AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
3.947

Etanolkonverterad E36 318iS-92

Am
569
Ambush
540i/6-94
Har nu etanolkonverterat lill-beemern. Köpte en flextek från abcesso.com och den dök upp efter ett par veckor utan problem (betalade med PayPal och slapp tull). Såg senare att man kan beställa den via etanolkonvertering.se om man inte vill beställa själv från brasilien. Installationen tog lite längre tid än på min Volvo 945:a då man var tvungen att ta loss insuget för att komma åt spridarkontakterna. Sedan var jag tvungen att ersätta plasthöljet som spridarkontakterna sitter i med en kabelstrumpa för att få plats med både spridarkontakter och kabelhärvan från Flexteken under insuget. Har Nu kört några mil och det funkar bra hittills - bilen känns varken slöare eller kraftfullare. Har inte kört slut på tanken än så något literpris vet jag inte än. Märker dock att den är svårstartad - man måste använda Flextekens kallstartsfunktion för att få den att starta men sedan snurrar motorn perfekt. BMWn anpassar sig däremot snabbare än Volvon till bränslet då Volvon inte kunde hålla tomgången (dog) vill kallstart medan BMWn snällt snurrade på tomgång utan problem. Flexteklådan satte jag sedan bakom batteriet så installationen är så gott som osynlig (besiktningsvänlig). Kan återkomma senare när jag vet hur bränsleförbrukningen har påverkats av konverteringen.
parolof
är den verkligen nödvändig?
[C
421
[COD]soul
325iA -91
flextek vad är det?
mekke
hmm, är inte allt som behövs en btr som släpper vid högre tryck, kanske 4bar? Den där flextek låter dyr
Am
569
Ambush
540i/6-94
tanka 100% etanol utan modifieringar lär ju inte funka - motorstyrningen kan anpassa sig men så mycket har jag svårt att tro. Anledningen till att jag ville ha en flextek var enkelheten - vill man tanka mindre än 50% etanol slår man bara över switchen på boxen till G (GAS) och kör som vanligt. Klagar dom på bilprovningen är det bara att ta bort boxen utan att behöva strula med BTR:er hit och dit.
Självklart kan man komma billigare men jag startade bara tråden för att meddela att Flextek fungerar om någon skulle överväga att köpa en sådan till sin BMW.
E
1.156
E
320 ci cab -04
Ambush

Fortsätta rapportera hur det går! Byter du olja, filter bränslefilter oftare?

Hur går det med bränsleförbrukningen?

Vad gör systemet egentligen? Ökar mängden bränsle, givetvis men hur? Ökar 10%, 12% eller?

E

Am
569
Ambush
540i/6-94
Har kollat lite på bränslemätarn för att se lite hur mycket den drar. Inte så exakt men det ger ju en fingervisning. Den verkar dra c:a 15 liter per 12 mil = 1,25 liter/mil. Med en literkostnad för E85 på 7,98 så är milkostnaden för bränslet 9,98kr.
Med bensin så drog den c:a 0,87 vilket med en literkostnad på 12,40kr skulle ge en milkostnad på 10,79. Således tjänar jag 80 öre per mil. Med 1500 mil per år så blir det 1200kr / år. Inte mycket men flexteken är ju intjänad om c:a 1½ år förutsatt att bensinen inte blir billigare och att jag kör mint 1500 mil om året.

Am
569
Ambush
540i/6-94
Har nu tankat den och den drar 1,12l/mil istället för 0,79l/mil på bensin vilket är nästan exakt 30% mer. Med nuvarande literpris så har jag en milkostnad på 8,97kr/mil vilket gör att jag tjänar c:a 1,40kr/mil på att köra etanol istället för 95-oktanig bensin. Flexteken är därmed intjänad inom ett år.
Men att bråka så mycket för att sedan först om ett år eventuellt gå runt på det hela känns rätt meningslöst. Dessutom så kan du ha otur och råka ut för följdrep på grund av E85 som ex igensatt bränslefilter, kass katalysator, slangar, mm. I värsta fall så får du aldrig igen dina pengar och kör då enbart runt olagligt med en svårstartad bil. ???

