AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.405

För högt varvtal på tomgång.

Har haft ett problem med bilen de senaste månaderna. Varvtalet vid tomgång är tokhögt. Normalt är väl denna runt 800 rpm. Nu ligger den på det dubbla. Ibland händer det faktiskt att den ligger normalt, men efter att man gasat lite så stannar den i det högre varvtalet. Det är ganska irriterande, folk tror man varvar järnet vid stoppljusen. =)
Så vad tror ni, vad kan vara felet?
Visa användare
2.786
Kristian Larsson
1600-2 -67
Isetta -59
Isetta -62
Uppstår detta med både kall och varm motor?

/Kristian
Tomgången på min e rätt dryg, den ligger på 1800v/min när man startar den. Sen efter några minuter så sjunker den till 1100v/min vad e det för fel?? det e drygt!
Det är såhär både när motorn är kall och när den är varm. Om jag så kört 30 mil så ligger fortfarande varvtalet på 1500+.
Visa användare
933
Cosmos
BMW 520i -86
På min 520i har jag tomgång på 1500rpm när den är kall..
Men när den är varm ligger den på 8-900rpm...

//Cosmos
E28 Registret # 160
o/_______\o
(Oo=00=oO)
[]=****=[]
Men det borde väl bero på automatchoken att den gör så när den är kall. Men eftersom min gör det även när den är varm så blir man fundersam. Något med tomgångsmotorn kanske?

Visa användare
933
Cosmos
BMW 520i -86
Har funderat på tomgångsmotorn...
Ska kika på den när jag orkar...

//Cosmos
E28 Registret # 160
o/_______\o
(Oo=00=oO)
[]=****=[]
518i slow mobil
Annars kan din automat choke ha hängt sig. Om den drar mer soppa eller ryker mer så kan det va fallet

E28 är en bra hållbar bil!
Fartblind blyfot...
BMW e28 registret #154
Ro
131
RodM
320i -86
Cosmos:
Jag har precis samma problemas som du.
Om du kommer på nåt så får du hojta till.
De som säger att det ska va så kan jag inte hålla med.

//Robban
Da
1.133
David
530ia - 05
525iat - 04
840ci(man) - 94
Sitter ingen tomgångsmotor på L-jetronic. Kolla denna tråd Länk eller använd sökfunktionen...

MVH David Öfverdahl-Forslöf
Misstänker att det är automatchoken som hängt sig faktiskt. Men hur kommer jag åt fixa den?
capone
tja,

låter precis som mitt prob. har oxo l-jetronic.

nuvarande status: fel ligger EJ i vattenstyrda tillsatsluftsliden, ej heller i kallstartsventilen.

väntar på: vaccumklocka och termotidventil.

jag testa resistans på termotidventilen, fick INGA värden?? mätinstrumentet verkar funka dock??!

tror felet ligger mest i vaccumklockan. ska bli intressant att byta snart mot veckoslutet.

ångrar: har pillrat med lilla plomberade skruven som sitter vi spjället. hmmm... finns det nån tumregel fär att ställa in den så rätt som möjligt? typ ta bort insug slang och kolla på "porten" ?

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.