolof
har du inte sett på Top Gear? hålla nyckeln mot skallen funkar ju
Kan ju lika gärna bero på att man håller sändaren lite högre än vid höften t.ex.

FP
Dr
659
Drutten
325i Touring -08
Jag vet iallafall att när man håller i en antenn till en vanlig FM-radio så kan man ofta få bättre mottagning.
Visa användare
4.611
christer silvén
330E -20 G20
520D -17 G30
420D cab -17 F33
Folke, du har förmodligen larm till din bil, testa själv får du se, jag har gjort så på mina bilar i tio års tid och det funkar. Om jag vill larma bilen och den står för långt bort, sätter jag nyckeln under hakan, och vips så larmar bilen på, inom vissa gränser naturligtvis.

BMW CS #5206
co
968
commander_krill
520D touring xDrive -18
525D -11
X3 2,0D -13
530iM -02
Nej, jag håller med Folke.
De elektromagnetiska lagarna sätter vissa begränsningar.
Möjligtvis om man har ett gäng spikar i huvudet som fungerar som direktorer, alternativt reflektor, beroende på vilken sida om huvudet man håller nyckeln, förutsatt att dom sitter 0,15-0,20 Lambda från strålningskällan (ca 10-14 cm). :-)

Freude am fahren
Visa användare
3.002
heltsonika
Aprilia Tuono -22
BMW 325i-M 2001
Det fungerar oavsett vilken sida om huvudet man sätter fjärren. Jag har varken skruv, spik, amalgam eller någon annat mysko i skallen som skulle kunna fungera som direktorer.

Jag kan tveklöst säga att det inte beror på vilken höjd man håller fjärrkontrollen då jag har stått på en balkong och testat. Huvudet är det som gäller och inte höften.

co
968
commander_krill
520D touring xDrive -18
525D -11
X3 2,0D -13
530iM -02
Återkommer efter en fältstudie....

Freude am fahren
Visa användare
4.611
christer silvén
330E -20 G20
520D -17 G30
420D cab -17 F33
Jag håller med heltsonika, jag fick tips om detta för över 10 år sen, och har använt mig av knepet på ett antal bilar när räckvidden inte räcker till, men jag brukar som sagt hålla nyckeln under hakan, har inte testat huvudet än.

BMW CS #5206
Intressant det här.
Testade som hastigast mot en spektrumanalysator idag, fältstyrkan ökar inte det minsta vid sändning mot huvud eller haka osv. Däremot räcker det med några mm flyttning av fingrarna runt fjärren osv för att signalstyrkan skall gå upp eller ner högst märkbart vid test på några meters avstånd. Lägger man till detta att det hela tiden förekommer diverse störande signaler osv ute i verkliga vardagen så blir det många parametrar som kan göra att räckvidden skiljer från ena stunden till nästa.

FP
Visa användare
3.002
heltsonika
Aprilia Tuono -22
BMW 325i-M 2001
Folke:

Wow seriöst försök!
Hur blir resultatet om du frånser din utrustning och gör testet på gatan?

Kunde inte notera nån skillnad, bara testat ett par gånger.

FP
Visa användare
3.002
heltsonika
Aprilia Tuono -22
BMW 325i-M 2001
:)

Jo
1.066
Jonsson
328iC -96
Intresserad som man blir när man läser fyndiga saker så måste man ju prova.
Räckvidden vart längre med fjärren mot hakan än utan.

328: Länk
318: Länk
/Daniel
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.