Fast visst är det kul att du vågar testa. Det är dom som vågade tänka annorlunda och gå mot strömmen som för utvecklingen vidare. Mera sånt... ;)
Am
569
Ambush
540i/6-94
Självklart är det en osäker framtid men hellre riskera att byta lite slangar än att se bensinpriset stiga och stiga utan att man har något alternativ.
Problemen med kallstart försvann helt när jag installerade motorvärmaren, nu startar den precis som vanligt så en motorvärmare får anses vara obligatorisk vid etanolkonvertering. En sådan ville jag ha ändå även om jag skulle fortsatt med bensindrift så den kostnaden kan jag inte tillskriva etanolen.

St
1.400
Stenback
M3 E92 6MT
318d F34 6MT
320i E91 6MT
320d E91

Tesla Model Y Performance

Ambush:
Hur går det med flextek'en?
Det har gått några månader till nu, står sig förbrukningen på drygt 30% mer?

Har själv en M43 och är nyfiken på E85. Kör i dagsläget med 10% E85 i tanken.

//Stenback
Am
569
Ambush
540i/6-94
Jodå den steg så gott som exakt 30%. Jag har nu återgått till bensin över vintern då jag inte fixat en kallstartsfunktion och den är väldigt, väldigt svårstartad i kallt väder utan en sådan. Till nästa vinter tänkte jag dock försöka ordna en sådan - finns ju bra beskrivet på etanol.nu forumet så det borde inte vara något problem, jag hade bara inte tid. Men det har funkat klockrent, fick byta bensinfilter men annars har den gått som en klocka.
St
1.400
Stenback
M3 E92 6MT
318d F34 6MT
320i E91 6MT
320d E91

Ambush:
Har du testat att köra med t.ex. 50% E85 innan du köpte flextek?
Varför överger du E85 helt, men viss inblandning t.ex. upp till 50% så ska väl inte kallstartsegenskaperna påverkas?

//Stenback
Jag testade med en tank med mer än 50% E85 i höstas på min M40.
Märkte ingen skillnad på start och gång, men det var iofs inte så kallt då.
Luktade mest grillfest.

Slutade dock med etanol efter samtal med en brand-instruktör. Man borde fylla tanken eller påfyllningsröret med explosionshämmande mtrl.

Nån som har gjort det?

/Tobbe
tankade i 20liter e85 och 20liter bensin i min för att göra rent bränsleledningar m.m innan jag snart byter olja. nu har bilen inte gått o starta i 2dagar. verkar betydligt känsligare än min saab 9000.
(pga kylan dvs)
Am
569
Ambush
540i/6-94
jag är för lat :)
Har inte orkat kolla hur mycket utblandning jag kan ha så tills vidare kör jag på vanlig bensin. Men visst, 50/50 borde nog funka problemfritt.
St
1.400
Stenback
M3 E92 6MT
318d F34 6MT
320i E91 6MT
320d E91

Ambush:
När du bytte bränslefilter, vad var det som hade satt igen det. Kunde du se vilken typ av avlagring eller vad?
Gick du från 100% Bensin till att köra 100% E85 på en gång eller trappade du upp inblandningen stegvis?
Vid vilken temperatur börjar det bli problem att få igång den?

Vigg0:
Vi verkar bo i samma region och nu har det varit varmare några dagar, har du fått igång bilen?
Jag trodde inte 50/50 skulle påverka kallstartsegenskaperna. Har du någon uppfattning om vid vilken temperatur du får problem?

//Stenback
stenback, mina problem visade sig bero på annat... Länk

dock kört med min saab9000 en hel del 50/50, funkat kanon, inga problem med några minusgrader. dessutom försvann ryckigheten vid kökörning efter några tankar. den klarade inte av att driva bilen frammåt med tomgångsvarvet innan.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.