|
|
|
|---|---|
|
I budgetproppen hittade jag följande: ..."Detta innebär att en särskild miljöklass (Miljöklass 2005 PM) skapas för lätta dieselfordon vars partikelutsläpp är högst 5 mg/km och att en skattelättnad kopplas till denna miljöklass. Skattelättnaden bör totalt uppgå till 6 000 kronor per fordon och kunna räknas av mot påförd fordonsskatt under en period om åtminstone tre år. Vägverket har föreslagit att endast fordon som tas i bruk den 1 januari 2006 eller senare skall komma ifråga för den nya miljöklassen. Regeringen avser dock att låta även äldre fordon som uppfyller kraven för den nya miljöklassen komma i fråga för den aktuella skattelättnaden. Ett sådant system kräver dock ytterligare beredning. Arbetet bedrivs med inriktning att ett lagförslag skall kunna lämnas under hösten 2005 för att träda i kraft den 1 april 2006." Ser ut som man får ta och eftermontera ett partikelfilter då. Synd att det inte gick att beställa när det begav sig. Läste i ett pressmedelande från BMW för ett tag sedan att de skulle erbjuda eftermontering. Någon som har koll på vad det kan kosta? Jag frågade sist jag hade bilen på service men de såg ut som frågetecken och hade ingen aning. /Leif | |
|
Hänger på denna tråden! Går det att eftermontera, och vad skulle det kosta?? //Jocke |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.